Scenekunstens nye unge talenter

Og vinderen er. Berlingske kan her præsentere de otte modtagere af Reumerts Talentpriser 2016.

Skuespillere, sangere, en instruktør, en scenograf og en balletdanser er blandt de otte modtagere af Reumerts Talentpriser 2016. Fold sammen
Læs mere
Foto: Iris og PR

Marie Knudsen Fogh

Skuespiller, født 1985

Hun kommer fra Sønderjylland, er uddannet fra Skuespillerskolen i Odense i 2013 og fik i 2015 en toårig kontrakt som ensembleskuespiller på Aalborg Teater. Her debuterede hun sidste forår i Julie Maj Jakobsens nyskrevne græsk mytologiske krigsdrama »Daemon« i rollen som en overlevende slave fra Troja.

Marie Knudsen Fogh har en stor kærlighed til Shakespeare. Og det var også i Aalborg, hun i efteråret spillede den hårdt prøvede dronning Elizabeth i Therese Willstedts iscenesættelse af Shakespeares »Richard III«, og fik følgende roser med på vejen af Berlingskes teateranmelder Jakob Steen Olsen: »Marie Knudsen Fogh svinger flot mellem stejl foragt og total resignation«.

Tidligere har Marie Knudsen Fogh medvirket i »Peer Gynt« og »Elefantmanden« på Odense Teater og komedien »Hvem støver af« på Folketeatret. Hun har også spillet børneforestillinger, bl.a. »Brødrene Løvehjerte« på Aalborg Teater.

Reumert talent Marie Knudsen Fogh. Fold sammen
Læs mere
Foto: Allan Toft.

Tobias Praetorius

Balletdanser, født 1996

Han kom ind på Det Kgl. Teaters Balletskole som syvårig, blev aspirant i Den Kgl. Ballet i 2012 og medlem af kompagniet i 2014. Hurtigt har han vist sig som en yderst talentfuld og alsidig danser.

På efterårets moderne program »Short Time Together« gjorde han sig både stærkt bemærket i Idan Sharabis kreation »Know« og i Sol León & Paul Lightfoots titelværk »Short Time Together«. I sidstnævnte, hvor han dansede et af hovedpartierne, kunne man tilmed opleve ham i ækvilibristisk duo med sin storesøster, Ida Praetorius.

Denne sæson har Tobias Praetorius også danset Benvolio i »Romeo og Julie« og medvirket i »Nøddeknækkeren«, »Don Quixote«, »Sylfiden« og »Tema og variationer«.

Udover teknisk snilde har han stor sans for at skabe karakterer, hvilket man bl.a. kunne opleve, da han forrige sæson var trolden Viderik i »Et Folkesagn«.

Tobias Praetorius, der sidste år modtog Ballettens Venners Talentpris, kan fra på lørdag ses i Kim Brandstrups nye ballet »Rystet spejl«.

Reumert talent Tobias Praetorius. Fold sammen
Læs mere
Foto: Natascha Thiara rydvald.

Liv Helm

Instruktør, født 1985

»Jeg kombinerer studier i sociologi og kunsthistorie med en professionel uddannelse som sceneinstruktør. Den røde tråd i mit arbejde er samtidsfortællingen,« siger Liv Helm, der blev færdiguddannet fra Den Danske Scenekunstskole i 2015.

Allerede i studietiden gjorde hun sig stærkt bemærket med sit instruktørarbejde på Teater Får302 og Odense Teater. I efteråret 2015 høstede hun store roser for sin iscenesættelse af Julie Glargaards bevægende og vittige kommedie »Salamimetoden« på Aarhus Teater. Hun har i indeværende sæson bl.a. været instruktør på det anmelderroste værk »Og nu: verden!« på Husets Teater.

»Et stærkt bud på et saftspændt og kropsligt teatersprog, der i familie med Jelinek absolut har sin plads på danske scener,« skrev Anne Liisberg i Teater1.

Liv Helm er leder og medstifter af HAUT_scene i København, en scene for frie grupper og uafhængige kunstnere. Hun er også en del af MA Archive, der arbejder i krydsfeltet mellem teater, kor og lydinstallation.

Reumert talent Liv Hjelm. Fold sammen
Læs mere
Foto: Martin Dam Kristensen.

Kristoffer Helmuth

Skuespiller, født 1989

Han er født med teater i blodet som fjerde generation af skuespillerfamilien Helmuth. Som barn og ung lavede han børne-TV, speaks til tegnefilm, teater og performance. Han er uddannet fra Skuespillerskolen i Odense i 2015, og har i denne sæson bl.a. medvirket i den Reumert-nominerede forestilling »Lad den rette komme ind« på Odense Teater.

Forestillingen bygger på den svenske bog og romantiske horrorfilm med samme titel, og Jyllands-Postens anmelder skrev bl.a.: »I centrum er Kristoffer Helmuth og Nana Christine Morks perfekte som Oskar og Eli. Sitrende sårbare og rene af hjertet griber de os, så vi er lige ved at acceptere, at hun faktisk slår andre mennesker ihjel for at drikke deres blod!«

I denne sæson har Kristoffer Helmuth også medvirket i »I byernes jungle« og »Brødrene Løvehjerte« på Odense Teater, og i 2013 debuterede han som studenten Nicolai i »Nøddebo Præstegaard« på Folketeatret.

Reumert talent Kristoffer Helmuth. Fold sammen
Læs mere
Foto: Martin Dam Kristensen.

Franciska Zahle

Scenograf, født 1987

»Generelt er jeg ikke bange for farver og vilde ideer,« siger Franciska Zahle, der er uddannet scenograf og kostumedesigner fra Den Danske Scenekunstskole i 2015.

I februar i år høstede hun store roser for sin scenografi til Kjeld Abells legendariske musikforestilling »Melodien, der blev væk« på Nørrebro Teater, hvor hun tog udgangspunkt i surrealismens æstetik.

»Resultatet er en brandgod forestilling. Først og fremmest fordi instruktøren Sara Cronberg og den begavede scenograf Franciska Zahle med konsekvens erstatter Abells sjove kulisseverden med et stort, lidt køligt surrealistisk landskab, tapetseret med tristesse, og hvor intet er overladt til tilfældighederne,« skrev Berlingskes anmelder.

Tidligere har Franciska Zahle bl.a. lavet scenografi til forestillingerne »Dødshjælp« på Mungo Park i Kolding og »Det store juleterapishow« på Rialto Teatret.

Franciska Zahle er medstifter af HAUT_scene, Københavns kurraterede åbne scene, hvor hun også sidder i bestyrelsen.

Reumert talent Franciska Zahle. Fold sammen
Læs mere
Foto: Martin Dam Kristensen.

Nanna Rossen

Sanger, født 1996

Som 19-årig blev hun udvalgt blandt 300 piger til rollen som Tracy Turnblad i Tivolis opsætning af Broadway-musicalen »Hairspray«. Og til premieren i marts i år tog hun anmelderne med storm.

»Danmark har fået et nyt musicaltalent med den unge, uprøvede Nanna Rossen, der spiller hovedrollen. Hun har en medfødt sødme, der er svær at stå for, og et robust spilletalent. Og så er der den imponerende, fyldige stemme, som man fra åbningsnummeret er helt tryg ved. Hun var værd at vente på,« skrev Berlingskes Jakob Steen Olsen.

Nanna Rossen var dog forinden ikke helt ukendt med scenelivet. Hun deltog i MGP i 2005, var med i musicalen »Oliver« i Tivoli i 2007 og har medvirket i fem forestillinger med Eventyrteatret. Hun har også været med i flere musicals på Taastrup Ungdomsskole.

Sidste år blev hun student fra Sankt Annæ Gymnasium, hvor hun selvfølgelig havde musik på A-niveau.

Reumert talent Nanna Rossen. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Simon Sears

Skuespiller, født 1984

Han er uddannet fra Statens Teaterskole (nu Den Danske Scenekunstskole) i 2014, men har også en fortid som danser med uddannelse fra bl.a. Den Kgl. Svenske Balletskole.

Senest har han i april i år medvirket i dramatikeren Kaspar Colling Nielsens »Sidst på dagen er vi alle mennesker«, som Mammutteatret spillede på Betty Nansen Teatrets Edison-scene. Der var masser af roser fra anmelderne til stykket, der bl.a. handler om, hvad der sker, når arbejdet sluger hele tilværelsen.

I Berlingske skrev Jakob Steen Olsen: »Instruktørbegavelsen Nicolei Faber har iscenesat de tre eminente skuespillere Marijana Jankovic, Claes Bang og Simon Sears i disse hudløse, koncentrerede næsten-monologer, knivskarpt placeret mellem forsvar og udlevering.«

Tidligere har Simon Sears spillet med i bl.a. Holland House’s »Frygt og bæven« samt »Koks i kulissen« og »Cabaret« på Det Kgl. Teater.

Reumert talent Simon Sears. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix Denmark.

Morten Grove Frandsen

Sanger, født 1987

Først var han en fantastisk barython-sanger. Men efter et par år med barythonroller fandt han ud af, at hans stemme rummede potentiale til at blive kontratenor-sanger.

Han er uddannet på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og har siden 2013 studeret på Operaakademiet i København som den første kontratenor nogensinde. Ved Copenhagen Opera Festival 2015 blev han udnævnt til Årets Unge Operatalent. Det var på samme festival, man kunne opleve ham som en af solisterne i den nu Reumert-nominerede opera »Leaves« i Kommunehospitalets gamle atomkælder.

Om hans præstation i »Leaves« skrev Politikens anmelder: »Morten Grove Frandsen som skægget kontratenor i udringet kjole skaber sin egen fantastiske scenografi med guldkonfetti kastet på en virkelig kraftig blæser, mens han synger poetisk om sammenhæng i tosomhed. Han er en sanger, der kommer til at tage opmærksomhed de kommende år.«

Reumert talent Morten Grove Frandsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Marie Louise Munkegaard.