Refn: Jeg går til tingene som en pornograf

Volden kommer naturligt til filminstruktøren Nicolas Winding Refn, der med »Only God Forgives« ville lave en spirituel film, og som har en datter, der kan se spøgelser.

Filminstruktør Nicolas Winding Refn flankeret af to skuespillere til venstre Rhatha Phongam, Nicolas Winding Refn og Kristin Scott Thomas, der spiller moder-monsteret i »Only God Forgives«. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der bliver ikke sagt meget i Nicolas Winding Refns nye film »Only God Forgives«. Hovedrolleindehaveren Ryan Gosling har måske ti-tolv replikker i hele filmen.

Til gengæld bliver der brugt et andet sprog, et voldens sprog. Blodet flyder ud af Refns film, og en torturscene, hvor en mand bl.a. får stukket øjnene ud, fik flere til at udvandre, da filmen onsdag havde verdenspremiere ved filmfestivalen i Cannes.

Bagefter blev den danske instruktør af en fransk journalist bedt om at retfærdiggøre den udbredte og grafiske brug af vold i filmen, som kæmper om at vinde Den Gyldne Palme.

»Åh Gud, du lyder som min mor,« lød Refns umiddelbare reaktion:

»Kunst er en voldshandling. Kunst handler om penetration. Kunst skal tale til vores underbevidsthed og drifter. Det er et svært spørgsmål at svare på, for jeg tænker ikke over, hvad jeg gør. Jeg går til tingene som en pornograf: det handler om, hvad der ophidser mig. Visse ting tænder mig mere end andre, og det kan jeg ikke undertrykke. Jeg ser ikke mig selv som en voldelig mand. Jeg ville dø, hvis nogen bare kiggede ondt på mig, men jeg har en fetich for voldelige følelser og voldelige billeder. Jeg kan ikke forklare, hvor det kommer fra, men jeg tror, at du kan udleve visse ting igennem kunst,« sagde instruktøren, der mener, at vold i for eksempel film udfylder en vigtig rolle:

»Husk på, at da mennesket blev skabt, var det med kropsdele, som er lavet til at udøve vold med. Nu har vi ikke længere brug for at udøve den fysiske vold for at overleve, men vi har stadig et mentalt og spirituelt behov for vold, som vi udlever igennem vores blik – ved at betragte,«

Eksistentiel krise

For to år siden var Nicolas Winding Refn i Cannes med filmen »Drive«, der også havde Ryan Gosling i hovedrollen, og som vandt prisen for Bedste instruktør. »Only God Forgives« er dog en markant anderledes film end »Drive«. Den foregår i Bangkoks neonoplyste nat, hvor Gosling spiller den tavse Julian, der driver en thai-bokseklub som dække for sin families narkosmugling. Han tvinges af sin mor, Crystal (spillet af Kristin Scott Thomas), til at finde og dræbe den ansvarlige for sin brors nylige død.

»Jeg gennemgik en meget eksistentiel periode, hvor min kone var gravid med vores datter nummer to, og det var meget svært. Jeg var vred og fuld af voldelige følelser, men vidste ikke, hvor jeg skulle kanalisere dem hen, så jeg tænkte, at hvis der er nogen, som har svaret på de eksistentielle problemer her i livet, må det være Gud. Men jeg havde brug for en mere lineær historie. Derfor fandt jeg på moderfiguren, som æder alting, og det endte med at være en slags mor-søn-historie,« fortalte Nicolas Winding Refn og tilføjede:

»Julian er en mand, som er på en rejse, men han ved ikke, hvad han bevæger sig imod. Vi fandt ud af, at han er bundet af lænkerne til sin mors skød, og at det er hans forbandelse. For at slippe fri må han gennemgå forskellige grader af vold.«

Datter så spøgelser

En stor del af filmen består af smukke billeder og lydtableauer med pludselige udbrud af vold, og Refn selv har ønsket at lave en film, der emmer af spiritualitet og mysticisme.

»I Thailand fandt jeg den film, jeg ville lave: en film om mysticisme og virkelighed. Da vores datter blev født, havde hun evnen til at se spøgelser. Vi boede i en lejlighed i Bangkok, og hun vågnede hver nat og skreg og pegede på væggen. Jeg ringede til den thailandske produktionsleder og sagde: »jeg tror, at der er et spøgelse i vores lejlighed.« Hvis jeg havde gjort det i Europa, var jeg blevet korsfæstet, men her sagde produktionslederen bare: »okay«, og en halv time senere troppede hun op sammen med en åndemaner, der rensede værelset for ånder. Da gik det op for mig, at spiritualitet, mysticisme og virkelighed har en anden betydning i Asien,« sagde Nicolas Winding Refn.

Det fik stor indflydelse på manuskriptet, fordi han begyndte at rense det for dialog.

»I det oprindelige manuskript var der mange logiske forklaringer på alt det mystiske, der sker. Det er vi vant til i Vesten, hvor vi er meget bundet til fakta. Men mit ophold i Østen og hele oplevelsen med min egen datter, der ikke kunne udtrykke i ord, hvordan hun oplevede verden, viste mig, at dér er der en accept af, at der på et personligt og individuelt plan findes et parallelunivers.«

Ny side af Scott Thomas

Ved verdenspremieren i Cannes var Ryan Gosling ikke til stede, da han er ved at optage sin egen film. Til gengæld samlede interessen sig om Kristin Scott Thomas, der er kendt for overklasssekvinderoller i film som »Den engelske patient« og »Fire bryllupper og en begravelse«, men i »Only God Forgives« genopstår som en amerikansk forbryderdron­ning med en meget grim kæft. I en scene spiser hun middag med Julian, der har medbragt en prostitueret som ledsager. Under middagen ydmyger hun bl.a. Goslings figur ved at fortælle, at hans penis er mindre end hans afdøde storebror.

»Da jeg første gang læste manuskriptet, var jeg meget tændt over at skulle spille en person, der ligger meget langt fra de overklasse-figurer, som det engelske publikum synes at elske at se mig spille. Og jo tættere vi kom på at indspille filmen, desto mere frastødende blev hun,« fortalte Kristin Scott Thomas, der indrømmede, at hun ikke bryder sig om vold på film.

»Denne type film er slet ikke mig, film med den slags vold bryder jeg mig slet ikke om. Det, der appellerede, var at arbejde sammen med Nicolas Winding Refn«.

På søndag afgøres det, om »Only God Forgives« tager én eller flere priser med hjem fra Cannes.