Reumertpriser i nye klæder

Bikubenfonden, som de seneste 15 år har stået bag uddelingen af Årets Reumert, er klar med nye formater og flere aktiviteter, der skal sætte fokus på scenekunsten hele året.

Modtageren af Årets Kvindelige Hovedrolle 2013, Tammi Øst, takker for prisen, som blev overrakt af sidste års prismodtagere, Jens Albinus og Kirsten Olesen. Næste år kommer prisoverrækkelsen til at foregå på en helt ny måde. Foto: Jakob Boserup Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I 15 år har Bikubenfonden stået bag Årets Reumert, der med uddeling af priser i 16 kategorier foruden ti talentpriser skal sætte fokus på den levende scenekunst. Det er hidtil sket ved et traditionelt uddelingsshow i stil med store internationale priser som Oscar-uddelingen, Tony Awards og den britiske Laurence Olivier Award.

Men nu skal der både andre og flere boller på suppen, fortæller fondens direktør, Søren Kaare Andersen, som i samarbejde med teaterbranchen barsler med tre nyskabelser omkring den allerede traditionsrige pris.

»Først og fremmest synes vi, at det kunne være sjovt at give selve uddelingen et nyt format. Vi skal sikre, at vi ikke hænger fast i en statisk tilbageskuende måde at gøre det på, « siger han.

»Normale prisuddelinger er jo sådan noget lagkageshow-agtigt potpourri. Vi vil gerne prøve at lave noget anderledes, noget nyt og udfordrende.«

Derfor vil Årets Reumert 2014, der efter to år i Operaen flyttes tilbage til Det Kongelige Teaters Gamle Scene, for første gang blive gennemført som en særteaterforestilling skrevet specielt til lejligheden og opført kun denne ene aften. Det bliver Årets Instruktør 2013, Minna Johannesson, der skal stå for særforestillingen, og planen er hvert år at engagere én af landets førende kreative kræfter til at skabe Årets Reumert-uddeling.

»Tanken er at bringe kunsten og selve prisoverrækkelserne endnu tættere sammen ved så at sige at lave en forestilling i forestillingen. Det kan blive enten succes eller fiasko, det kan vi ikke vide, men fondenes opgave er jo indimellem at løbe en risiko. Og med et nyt format får vi forhåbentlig fornyet opmærksomhed på prisuddelingen,« siger Søren Kaare Andersen, som understreger, at det nye format ikke ændrer ved, at det som hidtil bliver Reumert-juryen, der beslutter, hvem der skal modtage de mange priser.

Ligesom i Cannes

Ændret bliver også tidspunktet for prisuddelingen, som fremover bliver knyttet til den nystiftede teaterfestival CPH Stage og dermed rykker fra slutningen af april eller begyndelsen af maj til anden halvdel af juni.

»Vi synes, at initiativet med at skabe CPH Stage er fantastisk. Det har vi bakket op fra starten. Og vi finder det helt oplagt at slutte Danmarks største teaterfestival af med – uden sammenligning i øvrigt – at klappe hinanden på skulderen ligesom man gør på store filmfestivaler som Cannes, Berlin og Venedig,« siger Søren Kaare Andersen.

At placere prisuddelingen så sent på sæsonen indebærer yderligere den fordel, at næsten alle sæsonens premierer kan komme med i juryens vurdering.

»Vi misser måske en enkelt eller to, men ikke nær så mange som hidtil, hvor der altid har været et efterslæb af nogle forestillinger fra sidste år, som ingen jo længere kan huske. Dermed understreger vi også, at det er sæsonens pris,« siger Søren Kaare Andersen.

Han forestiller sig også, at Årets Reumert skal arbejde mere med de sociale medier op til uddelingen.

»For eksempel havde vi, syntes vi selv, sidste år ganske stor succes med at bringe nomineringerne løbende på Facebook. Det vil vi arbejde mere med,« siger han.

Reumert-saloner

Det er imidlertid ikke kun selve prisuddelingen, der nytænkes. Bikubenfonden har også en ambition om, at Årets Reumert skal være en begivenhed, der popper op hen over hele året. Det skal ske i form af såkaldte Reumert-saloner, debat­aftener med skiftende temaer for både fagfolk og teaterinteresseret publikum.

»Ideen er at kunne perspektivere scenekunsten og bruge tid på at stille skarpt på nogle af de spørgsmål, der melder sig – hvad er god scenekunst, og hvad skal den kunne, eller f.eks. hvorfor der ikke er nogle danske teatre, bortset fra Crazy Christmas Cabaret, der spiller på engelsk. Det tror vi, der er behov for,« siger Søren Kaare Andersen.

»Det kan også være emner som publikumskrisen, teatrenes økonomi eller problemerne på Det Kongelige Teater – der er ikke noget, der er helligt. Vores eneste mål er at gavne scenekunsten, og der tror jeg, det er vigtigt, at den er levende i folks bevidsthed. Og derfor er det vigtigt, at Reumert skal være levende i folks bevidsthed hele året.«

Bikubenfonden bruger ca. 4,5 mio. kroner årligt på Reumert-uddelingen.

»Men hvis Reumert-salonerne bliver en succes, er jeg ret sikker på, at vi vil kaste flere penge efter dem,« siger Søren Kaare Andersen.