Private penge booster besøgstal

Vil et museum have liv på gangene, går vejen gennem fondenes kontorer. Samarbejdet er afgørende for flere museer, men det er ikke uproblematisk at være afhængig af privat velvilje.

På KUNSTEN, Museum of Modern Art Aalborg, lægger man ikke skjul på, at man er afhængig af støtte fra private. Det har været med til at sikre gode udstillinger og dermed øgede entréindtægter, oplyser direktør Gitte Ørskou. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De fleste museer drømmer om kø ved billetlugen, glade mennesker i caféen, lyden af kaffemaskinen, der kæmper for at følge med efterspørgslen, og interesserede blikke, der glider langs udstillingerne. Men vil de opnå det, må de forberede sig på et tæt samarbejde med private fonde.

Det viser en rundspørge, som Berlingske har foretaget. Her har over 70 statslige og statsanerkendte museer svaret på, om de fik mere eller mindre af deres budget dækket af private. De tal har vi sammenlignet med udviklingen i besøgstal. Tendensen er ikke entydig, men for langt størstedelen gælder, at de museer, der svarer, at de modtager mere privat støtte, får flere besøgende.

Et eksempel er KUNSTEN – Museum of Modern Art Aalborg.

»Private fonde er fuldstændig afgørende for vore aktiviteter,« skriver direktør Gitte Ørskou.

Hendes museum er samtidig et af dem, der har stor succes med at få højere besøgstal. Siden 2008 er det steget med over 20.000 om året svarende til ca. 40 procent.

Ikke bæredygtigt

Gitte Ørskou ser positivt på mulighederne for at drive et godt museum med hjælp fra private.

»Fondene indgår konstruktivt og positivt i samarbejdet,« skriver hun og peger på, at fondene ud over penge også bidrager med ekspertise.

Hun bakkes op af sine kolleger på landets museer. De finder generelt samarbejdet givende, men peger også på nogle problemer. Et af dem er, at fondene helst giver penge til udstillinger, men er langt mere tilbageholdende, når toiletrullerne og rengøringen skal betales.

Argumentet fra fondene lyder ofte, at støtten til udstillinger også er en indirekte støtte til drift, fordi gode udstillinger sikrer højere entréindtægter. Den mekanisme bekræfter Gitte Ørskou:

»Vores egenindtjening er de seneste fem år gået fra 20 procent til 50 procent af vores omsætning. En af grundene er mange uddelinger fra private fonde, særligt til særudstillinger og erhvervelser.«

Men det er ikke uproblematisk, mener Christian Have, direktør i Have Kommu­nikation og snart aktuel med en debatbog om emnet: »Ansvar eller anarki – kunsten og kulturens potentiale og dilemmaer«.

»Der kan være god mening i at støtte driften indirekte, men det kan vise sig ikke at være bæredygtigt,« advarer han.

»Problemet opstår blandt andet, hvis bevillingerne svigter, og museet har budgetteret med de høje besøgstal,« siger han og efterlyser modeller, der i højere grad gør det muligt for museerne at tænke ti år frem.

»Vi kommer til at tage diskussionen: Skal nogle fonde indgå partnerskaber. Jeg mener, at vi skal kigge i den retning, hvis vi vil bevare et kvalitetskulturliv,« siger han.

Museernes fem ben

Udstillingsarbejdet bliver normalt betragtet som et af museernes fem ben. De fire andre er: Indsamling, registrering, bevaring og forskning. Spørger man museerne, hvad de helst ville have mere støtte til, er svaret forskning. Men på M/S handels- og Søfartsmuseet i Helsingør er den nytiltrådte direktør, Camilla Mordhorst, ikke bange for at lægge vægten over på udstillinger. Det er nødvendigt for at klare sig i konkurrencen.

»Handels- og Søfartsmuseet var meget optaget af at løse de klassiske museale opgaver, men et nyt museum, som skal fungere på oplevelsesøkonomiske præmisser, behøver en stærk udadvendt profil og synlighed,« skriver hun. Gitte Ørskou fra KUNSTEN svarer noget lignende:

»For museet betyder publikum alt. Hvis vi ikke er i stand til at formidle kulturarven, hvorfor så bruge så meget energi på at bevare den og forske i den? Derfor er vores udstillinger – også af egen samling – vores førsteprioritet.«