Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Mange kender hende fra TV-serien Klovn (2005-2009), hvor hun i rollen som den pæne og forstående Mia skabte en vidunderlig kontrast til Frank Hvams absurd pinlige karakter. Med sine små suk, bebrejdende øjne og uendeligt store overbærenhed, var hun lige så underholdende som Frank og hans eskapader.
Hvad der ellers kunne have været en lidt flad karakter, fik Mia Lyhne gjort ualmindeligt morsom, og det er netop det, hun kan. Hun puster liv i sine karakterer, og fremstiller deres skæve sider på sin altid diskrete og finurlige måde.
Sådan så vi det blandt andet i DRs satireprogram Trio van Gogh (2007), hvor hun spillede rollen som Anette, den ambitiøse frontfigur i en håbløs musikalsk trio. På trods af, at Anette måtte optræde i læder og latex for at sælge trioens musik, var ikke et strejf af selvironi at spore hos hende, hvilket kun gjorde de vanvittige scenarier endnu mere underholdende.
»Jeg er ret hurtigt til at danne mig et indtryk af en karakter, når jeg læser manuskripter. Når det handler om humoristiske stykker eller karakterer, finder jeg ud af, hvad jeg selv synes er sjovt, og så går jeg efter det,« siger Mia Lyhne. Publikum har i høj grad delt hendes humor, og i dag anerkendes hun som en af Danmarks dygtigste skuespillere, men hun har kæmpet hårdt for at komme dertil. Selvom hun i en ung alder vidste, at det var skuespillet, hun ville, tog det hende lang tid at overbevise branchen om, at det rent faktisk også var noget, hun kunne.
Syv gange søgte hun ind på Statens Teaterskole uden at blive optaget, men Mia Lyhne fandt en anden vej. Gennem sin store indsats på Teater Grob i slutningen af halvfemserne fik hun adgang til flere store roller på de skrå brædder.
Hun medvirkede i et hav af stykker, blandt andet i Udvidelse af kampzonen (2002) på Det Kongelige Teater og i Line Knutzons Reumert-vindende stykke, Guitaristerne (2005).
Da hun i 2009 indtog sin første hovedrolle i spillefilmen Camping, roste anmelderne hende til skyerne, og ingen sætter i dag spørgsmålstegn ved Mia Lyhnes talent. Med sit yndige og lidt tilbageholdende væsen besidder hun nogle helt særlige kvaliteter, som man ikke finder hos andre skuespillere, og som i det hele taget er sjældne i vores samtid. Ifølge Mia Lyhne selv, er der ingen tvivl om, at kampen for at cementere sig som skuespiller har været det hele værd.
»Til hverdag går man rundt og er sig selv hele tiden, men som skuespiller kan man komme ud i alle mulige hjørner af alle mulige mennesker. Også af sig selv. Det synes jeg er en gave at få lov til.«
Mia Lyhne kan til september opleves i stykket Europamestrene på Nørrebro Teater.