Robyn omdannede Orange Scene til en pulserende natklub

Beatet blev til et kollektivt hjerteslag, da Robyn flirtede, sang og dansede sig igennem en magtdemonstration af en koncert, som transformerede området foran Roskilde Festivals største scene til et stort dansegulv.

Cover
Svenske Robyn var i forrygende humør og flirtede og dansede sig igennem halvanden times koncert. Fold sammen
Læs mere
Foto: Helle Arensbak

Det er snart ti år siden, at sangerinden Robyn genopfandt sig selv som stilskabende dancepopgudinde med albummet ​»Body Talk vol. 1«, der med sin housede synthpop og hits om længsel og knuste hjerter som ​»Dancing On My Own« og ​»Call Your Girlfriend« indledte et helt nyt kapitel i hendes karriere.

​»Body Talk«-trilogien og det seneste album ​»Honey« er en lang kærlighedsaffære med dansegulvet og beatet, der hamrer løs som et kollektivt hjerteslag. Og både Robyn og publikum var kommet for at danse og blive et med musikken.

Hele scenen var opbygget som en eksklusiv natklub med musikernes maskinpark draperet i hvidt stof og lyskegler, der oplyste musikerne i hvidt, blåt og rødt.

Øverst på podiet tronede Robyn med mikrofonen i hånden, lige indtil beatet startede, så man kunne mærke det i brystet.

Forført af beatet

Robyn tog sig tid og byggede langsomt koncerten op som et velproduceret housenummer. Først en lang, men fængende intro, hvor der kom flere nuancer på beatet. Vi fik en discoagtig version af »Indestructable« og en groovy version af ​»Be Mine« med slagbas.

»Koncerten var en hyldest til glæden og at miste sig selv i musikken med beatet som taktfast motor og synthesizeren som vejviser.«


Og så slap bandet maskinparken helt løs på ​»Between The Lines«, hvor hun tog os med tilbage til slut-80ernes house og sendte et anerkendende nik til houseklassikere som Lil Louis’ ​»French Kiss« og Inner Citys ​»Good Life«.

Robyn var i forrygende humør og flirtede og dansede på scenen, som om hun aldrig havde lavet andet. Hun fik selskab af en elegant, mandlig danser, der fuldendte illusionen om en natklub for 70.000 mennesker.

Der var dømt fællessang og kollektiv forløsning, da Robyn spillede kæmpehittet »Dancing On My Own«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Helle Arensbak.

Det her var Robyns natklub, og alle blev en lille smule forelskede i den spinkle, lyshårede kvinde, der stod forrest på scenen og lod sig forføre af beatet.

Poppens outsidere

Det var som en kollektiv forløsning, da det bastante beat fra ​»Dancing On My Own« rullede ud over publikum og mellem 60.000-70.000 mennesker sang: Somebody said you got a new friend/ Does she love you better than I can?

Det var lyden af alle dem, der har prøvet at få deres hjerte knust og efterfølgende forsøgt at drukne sorgen i musikken.

For med den melankolske grundtone i hits som ​»Dancing On My Own« og ​»Missing U« er Robyn talsperson for alle popkulturens outsidere – homoerne, festoriginalerne og alle os, der bliver for fulde for hurtigt eller kommer til at græde over den helt perfekte popsang.

Orange Scene mindede om en eksklusiv natklub med danser, stemningsfuldt lys og maskinparken draperet i hvidt stof. Fold sammen
Læs mere
Foto: Helle Arensbak.

Men koncerten var ikke en heartbreak-koncert, det var en hyldest til glæden og at miste sig selv i musikken med beatet som taktfast motor og synthesizeren som vejviser.

Da hun spillede produceren Kleerups klassiker ​»With Every Heartbeat«, der på mange måder var startskuddet til Robyns house-affære, var det som om, at alt faldt på plads.

Robyn, der fyldte 40 tidligere på måneden, er præcis lige der, hvor hun skal være. Og hun gav os en time og 25 minutter af den smukkeste og mest forløsende danseterapi på Orange Scene fredag nat.

Robyn
Orange Scene
Lørdag kl. 01.00