Så er der serveret: Publikum skal med til bords ved »Festen« på Republique

Madkunstneren Mette Martinussen skal diske op for ikke færre end 120 gæster pr. aften, når hun sammen med Teater Republique sætter Thomas Vinterbergs »Festen« op som madteater.

Publikum sidder til bords med (fra venstre) Mikkel Arndt, Natalie Madueño, Waage Sandøe, Asbjørn Krogh Nissen og Stina Ekblad, når »Festen som madteater« opføres på Republique. Foto: PR Fold sammen
Læs mere

Kokken og madkunstneren Mette Martinussen er en erfaren kvinde udi kunsten af få mad og teater til at gå op i en højere enhed. Siden hun i 2006 stiftede det succesfulde Madeleines Madteater, har hun skabt en lang række spektakulære madteaterforestillinger i samarbejde med så forskellige partnere som Åben Dans, Det Kongelige Teater, Copenhagen Cooking og Økologisk Landsforening.

»Jeg har fået lov til at lave mange ting, men jeg har aldrig tidligere lavet noget, hvor man kommer så tæt på som her,« siger hun om forestillingen »Festen som madteater« på Republique, hvor hun sammen med instruktøren Rolf Heim og fem håndplukkede skuespillere inviterer publikum til bords ved patriarken Helges legendariske 70 års fødselsdag.

Det er naturligvis Thomas Vinterbergs prisbelønnede »Festen« fra 1998, det handler om. Filmen, hvor familieoverhovedet Helges ældste søn under den store fødselsdagsmiddag for familie og venner holder en tale, som afslører, at faderen har haft et incestuøst forhold til to af sine børn. Hvorefter både festen og familien mere eller mindre går i opløsning, i takt med at den mørke fortid afsløres bid for bid.

»Alle familier har deres egen historie, og når man får lov til at komme helt tæt på og får sat smag og duft på historien, bliver det en mere sanselig og en mere intens oplevelse. Og – det er i hvert fald vores ønske – en oplevelse, der også får én til at komme tættere på sin egen families historie og sin egen rolle i familien,« siger Mette Martinussen.

Festen begynder allerede i foyeren, hvor publikum møder de fem karakterer til en velkomstdrink, inden man sammen går til bords til festmiddagen med mad og vin, forklarer hun.

»Det er alt sammen meget festligt, men vi ved jo godt, at der lurer en hemmelighed, som denne dysfunktionelle familie har gemt på i mange år. Når den hemmelighed bliver afsløret, er det et meget dramatisk øjeblik, som ingen i familien kan tåle. Og det kan man nærmest heller ikke som publikum. Så der holder vi en pause.«

Efter pausen splittes forestillingen op i mindre grupper, hvor publikum er sammen med de enkelte skuespillere, mens der serveres mad, som med hver sit særlige udtryk bidrager til den pågældendes historie.

»Undervejs, mens historien udvikler sig, defilerer publikum rundt til de forskellige karakterer, så de, inden forestillingen er slut, har været tæt på alle fem karakterer. Men ikke nødvendigvis har oplevet det samme,« forklarer Mette Martinussen.

Hun understreger, at publikum ikke vil blive tildelt roller i forestillingen.

»Man er del af et selskab, men der er ikke nogen, der skal spille med i stykket,« siger hun. »Man skal bare spise og nyde det og hygge sig, smage og sanse sig gennem de universer, man støder på i selskab med et fantastisk cast af skuespillere. Det bliver noget helt særligt.«

I aftenens løb serveres der seks forskellige retter, fem snacks og tilhørende vine.

»Det er en fest, vi holder med vores gæster. Vi stopper ikke, før vi er helt færdige, og i denne forestilling glider alting lidt ud over bordkanten,« siger Mette Martinussen, uden at ville røbe, hvordan det hele slutter.

»Festen« blev allerede i 2001 omsat fra film til teater. Siden urpremieren i Tyskland har stykket den været opført bl.a. i London og New York. Herhjemme havde forestillingen premiere på Østre Gasværk i 2007 og er også blevet spillet på flere provinsscener. Men det er første gang, publikum sidder med til bords.