Revyen kan godt lære noget af Flemming Jensen. Det kan vi andre også

Berlingskes Jakob Steen Olsen har siddet mange gange i en revysal og tænkt, at det var et held, at krænkelsespolitiet som regel har haft travlt med at drikke sig i hegnet på Roskilde Festival i stedet for at gå til sommerrevy i provinsen, skriver han i denne mediekommentar.

Blackface: Dirch Passer optræder som Ugandas diktator Idi Amin i Holstebro-revyen 1976. Vagn Hansen

»Jeg fik mig en revy-racistisk lærestreg,« skrev skuespilleren, instruktøren og forfatteren Flemming Jensen i en kronik i Berlingske i weekenden.

Jensen kastede sig ind i den verserende racismedebat og huskede tilbage på dengang, han lærte, at »empati er vigtigere end etymologi«. For snart 30 år siden insisterede han på at synge en sang om folkedanser-danskere, der var skrækslagne for alt det nye og fremmede, og som havde hørt, at »der var negere i Ringsted«. Det gjorde en trio af sorte, danske sangerinder, der også medvirkede i nummeret, så kede af det, at de græd, for de havde egentlig troet, at Jensen havde forstået, at netop lige ordet neger var for sårende til, at de kunne holde ud at høre på det – trods den gode hensigt om at ville udstille danskernes racisme.