Sættekasserne er væk

Alexander Kølpin og Nikolaj Hübbe står på scenen sammen for første gang i 22 år. Siden de begyndte som dansere, har dansekunsten udviklet sig meget. Stilarterne er smeltet sammen, og skellet mellem moderne og klassisk dans er blevet mindre.

Prøverne på Bellevue Teater til årets Sommerballet 2013 er i fuld gang, og Nikolaj Hübbe og Alexander Kølpin danser sammen i forestillingen Elefantmanden. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Han var et misfoster. En freak. Hans ansigt var deformt. Det var hele hans krop faktisk. Joseph Merrick blev født i England i 1862 med ekstreme misdannelser. Senere i livet blev han en del af et freakshow i England, hvor han gik under navnet Elefantmanden. Han var blevet mishandlet mange gange, og han havde ikke oplevet omsorg fra andre mennesker. Ikke før han mødte lægen Frederick Treves, som tog sig af ham.

Historien om Elefantmanden er bedst kendt fra David Lynchs filmatisering af bogen om Joseph Merricks liv, som Frederick Treves skrev efter hans død. Men fra i dag kan man også opleve Elefantmanden på Bellevue Teater i Sommerballetten. Det er 22 år siden, Alexander Kølpin og Nikolaj Hübbe sidst stod på scenen sammen, men nu gør de det igen. De garvede dansere spiller rollerne som Joseph Merrick og Frederick Treves.

De sidste trin er så småt på plads. I de sidste øvedage op til premieren var der dog nogle småting, der skulle justeres på plads. Nogle af dansernes sko drillede lidt, og det går ikke. Og skulle danserinden Georgia Usbornes hår sidde i en høj eller lav knold? Det er vigtigt, at der er styr på alle detaljerne.

Mindre konservativ opdeling

Alexander Kølpin og Nikolaj Hübbe har danset i mange år. De sidste år har de dog haft deres virke bag scenen i stedet for selv at stå på den. Siden de begyndte som dansere, har dansens univers ændret sig meget. Det er en kunstform i konstant bevægelse, og nye dansestile finder hele tiden plads.

»Jeg synes, vi har set en større sammensmeltning og en mindre konservativ opdeling af, hvad man regner for klassisk dans og moderne dans. Man ser flere og flere klassiske dansere i den moderne genre. Der er ikke de samme små kasser, som det hele er puttet ned i. Der kan godt være elementer fra andre danse i en ballet i dag. Det er der også behov for, hvis man skal klare sig. Både som danser og som teater,« siger Nikolaj Hübbe.Både Alexander Kølpin og Nikolaj Hübbe har en oplevelse af, at der er mere samspil mellem danser og koreograf nu. Koreografen er ikke længere en diktator, der bruger danserne som marionetdukker, som skal danse 100 procent efter koreografens instruktioner. Det er tilladt at byde ind og komme med forslag.Lige netop det kommer også til at skinne igennem i Elefantmanden. Danserne har forskellige baggrunde. De tre hovedrolleindehavere, Nikolaj Hübbe, Alexander Kølpin og Mette Bødtcher, er alle uddannet i klassisk ballet, men de tre andre dansere i stykket har baggrund i moderne, en kombination af moderne og klassisk samt en enkelt i hip- hop. For dans handler i bund og grund om én ting: At fortælle historien.

»Det er vigtigt, at Sommerballetten ikke kun er for balletnørder. Folk skal komme for den gode historie – selvfølgelig vil vi gerne være så dygtige og danse så perfekt, som muligt, men det er historien, vi gerne vil fortælle. Min drøm er, at publikum kan mærke Treves og Elefantmanden, at de kan genkende sig selv i det,« siger Alexander Kølpin, der har ledet Sommerballet på Bellevue Teater siden 1991.

Historien var den rigtige

Da Alexander Kølpin spurgte Nikolaj Hübbe, om han ville have rollen som Treves i Elefantmanden, tøvede han ikke. Historien om Joseph Merrick tiltalte ham meget.

»Det handler i bund og grund om et menneske, som er udstødt, og som næsten er et dyr. Han går hen og bliver respekteret. Der er mere i livet end bare udseende. Det er et forunderligt menneskeforløb med den her mand, der er en freak, og som bliver berømt. Det handler om accept, og det er noget meget grundlæggende i os mennesker, at vi har behov for at blive accepteret. Det begynder jo helt tilbage i børnehaven, hvor vi gerne vil være en del af kliken,« siger Nikolaj Hübbe.

Ifølge Alexander Kølpin er det en historie, der egner sig godt til danseteater. Han har prøvet at sætte sig ind i, hvordan Joseph Merrick ville reagere i de forskellige situationer, for hvordan reagerer man på andre mennesker, hvis man kun har været mødt med fjendtlighed og mishandling hele livet?

Flere års pause

»Vi har arbejdet enormt stramt med udvikling af manuskript. Historien skal fortælles. Den store udfordring har været at fortælle den via menneskelige relationer. Han har været behandlet som et dyr, så hvordan ville Joseph Merrick reagere, når der kommer en læge som Treves, der pludselig ikke vil ham noget ondt?« siger Alexander Kølpin.

Det kan mærkes i kroppen. De har ikke danset på denne måde i flere år. Alligevel føles det dog godt at vende tilbage til udgangspunktet, for passionen dør aldrig. Den kan gå op og ned, men den forsvinder aldrig. »Jeg er kommet hjem til et sprog, som jeg havde glemt, hvordan man taler. En passion vedligeholdes ikke, hvis den ikke bliver dyrket. Det handler også om nogle gange at vende tilbage til sit instrument og til sit udgangspunkt,« siger Alexander Kølpin.

Inden prøverne gik i gang til Elefantmanden, var Nikolaj Hübbe en smule nervøs for igen at skulle være en del at et hold. Han sagde ja til at medvirke, fordi han godt kan lide historien. Han har brugt sin sommerferie fra Det Kgl. Teater på at øve til stykket.

»Jeg var nervøs. Der er altid den dér: »Jeg håber, de andre kan lide mig på holdet, og at koreografen kan bruge mig til noget, men der er stadigvæk en eller anden tryghed ved at komme ind i det der kreative miljø. Man ånder sådan lidt lettet op, og man mærker, at kroppen gør pisseondt, og så ved man, det er rigtigt,« siger Nikolaj Hübbe.

Elefantmanden er en del af Sommerballet 2013 på Bellevue Teater. Der er premiere i aften, og forestillingen fortsætter frem til d. 24. august.