Reese Witherspoon viser vejen

Reese Witherspoons nye film »Wild«, er den anden film produceret af hendes nystartede selskab Pacific Standard, hvis mål er at skabe bedre roller til kvinder i Hollywood, hvor det stadig er mændene der sidder på både magt og filmroller.

Reese Witherspoon under optagelserne til »Wild«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne Marie Fox
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kvinderne har det – stadig – svært i Hollywood.

Nyere undersøgelser viser, at kun 15 procent af samtlige hovedroller i amerikanske film er skrevet til kvinder. Selvom der de senere år er kommet flere hårdslående actionroller til kvinder, er det stadig udseende der er i fokus fremfor personlighed, og langt de fleste kvinderoller er stadig som det smukke K-påhæng; kæreste, kone eller kollega.

Til årets nyligt overståede Oscar-uddeling var otte film nomineret til Bedste film. Ikke en eneste havde en kvindelig hovedrolle.

Men stadig flere af Hollywoods toneangivende kvinder synes at tænke, at hvor der er et problem, er der også en løsning. Angelina Jolie er gået bag kameraet som instruktør og producer, senest på filmen »Unbreakable«, der dominerede det amerikanske billetsalg hen over julen.

Ved årets Golden Globe-uddeling føg det med feministiske jokes fra de to værter Tina Fey og Amy Poehler, der blandt andet bemærkede det absurde i at det var George Clooney, der fik en pris for life-time achievement, og ikke hans kone, menneskerettighedsadvokaten Amal Clooney.

Til årets Oscar-uddeling benyttede Patricia Arquette sin takketale til at efterlyse ligeløn for mandlige og kvindelige skuespillere – efter at hackingskandalen mod Sony tidligere på året viste, at de kvindelige skuespillere i »American Hustle« Amy Adams og Jennifer Lawrence blev lønnet betragteligt lavere end deres mandlige medspillere Bradley Cooper og Christian Bale.

Under Patricia Arquettes tale sad Meryl Street og Jennifer Lopez på første række og hujede som til en bedre fodboldkamp.

Stadig flest mænd

Det er blevet comme il faut at være feminist i Hollywood. Og det er muligvis på tide. I hvert fald vurderer leder af Center for the Study of Women in Television and Film ved San Diego Universitet Martha M. Lauzen, at det bliver en sejlivet proces, hvis Hollywoods over hundrede år gamle skude skal vendes til kvindernes fordel.

Det er stadig mænd der sidder på de fleste top-poster, ligesom de fleste medlemmer af Oscar-akademiet er mænd. Og de vælger ifølge Martha M. Lauzen film de selv kan spejle sig i, selvom 54 procent af biografpublikummet er kvinder.

»Tv-og filmindustrien er meget stor og kommer ikke til at skifte kurs fra den ene dag til den anden. Det kan tage mange årtier, måske ligefrem en livstid, for alvor at skabe forandring«

En af bannerførerne for den nye feministiske bevægelse i Hollywood er Reese Witherspoon, der i 2006 vandt en Oscar for sit portræt af June Carter i »Walk the Line«, men eferfølgende havde svært ved at finde roller med kød på. Da hun for tre år siden oplevede seks af sine dygtigste kvindelige kolleger slås om den samme unavngivne, men ifølge Reese Witherspoon ret usle rolle, besluttede hun at tage sagen i egen hånd.

Sammen med producer Bruna Papandrea startede hun derfor i 2013 produktionsselskabet Pacific Standard, der fokuserer på at skabe nuancerede og komplekse kvinderoller på film.

Selskabets første projekt var David Finchers »Kvinden der forsvandt«, skrevet af Gillian Flynn på baggrund af hendes egen roman, og med Rosamund Pike i hovedrollen som en kvinde, der arrangerer sin egen forsvinden for at hævne sig på sin mand. En rolle hun fik en Oscar-nominering for.

Kvinderroller med kompleksitet

Næste projekt er »Wild«, hvor Reese Witherspoon selv spiller hovedrollen – igen til en Oscarnominering.

»Wild« er baseret på Cheryl Strayeds selvbiografiske roman om, hvordan hun forsøgte at komme overens med sin mors død, et ødelagt ægteskab og misbrug af både sex og stoffer ved at vandre af den krævende Pacific Crest Trail fra Mexico til Canada i løbet af tre ensomme måneder.

»Vi fortjener bedre. Det er fint nok, at vi taler om det, men vi er også nødt til at gøre noget,« sagde Reese Witherspoon om situationen i Hollywood, da hun i sidste måned talte med pressen forud for Oscar-showet.

»Jeg besluttede, at jeg ville lave film, der gav mening for mig. Med stærke og komplekse kvinderoller.«

Reese Witherspoon under optagelserne til »Wild«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne Marie Fox.

Reese Witherspoon og Bruna Papandrea ønsker at fremstille kvinder som alt andet end pyntegenstande. Som hele mennesker, der også kan være grimme, ubehagelige, skurke og seksuelt aggressive.

»Jeg har siddet til mange tusinde produktionsmøder med folk der har sagt ’vi vil ikke have at Reese skal bande, vi vil ikke have, at hun skal have sex. Vi vil ikke have, at hun skal tage stoffer. Jeg er en sammensat personlighed med mange forskellige sider, men af en eller anden grund, blev jeg hele tiden reduceret til noget, der kunne være i sådan en lillebitte fin æske med titlen ’sympatisk’. Hvad betyder det ord overhovedet? For mig er det at være sympatisk at være menneskelig, at være ægte, at være ærlig. Jeg synes, at min karakter i »Wild« er langt mere sympatisk end mange af de karakterer, jeg har spillet i romantiske komedier. Hun siger sandheden. Hun er ikke flov over de seksuelle erfaringer hun har gjort sig. Hun er ikke flov over sit stofmisbrug,«

Hvorfor må kvinderoller ikke være usympatiske?

Gillian Flynn, der skrev »Kvinden der forsvandt« er enig i hendes opfattelse af, at kvinder bliver begrænset af Hollywoods kønsstereotyper. Selv blev hun kritiseret fra flere sider over sin svigefulde og – gisp – usympatiske kvindelige hovedkarakter. En kritik der først gjorde hende ked af det og siden vred.

»Usympatiske og ’mørke’ mandekarakterer er i årtier blevet hyldet som anti-helte. Hvad er forskellen? Jeg gemte mig da lige under dynen i 24 timer og tænkte ’jeg har dræbt feminismen. Hvorfor pokker gjorde jeg også det. Det var jo ikke meningen’. Men det gik ret hurtigt over, for jeg har det faktisk godt med det, jeg har skrevet. Hollywood undervurderer kvinder, når de tror, at de altid skal fremstilles sympatisk. Når jeg læser og når jeg går i biografen, så er det ikke for at finde en ny bedste-veninde, bliver inspireret eller følge en helt. Det er for at lade mig opsluge af karakterer, der muligvis er meget forskellige fra mig, måske ligefrem gør forfærdelige ting, men karakterer der føles ægte. Et tema der altid har optaget mig er, hvordan kvinder udtrykker vrede. Hvordan kvinder udtrykker voldelighed. Det er en del af hvad kvinder er, og der bliver talt alt for lidt om det.«

Hvor »Kvinden der forsvandt« handler om vrede, svig og hævn, handler »Wild« om sorg og seksualitet. Cheryl Strayed bruger sex som medicin. Det er hendes måde at dulme sorgen og føle sig levende.

Og netop budskabet om, at kvinders seksualitet ikke bare er pæn og bh-klædt i silkelagner, som den ofte fremstår i eksempelvis romantiske komedier – og at det ikke er noget at skamme sig over – var et vigtigt budskab at få frem for Reese Witherspoon, der selv er mor til en datter på 15 år, som hun tog nogle gode snakke med med afsæt i filmen og Cheryls historie.

Drop 'kun for kvinder'-etiketten

»Filmen har et utroligt vigtigt budskab i forhold til den kvindelige seksualitet. Der er så mange ting vi kvinder går og skammer os over – at vi kyssede den og den fyr og havde sex med den og den fyr på college. Jeg synes at denne her film siger ’det er okay. Måske var det meningen at jeg skulle gå i seng med alle de mænd. Måske havde jeg lyst til det. Måske ville jeg gøre det alt sammen igen, hvis jeg fik chancen.’ Det synes jeg er helt utroligt befriende – især for unge kvinder.« siger Reese Witherspoon, der blandt andet krediterer Lena Dunham og hendes hit-serie »Girls« for, at det overhovedet er muligt at tale om den slags ting i Hollywood anno 2015.

»Jeg føler, at hun har ændret vores kulturelle selvforståelse med sin ærlighed og insisteren på at lægge alt til skue.«

Fælles for Hollywoods nye front-kvinder er dog, at de ikke ønsker, at deres film skal rubriceres som ’kvindefilm’. De vil gerne bare ses som mennesker.

»Der hvor vi virkelig har brug for forandring er i forhold til forestillingen om at en film som »Wild«, der handler om en kvinde der tager på en lang vandretur, er en film kun for kvinder,« siger Bruna Papandrea. »Hvis det var en mand, der gik den tur, var der aldrig nogen der ville sætte etiketter på den. De ville gå ud fra, at kvinder også ville have lyst til at se den. Vi er nødt til at lave om på den der ’kun for kvinder’-etiket,« siger hun og bliver sekunderet af Cheryl Strayed.

»Jeg var meget bevidst om, at jeg ikke havde skrevet en bog for kvinder. Den næste store udfordring for os kvinder er at nedbryde den fordom og sige, at vi faktisk også bare er mennesker, og at vores historier derfor er lige relevant for kvinder og for mænd.«