Publikum strømmer til rekorddyrt Broadway

Musicalen »Hamilton« topper på et Broadway, der har større publikumsucces end nogensinde før, selv om billetterne aldrig har været dyrere. Det handler om at være original og turde gå radikalt nye veje.

Publikum ligger i kø foran Richard Rodgers Theatre på Broadway, New York, for at få billetter til musicalen »Hamilton«. Fold sammen
Læs mere

Liggestolene er slået op mellem krøllede soveposer foran Richard Rodgers Theater på 226 West 46th Street, lige ved Broadway. Folk prøver på alle måder at fordrive tiden, indtil spændingen bliver udløst: Er de blandt de få heldige, der får en billet til musicalen »Hamilton« i aften? 1.300 pladser er der i teatret, og trods voldsomt accelererende billetpriser er der intet, der tyder på, at publikums enorme interesse for hverken »Hamilton« eller musicalen som genre har nået et mætningspunkt.

Broadway har sat rekord i år. Sæsonen 2015-2016 er den største nogensinde, både hvad angår indtjening og antal publikummer. Omkring 13,3 millioner mennesker har inden for det seneste år købt for 1,37 milliarder dollar billetter til et Broadway-show, og en af årsagerne til den store succes kan der sættes direkte navn på: »Hamilton«. Hamilton var en af USAs »founding fathers«, men i dag ikke mindst titelfiguren i det, som den britiske teaterkritiker Mark Shenton fra magasinet The Stage over for Berlingske betegner som »århundredets indtil nu største musicalfænomen«.

Så nu er Alexander Hamilton i færd med at skrive historie igen. Dagen efter, at Lin-Manuel Mirandas musical havde modtaget ikke mindre end 11 af de prestigefyldte Tony Awards, meddelte folkene bag, at de dyreste pladser i teatret nu ville koste 849 dollar, svarende til små 6000 danske kroner. Det er et prisleje, der slår alt, hvad man tidligere har oplevet på et Broadway, der ellers ikke er kendt for sin prisbillighed.

Resten af billetterne ligger på omkring 1.300 kroner – og alt er udsolgt indtil januar 2017.

»Teater handler om udbud og efterspørgsel. Der er et fast antal sæder pr. aften. Man kan ikke tilføje ekstra stole, men man kan sælge dem, man har, for mere. »The sky is the limit«: Hvis folk ønsker noget stærkt nok, vil de betale det, det koster, for at få det,« siger Mark Shenton.

Opad, opad, opad

Den hidtidige rekord for billetpriser lå en anden af Broadways helt store succesforestillinger inde med. »The Book of Mormon«, skabt af folkene bag kult-serien »South Park«, sælger i øjeblikket de dyreste pladser for omkring 3.500 kroner. Det er mere, end en billet til »Hamilton« hidtil har kostet.

»Hvad angår »Hamilton«, er det især en skam med de høje billetpriser, fordi »Hamilton« er en musical, der netop handler om at inkludere, og som er meget appellerende over for unge mennesker, der ikke vil være i stand til at betale de højeste priser på billetterne,« fastslår New York Times’ hovedteateranmelder, Ben Brantley, i en samtale med Berlingske.

Det samme påpeger Brantleys britiske kollega, for også i London går priserne på teaterbilletter kun opad.

»Egentlig er jeg ligeglad med, hvad toppriserne er - om det er 1.000 kroner eller 5.000 kroner. Det, der interesserer mig mere, er, at man beskytter de billigste billetter. Det kan godt være, man ikke ser specielt godt fra de billige pladser, men det er vigtigt, at man stadig vil kunne få en teaterbillet til 200 kroner,« siger Mark Shenton og henviser til det amerikanske og britiske system, hvor teatrene hver dag udlodder et antal sæder til til den i denne sammenhæng nærmest rørende pris af ti dollar, under 100 kroner. Og der er vel at mærke tale om pladser på de dyre forreste rækker. Når producenterne bag »Hamilton« har taget det store skridt nærmest at fordoble prisen på billetter, anfører de den stigende sortbørshandel med teaterbilletter som grunden. På det sorte marked kostede en billet til »Hamilton« over 6.000 kroner, og det er anslået, at producenter, forfattere, komponister, skuespillere og andre involverede i produktionen set i det lys er gået glip af, hvad der svarer til 400 millioner kroner det seneste år. Den amerikanske sortbørs er ekstremt veludviklet, og den er blevet et tiltagende problem for teaterproducenter og arrangører af store koncerter og sportsevents.

Flere læsere af The New York Times syntes da også, at prisstigningen var i orden.

»Hvis de ikke gør det, vil de ekstra penge bare ende i lommen på dem, der videresælger billetterne,« mente en læser på Twitter, mens en anden retorisk spurgte, hvorfor ikke de mennesker, der gør arbejdet, skal have flere penge, fremfor at »de går til billethajer«.

Ejerskab til historien

Men hvad er det, der gør, at en musical som »Hamilton« i så høj grad har kunnet rykke på grænser for både billetsalg og priser? En musical, der flyttede ind på Broadway fra et lille teater med et skuespillercast renset for stjernenavne, men som har lagt ikke kun publikum, men så sandelig også anmeldere og journalister ned.

»Det er en musical, man kun oplever én gang i løbet af en hel generation,« mener Ben Brantley

»Den er det første store Broadway-show, der fletter nutidige former for popmusik – især rap og hiphop – sammen med den klassiske litterære musical og samtidig rammer den ind i nutidens debat om, hvem der har ejerskab til historien – og især den amerikanske. »Hamilton« minder os om, at USA er en nation grundlagt af immigranter. Man har castet farvede skuespillere til at spille de hvide mænd, der var USAs grundlæggere, og ved at gøre det, indfanger musicalen med endnu større succes end nogen andre kunstværker, jeg kender til, den ungdommelige rebelskhed, der bar den amerikanske revolution. Det tætteste, jeg kan komme på noget tilsvarende, var, da musicalen »Rent« havde premiere på Broadway for 20 år siden. Men betydningen af »Hamilton« er alligevel større.«

Generelt er det blevet mere kompliceret for musicalproducenterne at forudsige, hvad der vil ramme hos publikum – hvilket ellers er ekstra nødvendigt i en branche, der fungerer uden nogen form for offentlig støtte, og hvor forestillingerne er det absolut dyreste, man kan vælge at sætte op.

Det har det seneste år givet mavepustere for en del musicalproducenter i både London og New York.

En af New Yorks mest erfarne teaterbagmænd, Jordan Roth, der kontrollerer fem ud af 40 store Broadway-teatre, sagde for nylig til New York Times, at publikum ikke længere behøver: »gå ind at se et »jeg ved ikke, måske er det noget for mig-show«, fordi der er så mange, »du vil elske det-shows« at vælge imellem«.

Det er måske grunden til, at ud af de 11 musicals, der havde urpremiere på Broadway sidste år, er der fem, der allerede er taget ned. Blandt dem en på forhånd meget omtalt iscenesættelse af forfatteren Bret Easton Ellis’ klassiker »American Psycho«, der delte anmelderne og aldrig fangede publikums interesse. Da producenterne klappede pengekassen i i juni, var det med et minus på 8,8 millioner dollar.

Store penge

»De store penge ligger i innovation,« siger Mark Shenton.

»Det er muligt, der er producenter, der helst hviler på afprøvede og sikre titler – jukebox-musicals, stjernedrevne genopsætninger og lignende – men hvem ville for eksempel have troet, at et show om de mænd, der grundlagde Amerika, tilsat rap-musik ville blive århundredets indtil nu største musicalfænomen? Producenter er nødt til at være modige, ikke nervøse af sig.«

Det er de heldigvis også i New York, vurderer Ben Brantley. Her er der producenter, der tør gå radikalt andre veje, og det glæder den erfarne teaterkritiker:

»Man kunne frygte, at den generelle fordyrelse af Broadway-shows kunne gøre det sværere for små, nyskabende musicals at få fodfæste i New Yorks teaterverden. Ikke desto mindre er opkomsten af nye og kommende musicals overraskende original og varieret med shows som »Natasha, Pierre and the Great Comet of 1812«, »Dear Evan Hansen« og a cappella-musicalen »In Transit«. De er alle helt anderledes end de sædvanlige, spektakulære shows, der ikke mindst appellerer til turister. Og jeg tror, at den succes, »Hamilton« har oplevet, har åbnet nye døre for værker af en type, der er relativt eksperimenterende. Helt generelt er jeg rimeligt optimistisk, hvad angår den tilstand, Broadway-musicalen befinder sig i. Jeg håber bare ikke, at den – og New York City – bliver så dyr, at den sætter sig selv ud af spillet.«

 

 

Det er netop blevet offentliggjort, at »Hamilton« får London-premiere i oktober 2017 på Victoria Palace Theatre.