Rusland blokerer for Matisse og Van Gogh i London

Den diplomatiske krise mellem Rusland og England resulterer nu i, at den russiske regering forhindrer udstilling af blandt andre Van Gogh, Matisse og Kandinsky i London. Det kan koste mange millioner.

Tidliger har »La danse« af Matisse været på udstilling uden for Rusland. Her i Rom, hvor man havde lånt 1.000 berømte, moderne kunstværker fra Hermitage Museum i Skt. Petersburg. Fold sammen
Læs mere
Foto: Gabriel Bouys/Scanpix

De russiske dimplomater i Kreml har ikke tilgivet de britiske beskyldninger, der faldt i forbindelse med den russiske afhopper, den tidligere KGB-agent Alexander Litvinenkos mystiske død sidste år.

I hvert fald har den russiske regering nu blokeret for, at op imod 120 kunstværker kan komme til London, hvor de efter planen skulle udstilles i næste måned. Det drejer sig blandt andet om spektakulære værker af Van Gogh, Matisse, Kandinsky, Chagall, Gauguin og Renoir, der alle skulle være en del af en længe planlagt udstilling på The Royal Academy of Art i London.

Russerne begrunder den nægtede eksporttilladelse med, at de frygter, at værkerne bliver beslaglagt. Det er en mulighed, fordi værkerne ved den russiske revolution i 1917 blev taget fra deres private ejere.

Affæren kan blive en dyr fornøjelse for The Royal Academy of Art, der har brugt to år på at planlægge udstillingen, har brugt mange penge på markedsføring og forventede billetindtægter på 60 millioner kroner.

Udstillingen, der hedder »Fra Rusland«, består hovedsageligt af franske og russiske værker, der indtil videre har været udstillet på Pushkin-museet, Tretyakov-galleriet, Hermitage-museet og Det Russiske Museum, og er fra perioden 1870 til 1925.

Konsulater lukket
»Fra Rusland« er, indtil russernes benspænd, blevet betragtet som et vellykket eksempel på, at det godt kan lade sig gøre at samarbejde på kulturelt plan på trods af diplomatiske vanskeligheder. Men nu er man i den britiske regering begyndt at tvivle på russernes intentioner. Det sker efter, at Kreml i sidste uge beordrede to engelske konsulater lukket pr. 1. januar.

Det fik den britiske udenrigminister, David Miliband, til at sammenligne Rusland med Burma og Iran, der er de eneste to andre lande i verden, der har lukket britiske konsulater.

I sidste weekend skrev Miliband derudover et indlæg på sin blog(!), hvor han påpegede, at Ruslands opførsel, som han betegnede som ulovlig og skadelig for Ruslands omdømme, stod i skarp kontrast til den britiske fremgangsmåde, der med »Fra Rusland«, ifølge Miliband, netop havde været imødekommende over for russisk kultur.

Ruslands viceudenrigsminister, Vladimir Titov, er ganske oplagt uenig, og afviser helt grundlæggende, at forbudet har et politisk motiv.

»Situationen omkring organiseringen af den russiske udstilling har ingen forbindelse til lukningen af det britiske konsulat eller andre politiske omstændigheder,« sagde han til det russiske nyhedsbureau Interfax. Han fastholder i stedet, at eksportforbudet skyldes frygten for, at arvinger af maleriernes oprindelige ejere vil kræve værkerne tilbageleveret.

Garantier
Det behøver han ifølge Miliband dog ikke været bekymret for, for England har stadig, som et af de eneste lande i Vesten, en politik om, ikke at beslaglægge kunst, der engang har tilhørt andre og uretmæssigt er blevet taget fra dem.

Men det er altså ikke nok til at gøre russerne tilfredse. Titov beskylder således englænderne for at underminere udstillingen ved ikke at yde tilfredsstillende garantier for værkernes sikkerhed.

Så der er den landet: Russerne kræver garantier, som englænderne mener, de har givet. Før den hårdknude er løst kommer Matisse, Van Gogh og Kandinsky ikke til London.