Publikum svigtede Østre Gasværk Teater

De københavnske tilskuere blev væk fra Østre Gasværk Teaters forestillinger sidste sæson. Men teaterchefen ser ikke sæsonen som en fiasko.

Kostumeparade på Østre Gasværks nye forestilling De Tre Musketerer. Medvirkende er: Ole Thestrup, Trine Pallesen, Peter Oliver Hansen, Jens Andersen, Tom Jensen, Troels Malling, Ole Boisen, Rasmus Fruergaard, Jon Lange, Kristian Holm Joensen, Lise Koefoed, Anne Vester Høyer, Jens Gotthelf, Rikke Buch Bendtsen, Simon Bennebjerg, Sophie Marie Jeppesen & Sofie Akerø. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Skipper
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Østre Gasværks Teaters tilskuertal er styrtdykket efter en sæson, hvor det københavnske teaterpublikum vendte ryggen til teatrets tilbud på scenerne, skriver Berlingske. Kun 54.095 tilskuere løste billet til teatrets forestillinger i Nyrops gamle gasbeholder. Det er hele 22.310 færre tilskuere end den sæson, der gik forud, og en halvering af publikumsinteressen fra sæsonen 2012-13, hvor 123.601 indfandt sig til teatrets forestillinger. En af teatrets forestillinger har dog været på turné til nogle af landets musikhuse, hvor 11.604 tilskuere så teatret spille. Det ændrer imidlertid ikke på billedet af mange tomme sæder på hjemmeadressen på Østerbro.

I forsommeren skrev Berlingske en artikel om sæsonens udfald på de store, statsstøttede teatre. Østre Gasværk Teater ønskede som det eneste teater ikke at videregive tallene for publikumsinteressen på teatret med henvisning til, at det ville være »useriøst« på det foreliggende grundlag. Men nu har teatret frigivet opgørelsen, der altså viser et negativt resultat.

Dog ønsker teatret stadig ikke at oplyse, hvilke konsekvenser det har for teatrets egenkapital, som ved sæsonens begyndelse var på 9,95 millioner kroner

»Jeg kan ikke sige præcis, hvad egenkapitalen er nu. Der er ikke gnavet meget af den. Men selvfølgelig har det ikke været et år, hvor der er kommet en hel masse økonomi ind på egenkapitalen. I stedet har vi lavet nogle gode aftaler ude i landet, været til stede mange steder. Så jeg kan sige, at egenkapitalen har det fint. Den har det rigtig, rigtig godt,« siger hun.

Det var musikforestillingerne »De tre musketerer« og »Hjælp søges«, der begge havde været store succeser i Stockholm, samt Broadway-stykket »Venus in Fur«, som ikke lige faldt i det københavnske teaterpublikums smag. Efter en række lunkne anmeldelser kom salget til forestillingerne aldrig rigtig i gang. Heller ikke turneen med »De tre musketerer« blev et tilløbsstykke, og flere opførelser på turneen måtte aflyses.

Teatret kan dog ikke oplyse, hvad belægningsprocenten har været – det vil sige, hvor mange pladser, der er blevet solgt i forhold til det antal billetter, der er blevet udbudt: »Vi kender ikke vores belægningsprocent, for skal vi styres af, at der står 830 sæder i salen, eller skal vi gå ind og kigge på, at denne forestilling egner sig bedst til 500 mennesker?« uddyber teaterchef Pia Jette Hansen under henvisning til, at man en uge efter premieren besluttede sig for at begrænse antallet af sæder til 500 til forestillingen »Hjælp søges«. Samtidig har teatret haft besøg af skoleklasser, som opgøres i et andet regnskab, og det været i kontakt med nye publikumsgrupper til lokale arrangementer, som heller ikke figurerer i tallene.

Ser man på den rammeaftale, som Østre Gasværk Teater har indgået med Det Københavnske Teatersamarbejde, de store københavnske teatres paraplyorganisation, fra sæsonen 2012-13 og fire sæsoner frem, skal teatret imidlertid gerne stille gennemsnitligt 100.000 billetter til rådighed for publikum pr. sæson og sælge 65 procent af dem. Det er et mål, som denne sæson langt lever op til.

»Du må tage alle mulige forbehold ind,« forklarer Pia Jette Hansen. »Hvornår havde vi premiere på den første forestilling? Det havde vi sent. Hvorfor? Fordi instruktøren havde travlt med noget andet. Vi spillede til 7. juni, som regel spiller vi indtil 1. maj,« siger hun om sæsonen, der var »atypisk«.

»Jeg er stolt af, at jeg har fået folk i teatret, som ikke har været her før,« tilføjer hun og sigter til det opsøgende publikumsarbejde, teatret har lavet i sæsonen.

Pia Jette Hansen medgiver, at det er blevet sværere at regne ud, hvad publikum vil have. »Vi skal have hår på brystet, for det er ikke til at vide, hvordan det vil gå. Man skal virkelig finde ud af, hvad de andre ikke gør. Hvor kan jeg vise et repertoire, der er anderledes end de andres? Hvor kan jeg lave samarbejder, hvor vi netop bruger pengene samlet på en anden facon,« siger hun og henviser til, at alle de forestillinger, teatret spillede i sæson 2014-15, var internationale succeser.

Pia Jette Hansen siger også, at den forgangne sæson ikke får konsekvenser for Østre Gasværk Teater, hverken i forhold til repertoire eller aktivitetsniveau. »Overhovedet ikke. Vi opfylder vores krav.«

Næste sæson tegner bedre

Hun glæder sig også over, at alt tegner til, at næste sæson tegner bedre på Østre Gasværk Teater. Teatret har på nuværende tidspunkt solgt 25.000 billetter til årets forestillinger, der blandt andet tæller en stor Shu-bi-dua-musical, som teatret co-producerer med Fredericia Teater, og som Østre Gasværk Teater har valgt at vise, når forestillingen er færdig med at spille i det jyske. Også prognoserne for det amerikanske stykke »Vores sensommer« med Lisbet Dahl og Ulf Pilgaard er gode.

»Når vi ikke sælger 1.000 billetter om dagen, som vi jo nogle gange har gjort, så træder hele personalet ind med nye veje at få publikum i tale på. Det høster vi frugterne af nu,« mener Pia Jette Hansen.

Når det går godt for Østre Gasværk Teater, kan teatret med de 830 pladser trække hele det samlede resultat for sammenslutningen af store teatre i Det Københavnske Teatersamarbejde. Omvendt kan det have store konsekvenser for det samlede billede, hvis det går dårligt. Pia Jette Hansens forgænger, Jon Stephensen, havde for eksempel rekordsæson i 2008-09 med 215.000 tilskuere, hvilket pyntede gevaldig på det samlede billede af teaterinteressen i København. Den sæson var aktiviteterne dog fordelt på flere scener, herunder også Tivoli.