Redaktør: Sløjt år for dansk film

Den danske filmverden fejrer sig selv med Robert-priserne, men trods international succes er der ikke meget at juble over, mener redaktøren for Filmmagasinet Ekko.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Søndag byder på en af de helt store festaftener i den danske filmbranche, når Danmarks Film Akademi uddeler sine Robert-priser ved en storstilet fest i Cirkusbygningen i København.

Branchen kan se tilbage på et år, hvor dansk film for alvor brød igennem på den internationale scene med masser af solgte billetter og prestigefyldte priser til Susanne Biers »Hævnen« og Lars von Triers »Melancholia«.

Men trods succesen kan branchen også se tilbage på et år, der højst kan siges at være på det jævne, mener chefredaktør Claus Christensen fra Filmagasinet Ekko. Han påpeger, at det først og fremmest er rendyrkede folkekomedier som »Klassefesten« og »Alle for en«, der har trukket danskerne i biografen, mens de mere kunstnerisk ambitiøse film har klaret sig skidt, men én skiller sig positivt ud ifølge redaktøren.

- »Dirch« af Martin Zandvliet var en markant undtagelse. Man savner i dén grad film og ikke mindst instruktører, der kan sparke dansk film i en ny retning, siger Claus Christensen.

Efter hans mening lever dansk film stadig i et vakuum efter 1990ernes Dogme-bevægelse, der fornyede fortællestilen og skabte stor begejstring for intense hverdagsdramaer. Siden mistede publikum interessen for genren, men branchen har endnu ikke formået at finde en erstatning for Dogme.

- Man har selvfølgelig forsøgt at skabe fornyelse, men det er mislykkedes for de fleste. Det har været et exeptionelt dårligt år for de smalle film. Der er seks titler, der tilsammen har solgt under 8.000 billetter i 2011, siger Claus Christensen.

Trods manglen på kreativitet blandt instruktører og producenter er der også lyspunkter i dansk film, understreger chefredaktøren, der blandt andet fremhæver de mange gode dokumentarfilm, der produceres i disse år. Og så er der store talenter at finde blandt skuespillerne, mener han.

- Der dukker hele tiden nye, dygtige skuespillere op. Tag for eksempel David Dencik, der er nomineret til to priser i aften. Han er ved at skabe sig en stor karriere, også internationalt. Lars Ranthe, som formentlig vinder prisen for sin rolle i »Dirch«, er et andet eksempel. Der er mange spændende navne i disse år, siger Claus Christensen, der råder instruktørerne til at give dem en chance.

- Der har længe været tendens til at bruge de samme ansigter igen og igen. Det bliver alt for konventionelt, siger han.

Ekko-redaktøren forventer, at »Dirch« vinder årets Robert som bedste film.

- Objektivt set er Lars von Triers »Melancholia« den bedste film, men »Dirch« har solgt mange flere billetter, og det tæller også, når filmbranchen hylder sig selv.