Radio 24syv skal være en talentkanon

Mikael Bertelsen og Mads Brügger vil fostre originaler, der laver radio, som danskerne aldrig har hørt det.

Mikael Bertelsen og Mads Brüggers fornemste opgave på den nye Radio 24syv bliver at fremelske nye talenter. Fold sammen
Læs mere

Skæve succeser. De to ord virker umiddelbart som det mest dækkende, når man koger DR-duoen Mikkel Bertelsens og Mads Brüggers karriereforløb ned. De to DR-didakte radio- og TV-talenter klipper for første gang båndet til deres arbejdsplads igennem to årtier for at sætte sig i kanalchef-stolene på Danmarks nye public servicekanal, Radio 24syv.

Her skal de to idékanoner sikre, at Berlingske Medias og People Groups nye statsstøttede radiosatsning giver DRs radiobårne public serviceprogrammer konkurrence – for første gang i mediemastodontens 86-årige historie.

De to nye kanalchefer på Radio 24syv har tænkt sig at opfylde de skarpt skårne krav til kvalitet og indhold efter samme logik, de brugte til at skabe public service-kæmpehit som »Drengene fra Angora«, »Den 11. time«, og »Det røde kapel«: Søg de nye talenter, og giv dem tid og mulighed for at spire.

»Da jeg startede i DR med at lave radio, var jeg så usikker, at jeg dårligt kunne udtale mit eget navn. Men jeg fik lov og tid til at lære og lave fejl. Vigtigst af alt var der plads til at lave tingene på min egen måde. Radio24syv skal også turde at tage den slags chancer,« fortæller Mikael Bertelsen, som om få dage flytter ind på Danmarks største plejehjem for at eksekvere sin sidste skæve idé i DR-regi. Resultatet bliver en række P1-programmer, hvor lytterne får et indblik i, hvordan livet folder sig ud eller ind på mange danskeres sidste bopæl.

Radio 24syv-lyttere kan fra 1. november forvente, at deres nye licensfinansierede radiokanal bliver endnu skarpere end public service-storebroren til at udklække og udfolde nye talenter. Både fordi organisationen på den nye radiokanal bliver langt mere flad end på DR. Men også fordi radio er et medie, der egner sig perfekt til at gøde nye talenter, forklarer den anden halvdel af chefduoen, Mads Brügger, der forlader DR efter 15 års næsten uafbrudt tjeneste.

Skæverternes legeplads

»Der er plads til at slå en skævert i radioen, da det er ikke nær så omkostningstungt som med fjernsynet. Ideer kan prøves af, uden der behøver være garanti for, at de virker. Det er netop det, der skal til, for at talenter kan udvikle sig og skabe noget, som ikke er set før,« forklarer Mads Brügger.

 Han ser desuden en stor konkurrencefordel i, at Radio 24syv modsat P1 ikke påduttes såkaldte lytterkrav, der foreskriver, hvor mange der skal lytte med ude bag højtalerne.

Selv om både Mads Brügger og Mikael Bertelsen ofte har medvirket i programmer, de har været med til at opfinde – som f.eks. »Den 11. time« og »De Uaktuelle Nyheder« kommer de ikke til at savne selv at prøve de nye ideer og formater af.

»Det at kunne finde de rigtige folk, stille dem en opgave og føre dem frem til målet er ofte bedre end at gøre det selv,« forklarer Mads Brügger, der sammen med sin kollega har første arbejdsdag på Radio 24syv 1. august.

Mikael Bertelsen vil dog ikke afvise, at lytterne på et tidspunkt vil blive genforenet med hans velkendte interviewstemme.

»Det bliver ikke min første opgave. Men personligt synes jeg, det fineste man kan lave på en radiostation er programmer,« fortæller Mikael Bertelsen.

En fødekæde af talent

Evnen til at gå nye veje og selv udklække talenterne i stedet for at hente dem færdiggroede ind i radiofolden, var netop tanken bag ansættelsen af den DRske kanalchef-duo, forklarer Radio 24syv-direktør, Jørgen Ramskov.

»Både Mikael Bertelsen og Mads Brügger har opfundet formater, ingen havde troet mulige. På Radio 24syv skal de sætte en ny fødekæde i gang, der kan skabe flere talenter som dem selv. Det betyder, at der bliver tid og mulighed for talentudvikling,« lover radiodirektøren.

Succeskriteriet for de to nye kanalchefer, bliver da også ultimativt at skabe noget, der brænder sig fast i danskernes bevidsthed.

»Om otte år skal man kunne holde vores programliste frem og sige, hvis vi ikke havde haft Radio 24syv, så havde vi aldrig hørt det her eller oplevet det her. Lykkedes det ikke, har vi været et danmarkshistorisk spild af penge,« konstaterer Mads Brügger.