Provinsen vil have flere af de store forestillinger

Mangel på store og populære turné-forestillinger i provinsen er med til at give et skævt kulturforbrug, mener formanden for Danske Koncert- og Kulturhuse, Torben Seldrup.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mens næsten 40 procent af københavnerne og flere end 30 procent af borgerne i Københavns omegn går i teatret mindst én gang halvårligt, gælder det kun henholdsvis 17 og 18 propcent af vest- og sydjyderne, viser Gallup-tal om danskernes kulturvaner.

Den skæve fordeling i danskernes kulturforbrug bekymrer formanden for danske Koncert- og Kulturhuse, Torben Seldrup, der ellers kan glæde sig over fremgang for flere af de store kulturhuse. Blandt andet har Musikhuset i Aarhus haft et rekordår med en stigning på 18 procent i antal besøgende i forhold til sidste sæson. Det samme kan Vejle Musikteater prale af, mens Kulturværftet i Helsingør har haft en stigning på hele 30 procent det seneste år – og en fordobling af omsætningen på bare to år.

Men når yderområder som Vest- og Sydjylland halter så langt bagud, er der stadig plads til forbedring, understreger han. »Vi savner et større udbud af de store forestillinger, som kan trække publikum til de store kulturhuse med plads til op til 1.000 tilskuere. Jeg er sikker på, at hvis vi kunne få flere af den slags forestillinger til provinsen, ville vi også kunne få et mere ligeligt kulturforbrug.«

Hans bekymring vækker genklang hos Lars Salling, formand for Danmarks Teaterforeninger, der i den forgange weekend var vært ved det årlige Teaterseminar, hvor turnéteatrene præsenterer programmet for den kommende sæson.

»Udviklingen går i retning af flere og flere små forestillinger, som egner sig til et publikum på 100 til maksimalt 150 personer. Det er et problem for de store og mellemstore teaterforeninger, og det har haft den konsekvens, at vores samlede publikumstal er gået ned, selvom antallet af enkeltopførelser er steget markant,« siger han.

Lars Salling mener ikke, publikum generelt har mistet interessen for at gå i teatret.

»Men vi mangler de forestillinger med store og kendte navne, som interesserer den brede skare,« siger han. »I denne sæson har vi reelt kun haft én stor forestilling, der virkelig trak, nemlig Østre Gasværks »Vores sensommer« med Lisbeth Dahl og Ulf Pilgaard. Der var også Folketeatrets »Frøken Nitouche« med blandt andre Lone Hertz, men da de to forestillinger turnerede på nogenlunde samme tid, var der mange teaterforeninger, der kun valgte den ene, og så trak de det sikre kort med Lisbeth og Ulf.«

Hvis det skal lykkes at få flere af de store forestillinger til provinsen, vil det efter Torben Seldrups mening kræve, at Kulturministeriet øremærker flere penge til turnéstøtte, så de producerende teatre får bedre mulighed for at komme rundt i landet med de store opsætninger.

»Vi har et fint samarbejde med blandt andre Det Kongelige Teater og Folketeatret, som har en turnéforpligtelse og et medfølgende tilskud til at gøre det for. Men vi kunne godt tænke os, at flere teatre havde den samme forpligtelse og samtidig fik økonomi til det,« siger han. »Jeg har forståelse for, at der ikke er flere teatre, der turnerer under de nuværende vilkår, for det er frygteligt dyrt at komme rundt til områder, hvor der måske kun er publikum til en enkelt opførelse eller to.«

Lars Salling mener også, der er behov for at ændre støttesystemet, så der bliver bedre økonomiske vilkår for store turnéforestillinger.

»Vores udfordring er, at staten og Statens Kunstfonds projektstøtteudvalg hovedsagelig støtter de små ting. Derfor har vi set en udvikling i retning af mange flere mindre forestillinger og en tilbagegang i de store udstyrsstykker, som kan trække andre end et traditionelt teaterpublikum,« siger han.