Sæsonens musikbøger

Efterårssæsonen byder sig til med en strøm af nye bøger om pop- og rockmusik. Fra afslørende selvbiografier til dybdeborende journalistik. Berlingskes musikredaktør udpeger her de mest interessante titler.

Grace Jones havde svoret, at hun aldrig ville skrive en selvbiografi. Det har hun dog gjort nu, og den er blandt sæsonens bedste musikbøger. Fold sammen
Læs mere
Foto: Fra bogen

Et kvart århundrede med Love Shop

Det er egentlig utroligt, at der ikke er skrevet en biografi om Love Shop før nu. Det fine danske poporkester har en af den slags historier, der bare skriger på at blive fortalt. Ikke alene står gruppen bag nogle af de seneste 25 års mest elegante danske popsange, den har også været gennem et uhørt dramatisk karriereforløb, fuld af frustrationer, kreative slåskampe, forliste venskaber og pludselig død.

Både guitarist/producer Hilmer Hassig og mundharpespiller Henrik Hall er gået alt for tidligt bort, og i dag er der kun forsanger Jens Unmack tilbage til at videreføre det stolte orkester i selskab med et nyt hold musikere. Biografien er skrevet af den dygtige journalist Tommy Heisz på baggrund af en lang række interview med både nuværende medlemmer, kolleger, venner, familie og kærester. Og han kommer efter sigende rigtig tæt på.

Titel: Himmelflugt og højdeskræk. Historien om Love Shop. Forfatter: Tommy Heisz. Sider: 339. Pris: 299,95 kr. Forlag: Turbine.

To sider af Helmig

Efterårssæsonen har budt på ikke mindre end to bøger om dansk pops vidunderdreng Thomas Helmig. Koordineret eller ej, så supplerer de faktisk hinanden på ret fornem vis uden alt for meget overlap i fokus.

»Thomas - Dagen Efter Dagen Derpå« er en klassisk biografi, skrevet af forfatter og Helmig-entusiast Søren Anker Madsen, der tager på 30 års rutsjebanetur gennem Helmigs begivenhedsrige liv og karriere: Fra dansksproget popsensation i 80erne over 90ernes engelsksprogede soul-mand til 00ernes mere modne comeback på dansk.

Og naturligvis med masser af dyk ned i det privatliv, der blandt andet har budt på tre ægteskaber og været fast stof i sladderspalterne gennem fire årtier. Hvor Madsen har lavet sin biografi uden Helmigs medvirken, har Kirsten Jacobsens »Helmig Og Kærligheden« til gengæld Helmig som medforfatter. Og titlen holder, hvad den lover: Der er tale om en samtalebog om stort og småt, ikke mindst den store og besværlige kærlighed, der fylder mere end noget andet i den helmigske sangkanon.

Titel: Thomas - Dagen efter dagen derpå. Forfatter: Søren Anker Madsen. Sider: 240. Pris: 249,95 kr. Forlag: Lindhardt & Ringhof.

Titel: Helmig og kærligheden. Forfatter: Kirsten Jacobsen og Thomas Helmig. Sider: 264. Pris: 199 kr. Forlag: Gyldendal.

Grace Jones åbner op

Hun havde ellers forsvoret, at hun nogensinde ville gøre det. Men nu har sangerinden, stilikonet og skuespilleren Grace Jones endelig skrevet sin store selvbiografi. Og manner for en historie! Den kvinde har levet flere liv, end det er muligt at tælle.

I bogen tager hun os på en rejse fra den strenge opvækst i pinsebevægelsen på Jamaica til teenageårene som hippie i slut-60ernes USA. Fra gennembruddet som model i Paris i 70erne til årene som disco-dronning på New Yorks mest fashionable natklubber.

Fra det musikalske gennembrud i 80erne til venskabet med Andy Warhol og forsøget på at slå igennem som skuespiller senere i det glittede årti. Det er et vildt trip, der samtidig giver indblik i en lang række spændende og epokegørende miljøer og scener. Den evigt søgende Grace Jones har altid haft evnen til at være lige der, hvor tingene skete. Og gerne som festens kulørte midtpunkt.

Titel: I’ll Never Write My Memoires. Forfatter: Grace Jones & Paul Morley. Sider: 400. Pris: 179 kr. via www.bookdepository.com. Forlag: Simon & Schuster.

Tæt på myten om Mercury

Han var en af alle tiders største sangere og entertainere, når han stod i front for Queen. En showman uden lige, med en flamboyant stil og en kraftfuld stemme, der kunne det hele. Men hvem var Freddie Mercury egentlig?

Det har altid været lidt af et mysterium. Men i Lesley-Ann Jones’ store biografi, der nu foreligger i dansk oversættelse, kommer vi for første gang helt tæt på manden, der sideløbende med Queens himmelflugt i 70erne og 80erne levede et ekstravagant liv fuld af vilde excesser - noget, der desværre også førte til hans alt for tidlige død af AIDS-relaterede komplikationer i 1991.

I jagten på sandheden om Mercury har rockjournalisten Lesley Ann-Jones rejst fra London til Mercurys barndomsland på Zanzibar og i Indien og talt med over 100 personer, der har været tæt på ham i forskellige faser af hans liv.

Titel: Freddie Mercury. Den definitive biografi. Forfatter: Lesley-Ann Jones. Oversættelse: Steen Fiil. Sider: 400. Pris: 299,95 kr. Forlag: Forlaget Klim.

På besøg på hitfabrikken

Popmusik er alle dage blevet skabt på lidt mere kalkuleret vis end anden musik. Ofte er det ikke mennesket bag mikrofonen - sangens stemme og ansigt - der har lavet musikken. Det er derimod et hold ansigtsløse eksperter - sangskrivere, musikere og producere - der ved præcis, hvad der får en sang til gå rent ind og blive et globalt hit.

I en af årets mest omtalte musikbøger, »The Song Machine: Inside The Hit Factory«, går The New Yorker-journalisten John Seabrook bag om hitfabrikken og viser, hvordan tidens mest populære toner bliver skabt af en overraskende lille gruppe voksne mænd.

Mange af dem i øvrigt skandinaver som den sky legende Max Martin. Seabrook besøger studier i New York, Los Angeles, Stockholm og Korea for at undersøge, hvordan tidens toner bliver til. Hvad er hemmeligheden? Er det kunst eller kold kalkyle? Sandheden ligger nok et sted midt imellem.

Titel: The Song Machine: Inside The Hit Factory. Forfatter: John Seabrook. Sider: 336. Pris: 205 kr. via www.bookdepository.com. Forlag: Vintage Publishing.

Kritik med stort K

Titlen på den amerikanske musikjournalist Jessica Hoppers nye bog siger ligesom det hele: »The First Collection Of Criticism By A Living Female Rock Critic«. Selv om rockmusikken efterhånden har syv-otte årtier på bagen, og rockkritikken har eksisteret i sin nuværende form siden 60erne, er Hopper den første kvindelige musikskribent, der har fået udgivet en samling med sine bedste skriverier. Det siger meget om, hvor mandsdomineret feltet har været.

Hopper har gennem flere år været blandt USAs fremmeste musikskribenter og er pt. ansat som redaktør på det toneangivende musiksite Pitchfork, og bogen præsenterer cremen af cremen fra hendes 20 år som skribent. Fra artikler om Riot Grrrl-bevægelsen, Michael Jacksons død, punk og emo og R. Kellys problematiske omgang med yngre kvinder til anmeldelser af plader, der åbnes op på helt nye måder at Hoppers skarpe og perspektiverende pen.

Titel: The First Collection Of Criticism By A Living Female Rock Critic. Forfatter: Jessica Hopper. Sider: 250. Pris: 142 kr. via www.bookdepository.com. Forlag: Featherproof Books.

Det store musiktyveri

Der er skrevet stolper op og stolper ned om, hvordan digitaliseringen, mp3’er og ulovlig fildeling har lagt musikindustrien i ruiner. Og sandt er det da også, at alt har ændret sig de seneste 15 år. Men hvordan skete det egentlig?

Det afdækker Stephen Witt i »How Music Got Free«. Witt finder frem til det tyske laboratorium, hvor mp3-formatet blev opfundet, interviewer en af alle tiders største musikpirater og afdækker pengestrømmene fra de mest magtfulde pladeselskaber. Altsammen i jagten på svaret på et simpelt spørgsmål: Hvordan blev musik noget, de fleste betragter som gratis?

Titel: How Music Got Free. Forfatter: Stephen Witt. Sider: 304. Pris: 180 kr. via www.bookdepository.com. Forlag: The Bodley Head.