Selv Den Gamle By får flere besøgende: Skal Statens Museum for Kunst være frækkere?

Det går bedre, men går det godt nok? Trods stigende besøgstal er der stadig færre gæster på Statens Museum for Kunst, end der er på både Louisiana, Glyptoteket og AroS. Og de kunne godt være »lidt frækkere«, mener tidligere direktør.

På Statens Museum for Kunst er man allerede i gang med at gøre nye og spændende ting. Billedet er fra den store guldalderudstilling sidste år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Der var stor jubel, da de danske museer opgjorde deres besøgstal for 2019. Danskerne strømmede nemlig til, og en lang række museer - fra Nationalmuseet til Glyptoteket - oplevede en enorm fremgang i forhold til 2018.

Også på Statens Museum for Kunst var der vækst. Men trods en stigning på 80.000 gæster i forhold til året før, er museet stadig mindre besøgt end mange andre.

Både Den Gamle By, Glyptoteket og Aros har således besøgstal, der ligger over de 390.728, der blev Statens Museum for Kunst til del i 2019.

Gæster siger intet om kvalitet

Ifølge Hans Dam Christensen, der er professor i kulturformidling på Københavns Universitet, er høje besøgstal dog ikke nødvendigvis det vigtigste at opnå for Statens Museum for Kunst.

»Mine kollegaer og jeg har lige joket med, at nu kommer en sæson, hvor alle medier ringer til os, fordi besøgstallene bliver frigivet. Der er en enorm interesse for dem, men hvis du spørger mig, så siger de tal ikke særlig meget om udstillingernes kvalitet,« siger Hans Dam Christensen, der understreger, at Statens Museum for Kunst har andre forpligtigelser end de øvrige museer.

Allis Helleland, direktør for Statens Museum fra Kunst fra 1994 til 2007

»Jeg var nok Danmarks frækkeste museumsdirektør«


Der skal både indsamles, dokumenteres og forskes. Desuden skal udstillingerne have bund i den forskning, der foregår på museet. At Nationalmuseet, der også er et statsligt museum, har fået banket sine besøgstal væsentligt i vejret, gør ikke indtryk på professoren.

»Ansættelsen af Rane Willerslev var del af en strategi for at gøre Nationalmuseet mere synligt. Den profil er Mikkel Bogh ikke, men han skal også kunne nogle andre ting,« siger Hans Dam Christensen.

Danmarks frækkeste museumsdirektør

At Louisiana er landets mest besøgte kunstmuseum, er ikke noget nyt. Knud W. Jensens nordsjællandske museum har længe været mere besøgt end Statens Museum for Kunst. Sidste gang det ændrede sig var i 2006, da Allis Helleland var direktør for Statens Museum for Kunst.

Under meget ballade fik hun blandt andet gennemført de to meget omtalte udstillinger med henholdsvis blomsterkunstneren Tage Andersen og modeskaberen Erik Mortensen.

»Jeg var nok Danmarks frækkeste museumsdirektør,« siger Allis Helleland, der tiltrådte Statens Museum for Kunst i 1994, da museet havde færre end 100.000 besøgende. Da hun fratrådte 13 år senere, havde stedet næsten en halv million gæster. Ikke mindst takket være udstillingerne med Andersen og Mortensen.

»Vi lavede mere end 100 udstillinger, men de to bliver altid nævnt, fordi de var sansebaserede og ikke forskningsbaserede. Det var der mange, der så skævt til dengang. I dag er mode kommet ind som kunstart på mange af de store, internationale museer, » konstaterer Allis Helleland, der godt kunne tænke sig, at man var lidt frækkere i sin formidling på Statens Museum for Kunst. Udstillingens indhold vil hun dog ikke kritisere.

»Statens Museum for Kunst skal jo basere udstillingerne på deres forskning. Desuden har de store samlinger, som er faste. Derfor har jeg også skrevet til Mikkel Bogh og lykønsket ham med, at besøgstallene er steget. Jeg ville være utilfreds, hvis de kom lavere ned end de var i 2018,« siger Allis Helleland og indrømmer, at hun aldrig var tilfreds med besøgstal.

»Om jeg så havde 2 millioner besøgende, ville jeg stadig have 3 millioner,« siger hun.

Vil ikke være for avantgarde

På Statens Museum for Kunst føler man ikke, at man skal være frækkere. Ifølge museumsdirektør Mikkel Bogh er man allerede i gang med nye tiltag. På sidste års guldalder-udstilling havde man således kunst-værter, der gik omkring i udstillingen og var i dialog med publikum, og under udstillingen med værker af Sonja Ferlov Mancoba fik museet specialdesignet en lydcollage af Master Fatman, der skulle fungere som en musikalsk rejse ind i kunsternes liv.

»Selvfølgelig er der altid noget, man kan gøre bedre, men det vigtigste for os – som det store nationalgalleri – er faktisk, at vi er tilgængelige for alle. At vi også henvender os til dem, der ikke normalt kommer på museum,« siger Mikkel Bogh, der dermed ikke ønsker, at museet bliver for »avantgarde«.

»Vi kan godt være mere æstetisk eksperimenterende, men vi skal være eksperimenterende på en måde, der er inkluderende for alle danskere,« siger Mikkel Bogh.

Museumsdirektøren understreger, at han har sat sig et mål. Ved udgangen af 2021 skal SMK have 500.000 besøgende.

»Det vil være passende for et nationalgalleri som vores, der ligger i en by som København, der har så mange tilbud,« siger han.

Der kan nemlig også komme lidt for mange på et museum. Det mener Hans Dam Christensen i hvert fald.

»Jeg tænker faktisk nogle gange, at der er alt for mange mennesker på Louisiana,« siger professoren.