Rihanna modtager pris for at være forbillede for sorte: En bad girl, der revolutionerede modebranchen

Rihanna Robyn Fenty er popklassens frække pige med sange, der taler til hofterne frem for hovedet. De seneste fem år har hun været med til at udfordre både spilleregler og skønhedsidealer i modebranchen med sin makeuplinje Fenty Beauty og tøjlinjen Savage x Fenty. Nu får hun en af de vigtigste priser for sorte i USA.

Rihanna selv poserer i tøj fra sin undertøjslinje, Savage x Fenty. Fold sammen
Læs mere
Foto: Fenty via Bestimage

Det var en gennemkoreograferet magtdemonstration, der varslede et opbrud med modebranchens klassiske skønhedsidealer og kropstyper: Rihannas undertøjslinje Savage x Fenty blev lanceret under New York Fashion Week i september og livestreamet til flere millioner følgere.

Som de fleste popkulturelle jordskred de sidste ti år blev revolutionen delt på Instagram og Twitter.

Men i stedet for et traditionelt modeshow med åleslanke modeller lancerede den 31-årige sangerinde og iværksætter sin undertøjslinje med et æstetisk og sexet danseshow med modeller i alle hudfarver og kropsstørrelser.

Der var letpåklædte bryster og bagdele svøbt i silke, nylon og blonder i alle tænkelige størrelser og former. Og ikke mindst en stjernerække af modeller som Gigi Hadid, Cara Delevigne og Ashley Graham og kendte kunstnere som sangerne Normani og Halsey og den transkønnede skuespiller Laverne Cox.

Showet var koreograferet af den verdenskendte koreograf Parris Goebel, og der blev twerket og rystet både små og store bagdele til tonerne af bl.a. Migos, Halsey og dancehallstjernen Sean Paul.

Med sit show var Rihanna med til at redefinere rammerne for, hvad et modeshow kan være. Som en begejstret fan skrev på Twitter, hvor Rihannas modeshow gav genlyd: »Rihanna skat. Dette er kunst!«

Instagram som platform

Flere folk vil måske stille spørgsmålstegn ved ideen om, at en 31-årig popsangerinde med 79 millioner følgere på Instagram laver kunst.

Men så har de nok ikke set hendes musikvideoer eller fulgt hendes musikalske udvikling som den mest streamede kvindelige kunstner på Spotify de seneste tre år.

De har sovet i timen, når det drejer sig om at forstå, hvordan et socialt medie som Instagram har ændret magtbalancen i modebranchen. Rihannas succes hænger ikke kun sammen med hendes totale dominans på hitlisterne det sidste årti – tænk bare på de seneste års hits som »Umbrella«, »What's My Name«, »S&M«, »Work« og senest »Love On The Brain«.

Paloma Elsesser er en af de modeller, der reklamerer for Rihannas undertøjslinje, Savage x Fenty. Fold sammen
Læs mere
Foto: Savage x Fenty via Bestimage.

Rihanna er et forbillede for folk i hele verden. Lørdag modtager hun den amerikanske borgerrettighedsorganisation NAACPs Image Award for sin »banebrydende karriere som kunstner og musiker og et forbillede for sorte«. Prisen er tidligere gået til sorte ikoner som Muhammad Ali, Condoleezza Rice og Jay-Z.

Hvis man skal forstå, hvorfor hun er blevet et modeikon og en af popscenens mest succesfulde kvindelige iværksættere, skal man følge med på hendes Instagram.

For det er her, hun poster billeder af sine projekter, men også af sine samarbejdspartnere, der tæller en bred palet af de dygtigste modeller, stylister, koreografer og modefotografer.

Det er her, hun har revolutioneret mode- og skønhedsbranchen – præcis som hun har gjort med popscenen.

For ti år siden var det stadig internationale modemagasiner som Vogue, Dazed og Elle, der dikterede, hvad der var moderne. Og groft sagt var det en overvægt af hvide modeller i tøjstørrelse 34-36 som Giselle Bünchen, Kate Moss og Miranda Kerr, der viste os almindelige dødelige, hvad der var moderne.

Alt det har Rihanna været med til at lave om på. Hun var influencer, før nogle af os reelt vidste, hvad det begreb betød.

Barbados i blodet

Rihanna blev født på Barbados i 1988 og har caribisk blod flydende i årerne. Hun flyttede til New York som teenager og fik en pladekontrakt af Jay-Z på pladeselskabet Def Jam som blot 15-årig.

Da hun udsendte sin debut, »Music of The Sun«, i 2005 var der nok en del – inklusive undertegnede – der afskrev hende som et talentfuldt one hit wonder i stil med andre tidstypiske R'n'B-sangerinder som Lumidee og Nina Sky. Men allerede dengang skilte Rihanna sig ud.

I modsætning til mange andre af datidens popstjerner som Beyoncé og Gwen Stefani lagde Rihanna ikke skjul på, at hun var en bad girl, der både festede, datede mange mænd og blev fotograferet med en joint i hånden i ny og næ. Man er vel fra Caribien.

Rihanna fik dog først et bredt gennembrud med sit tredje, dance-inspirerede album, »Good Girl Gone Bad«, der indeholdt hits som »S&M«, »Don't Stop The Music« og ikke mindst »Umbrella« med Jay-Z, som indtog både histlister og natklubber verden over. Men det afslørede også hendes evne til at skrive patos­ladede kærlighedssange, som hun kan synge med sin karakteristiske nasale R'n'B-stemme.

Og derfra har hun ikke set sig tilbage. Fra 2008-2012 har hun udsendt et album hvert år, hvilket har gjort hende fuldstændig uundgåelig i tierne.

Med hvert album er hun trådt mere i kraft som sangerinde og sangskriver – med hjælp fra nogle af popscenens bedste sangskrivere.

Allerede i 2012 havde Time hende med som en af de mest indflydelsesrige personer i verden, side om side med folk som Hillary Clinton og Stephen Colbert.

Hustruvold

I 2009 aflyste Rihanna sin optræden til den amerikanske Grammy-uddeling. På det tidspunkt var hun kæreste med R'n'B-sangeren Chris Brown, og kort tid efter dukkede nogle lækkede billeder af hendes hævede og forslåede ansigt op på internettet. Alle kunne se, at popsangerinden havde fået tæsk af sin daværende kæreste.

Chris Brown blev anklaget for vold, og parret gik fra hinanden, men fandt efterfølgende sammen igen, hvilket fik mange til at kritisere Rihanna.

Pludselig var hun ikke bare popsangerinde, hun var også ufrivilligt blevet talsperson for hustruvold.

Rihanna om ekskæresten Chris Browns overfald på hende

»Det var ydmygende, pinligt og sårende. Der var ingen, der kunne sætte sig ind i, hvordan jeg havde det.«


Forholdet til Chris Brown gik i opløsning, og senere har Rihanna sagt til talkshowværten Oprah Winfrey, at det var voldsomt – både bruddet og den intensive mediedækning.

»Det var ydmygende, pinligt og sårende. Der var ingen, der kunne sætte sig ind i, hvordan jeg havde det. Jeg mistede min bedste ven den dag. Og det var svært at være i, mens hele verden så på. Det blev et mediecirkus.«

I dag holder Rihanna sit privatliv for sig selv, og det forstår man godt, når hendes kærlighedsliv de sidste 12 år er blevet analyseret på både Twitter og i alverdens talkshow.

Tøj til millennials

Rihannas seneste album, »Anti«, udkom i 2016. Og selv om det reelt ikke indholdt nogle rigtige omkvæd, kastede det flere hits af sig – blandt andet »Needed Me« og »Work«, hvor hun synger omkvædet på bajan, der er den lokale Barbados-version af engelsk.

De seneste ti år har Rihanna haft et nummer et-hit syv år i træk. Og så har hun været med til at lave nogle af det seneste årtis mest visuelt flotte og genrebrydende musikvideoer.

Men det er især som modeikon og forretningskvinde, at hun har ændret kommandovejene i modebranchen. Hun siger selv, at hun har skabt de produkter, hun selv har manglet, som for eksempel foundation til en mørklødet hudtone.

Hendes makeuplinje, Fenty Beauty, blev lanceret i 2017 i 40 nuancer, hvilket er uhørt i den branche. Men den første måned solgte hendes produkter for 72 millioner. Dollar vel at mærke, hvilket langt overgår andre makeupmærker.

Rihanna er langtfra den første stjerne, der har sin egen makeuplinje, men hun er den, der har solgt bedst – i samme kategori som Kim Kardashian og Kylie Jenner.

I 2019 lancerede hun sin high fashion-linje for modehuset LVMH, der blandt andet har Louis Vuitton, Dior, Marc Jacobs og Sephora blandt deres brands. Dermed er hun den første sorte kvindelige designer, der har stået i spidsen for et nyt mærke hos modeimperiet. Det er en historisk præsentation.

Sidste forår præsenterede hun en look book med 18 outfits på Instagram – hendes foretrukne medie. Hendes første kollektion blev præsenteret under Paris' modeuge sidste år.

Rihanna i egen kollektion. Fold sammen
Læs mere
Foto: Fenty via Bestimage.

Det er dog ikke kun Rihanna, der får noget ud af samarbejdet. På grund af hendes store indflydelse kommer luksusmærket i kontakt med en millionstor målgruppe af kreative millennials fra hele verden og med forskellige baggrunde, der gerne vil bruge et par tusinde på en kjole eller et par sko designet af Rihanna.

Selv gør hun det, hun har gjort siden 2005: Hun indtager en ny scene og skaber det, hun har manglet. I dette tilfælde tøj til kvinder med former og numser, der normalt er lidt for store til modebranchen.

»Det handler om at skabe en stil til kvinder, så de føler sig stærke, men samtidig smukke. Så med denne kollektion handler det om at lave tøj, der fremhæver mine former, men også får min talje til at se mindre ud,« har hun sagt til New York Times.

Denne stornumsede størrrelse 38 kunne ikke være mere enig.