Seerne gider ikke TV 2s store satsninger

Mathilde blev mobbet så voldsomt, at hun allerede i 2. klasse overvejede selvmord. Her sammen med sin mor Pernille Fold sammen
Læs mere
Foto: Kasper Palsnov
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Seerne er forårstrætte og gider hverken se TV 2´s debatskabende serier om mobning og lykkepiller. Efter succesen med ’Badehotellet’ i starten af året, har ’Danmarks største fællesskab’ været trykket i bund af Danmarks Radio med kun fem placeringer på ugens hitliste over de 20 mest sete programmer.

Trods massiv omtale var der kun 429.000 seere, der klikkede ind på Mobbet, og yderligere 70.000 seere var forsvundet ved andet program.

’B.S. og recepten på lykken’ startede med 534.000 seere, men er nu nede på 380.000 seere og end ikke på TV 2´s egen top 10-liste

Hvad sker der, spurgte vi TV 2-kanalchef Lotte Køhler Lindegaard?

- Det er selvfølgelig ærgerligt efter at have haft så flot en start på året med både nye programmer som Badehotellet, Gerningsstedet og Sæt pris på dit hjem og gamle TV 2 kendinge som fx. Årgang 0. Men sådan går det op og ned, siger Lotte Køhler Lindegaard.

- Vi er godt klar over, at et emne som mobning ikke vil samle de store seertal, men det er så vigtigt og debatskabende et emne, at det skal vi også turde binde an med. Så det gør vi.

Også debatten om om vores brug af antidepressiv medicin er vigtig at igangsætte via medier og tv-programmer, så hvorfor "BS & recepten på lykke" ikke slår an hos seerne, er noget af det, vi skal have undersøgt nærmere.

- Er det konkurrencesituationen onsdag aften? Er emnet noget, seerne oplever at have set debatteret flere gange tidligere. Eller er det noget helt tredje eller fjerde?, slutter Lotte Køhler Lindegaard fra TV 2.

Mediefolk: TV2 har sat prop i seerfald

Ifølge mediebureauerne Carat og Mec, der anbefaler køb af tv-reklametid til erhvervslivet, klarer TV 2 sig ok på det kommercielle tv-marked.

- Først og fremmest gør DR det rigtig godt, og det går ud over TV 2. Men kommercielt er TV 2 kommet godt fra start, mens SBS/Discovery-kanalerne har det svært, siger direktør Jesper Anderson fra mediebureaet Carat.

- TV 2´s seertal er ikke imponerende, men heller ikke alarmerende. Men seer-niveauet er faldet, og TV 2 har ikke de seertal til deres programmer, som de har haft, siger tvdirektør Flemming Jensen, der ligesom sin Carat-kollega peger på, at det tager tid at vende TV 2-skuden.

Men i øjeblikket kniber det også for TV 2 at skrue programmer rigitigt sammen, og det straffer seerne, påpeger professor ved RUC, Kim Schrøder:

- Det virker som om TV 2´s kreative åre ikke flyder så fint, som den tidligere har gjort, hvor man var bedre til at tage temperaturen på, hvad der rører sig blandt seere. Det er en blanding af indhold og måden, det er skruet sammen på. Der har DR været bedre til at finde den magiske formel.

Nu har man hyret en hel masse af DR´s folk, der har været ansvarlige for DR´s succes, men det tager tid at vende skuden og sætter nye produktioner i gang. Hvad angår tunge emner som mobning, så er der måske en slags træthed og at emnet ikke er så sexet mere. Her har DR haft mere held til at tage vanskelige emner op på en mere reality-agtig måde som f. eks. ”Gift ved første blik”, siger professor Kim Schrøder fra RUC.

Hellere se en bagedyst

- Der er ingen sikre kort mere, konstaterer mediejournalisten Lasse Jensen, der har fulgt udviklingen i det danske mediemarked på tæt hold i flere årtier.

- Magten ligger i fjernbetjeningen, og her er tålmodigheden kort. Står valget mellem bagedyst eller mobning, så vinder bagedysten. Tilbuddene er blevet rigtig mange, og du kan vælge mellem jeg ved ikke hvor mange kanaler, medier, Netflix. Når du har det helt store tv-tag-selv-bord, vil der være andre ting, der er mere tillokkende. Så bortset fra dansk dramatik som Arvingerne, Badehotellet og X Factor, så bliver seertallene mindre og mindre.