Sådan bygger man en musical

Musical-trioen Høg Aagaard Svanekier er netop blevet færdige med deres største og vildeste opgave til dato. At lave Ken Folletts mursten af en middelalderroman »Jordens søjler« om til musical.

Sune Svanekier, som sammen med Thomas Høg og Lasse Aagaard laver Ken Folletts middelalderroman »Jordens Søjler« om til musical. Fold sammen
Læs mere
Foto: NIELS AHLMANN OLESEN

Musicalskaberne Thomas Høg, Lasse Aagaard og Sune Svanekier har fine meritter og kan fremvise logiske trædesten på vejen frem mod arbejdet med »Jordens søjler«, der er efterårets store satsning på Østre Gasværk Teater.

Musicalen »Von Scholten« blev kåret til »Årets Turnéforestilling« af de danske teaterforeninger i 2010. Fra 2012 og frem solgte »Skammerens datter« og »Skammerens datter 2« godt og vel 130.000 billetter tilsammen over hele landet. Og musicalen »Atlantis« fra begyndelsen af 1990’erne spilles i dag stadig rundt omkring på ungdomsskoler og udendørs festspil.

Høg Aagaard Svanekier er på den baggrund blevet et begreb. The go-to-guys, når det gælder om at løse indviklede musical-opgaver og skabe bredspektrede dramatiske forestillinger med musik og sang.

I dag kan de tre musical-eksperter stå over for et internationalt gennembrud, hvis det går godt med »Jordens søjler«, der får premiere 12. oktober med Laus Høybye, Maria Lucia og Caspar Phillipson i hovedrollerne. Det var teatrets ledelse, der fik idéen til at forsøge at tackle Folletts materiale, men det var musical-skrædderne, som tog kontakten til Folletts agent og sidenhen fik hans velsignelse.

»Vi gik og ventede i hele sommerferien uden at høre noget, men så kom meldingen omsider om, at han godt kunne lide, det, vi havde lavet. Det er jo ikke sådan, at vi har siddet ved arbejdsbord med Follett, men han har læst en engelsk udgave af manuskriptet og godkendt den.«

»Det siges, at han er meget imponeret over, hvor meget af bogens komplekse plot vi har fået med. Der udover har han fået tilsendt tre sange, som han også godt kunne lide. »Great songs«, skrev han via sin agent. Da vi fik de beskeder, var vi naturligvis meget glade.«

»Vi ved, at han på forhånd forhørte sig om os via sit danske forlag, og vi har samtidig været glade for, at han har ladet os udføre arbejdet i fred med en tilbagelænet professionalisme,« siger Lasse Aagaard, der er trioens komponist.

Nedkogning af bogen

Første del af opgaven gik ud på, at skære en bog på knap 1000 siders bestseller der er ladet med magtkampe, intriger, store planer og endnu større følelser i middelalderens England, ned til en musical, som absolut maksimalt må vare to gange halvanden time.

»Vi har ikke fået nogen ordre på længden, men vores egen smertegrænse er en spilletid på tre timer. Det er en tyk bog at skulle koge ned til en musical, som indeholder flest muligt af de elementer, som læserne i forvejen elsker. Samtidig skal forfatteren være tilfreds, og stoffet skal være forholdsvis letfordøjeligt. Og så er der lige det faktum, at vi taler om en forestilling, der er gennemkomponeret med 67 musikstykker og sange,« siger Lasse Aagaard.

Heldigvis havde både Thomas Høg, Lasse Aagaard og Sune Svanekier læst bogen, før de fik opgaven, og derefter gik de i gang med at koge ned.

»Det handlede i første omgang om at komme i nærheden af, hvad bogen handlede om. Vi lavede nogle kapitelreferater, så vi i koncentreret form fik overblik over historien. Ved siden af lavede vi en synops med bogens lange fortælling med alle de vigtigste scener, så vi kunne se lidt på, hvilke af dem, der stadig var inde, og hvilke, der skulle ud.«

»I den proces handler det først og fremmest om at finde ud af, hvad vi kan mærke i historien, så vi får den formidlet videre, uden at publikum føler, at de blot får et uprioriteret resumé af bogen tilsat sang. Vi skal på den ene side skære i materialet, men vi skal også sørge for at bibeholde de stærke momenter, samtidig med vi har et øje på, hvad det er, teatermediet kan og ikke kan,« siger Thomas Høg, der med Sune Svanekier leverer manuskriptets sangtekster.

Sune Svanekier supplerer: »Vi måtte også erkende, at der var fede sekvenser fra bogen, som der simpelthen ikke var plads til i en musical. I en lang roman er der jo for eksempel mange opgør mellem de gode og de onde, hvor slaget ligesom bølger frem og tilbage, og de punkter i historien behøver ikke alle være med i en musical på teatret.«

»Groft sagt kan to sekvenser, hvor de gode og de onde vinder én hver ophæve hinanden. Det er selvfølgelig ikke helt så enkelt, fordi detaljer i fortællingen er vævet ind i hinanden, men det må vi så trevle lidt op. Andre sekvenser skal simpelthen med, fordi de er ikoniske for historien.«

»Der kan også ske det, at man taler med folk, der også har læst bogen, og som mener, at et eller andet absolut skal med, selv om vi ikke synes, det er dramatisk nødvendigt. Det lytter vi til, og så må vi finde en dramatisk grund til, at det bliver relevant,« siger Sune Svanekier.

Karakterne er afgørende

I trioens første pitch lå fokus på trekantsdramaet i skoven, som handler om Jack Bygmester, Aliena og Jacks halvbror. Hen ad vejen er det ændret til, at Jack og Aliena står lidt stærkere i centrum. Den slags kan sagtens ske undervejs. Meget af arbejdet foregår i et sommerhus.

»Vi har en tradition om at mødes om fredagen, hvor vi snakker en masse og drikker god vin. Typisk er der intet, som lykkes, og det hele går i hårdknude. Vi går så sent i seng, men når vi vågner næste morgen, har en af os som regel tænkt i en ny retning, og så begynder vi for alvor at arbejde sammen.«

»Lørdag eftermiddag er altid rigtig god. Så skriver Thomas Høg en tekst til en melodi, som Lasse Aaagaard har lavet på forhånd, og så spiller de den for mig, og så fælder jeg en tåre. Og så ved vi, at vi er ved at være i gang,« fortæller Sune Svanekier.

Høg, Aagaard og Svanekier forsøger at finde ud af, hvem der er hovedfigurer, hvem der er bifigurer, og hvad deres respektive rejser skal være i forhold til hele historiens bue.

»Hvis publikum kan mærke karaktererne, kan det næsten ikke blive til en dårlig aften i teatret, uanset hvor lidt eller meget forestillingen så ligner bogen »Jordens søjler«. Faren ligger i at falde for scener, man absolut synes skal med, men som er unødvendige for historien. Det gælder om at være hård, når vi sorterer. Er vi det og forbliver vi samtidig tro mod karaktererne, kommer vi lettere i mål senere,« siger Thomas Høg, og fortsætter:

»Fascinerende personer i musicals er personer, der forsøger at sætte sig spor her i livet og som forsøger at brænde igennem, om så de vil bygge en katedral, være biskop eller søger efter kærligheden. De har så en masse fælles berøringspunkter, hvor de kun kan komme videre, hvis de slås med hinanden og river hovederne af hinanden«.

Der er mere musical-DNA fra Londons Westend på spil end fra Broadway hos Høg, Aagaard og Svanekier. Trioen har også et godt øje til den svenske musical »Kristina fra Duvemåla« af Benny Andersson, Björn Ulvaeus og Lars Rudolfsson. Men de tre arbejder i Danmark, hvor udbuddet af opgaver er begrænset.

»Vi arbejder inden for den episke, dramatiske, seriøse musical og vi er på et lille marked. Der bliver ikke lavet meget ny dansk dramatik og slet ikke ny dansk musicaldramatik. Efterspørgslen er dels ikke så stor, og det er dyrt at satse,« siger Sune Svanekier.

Ved siden af sit arbejde som musicalforfatter sammen med Høg og Aagaard skriver han på en anden forestilling med sin kone og er også skuespiller. Thomas Høg arbejder i en kirke, hvor han står for musikken, og Lasse Aagaard er lærer. De bruger i omegnen af halvdelen af deres arbejdstid på at skrive musicals.

»Hvis du skal leve af at skrive og komponere musicals, skal du lave en om året, hvor vi typisk har lavet en hvert andet år«, siger Lasse Aagaard.

Håber på det bedste

Teatrene satser helst på det, der er velkendt i forvejen, fordi en dyr og forkert musicalsatsning på et forkert tidspunkt kan lægge et teater ned.

»Vi har heldigvis mødt nogle modige mennesker, der vil bruge os. Vi kunne sagtens skrive mere, end vi gør, men så mange tilbud er der altså heller ikke. Vi må så hele tiden se fremad, så vi sidder ikke kun og venter på at teatrene ringer. Vi opsøger rettigheder selv, og er i øjeblikket ved at arbejde med »Dansen med Regitze«, hvor vi skriver nogle sange og prøver os lidt frem med historien.

Her er det jo kun, hvis vi på et tidspunkt får en aftale om, at den bliver sat op, at vi får løn for arbejdet. Som musicalforfattere og komponister er vi i en klassisk situation, hvor det handler om gynger og karruseller. Noget tjener vi ikke noget på, og andet, som vi er færdige med, og som lever længe, kan vi være så heldige stadig at have indtægter på,« siger Thomas Høg.

Høg, Aagaard og Svanekier har arbejdet sammen siden de alle var med i comedy-bandet Onkel Dum og bananerne. De har siden været i musicalbranchen så længe, at de har oplevet 1990erne hvor musicals var trendy og 00erne hvor de var yt, men nu er de heldigvis moderne igen.

»Mangfoldigheden er på vej tilbage i musicalbilledet, og derfor er det fedt at arbejde med musicals i dag. Før i tiden kunne folk godt vrænge lidt på næsen, hvis man gik til bekendelse og fortalte, hvad man arbejdede med. Sådan er det ikke længere,« siger Sune Svanekier.

Fabrikationen af »Jordens søjler« er foregået på rekordtid. Kontrakten blev skrevet 1. december sidste år, og det hele skulle afleveres før sommerferien. Billetsalget var allerede kommet flyvende i gang efter en stor reklamekampagne, inden Høg, Aagaard og Svanekier havde skrevet et ord eller komponeret en sang.

Derfor er de gået fra en vis nervøsitet til forhåbninger om, at man i udlandet måske kan få øjnene op for verdens første musicalproduktion af Ken Folletts »Jordens søjler«.

»Det ville være fantastisk og du kan godt kalde det vores drøm, hvis der kom interesse fra Sverige, Norge eller måske endda England. Historien er jo internationalt kendt, så det er tilladt at drømme. Indtil videre har vi blot kunnet gøre vores arbejde så godt som muligt og så må vi håbe på det bedste,«, siger Lasse Aagaard.