Private medier: DR er Danmarks største Facebook-aktør

Ny rapport fra Danske Medier viser DRs vækst på nettet og kræver begrænsninger og beskæringer af DR.

The Tonight show med Jimmy Fallon - her med Hillary Clinton - vises på DR3  og kunne ligeså godt vises på en privat kanal, mener Danske Medier, der mener, at stationen er fyldt med kommercielt indhold, der ikke har grund i Public Service-hensyn.  Fold sammen
Læs mere
Foto: CARLOS BARRIA

DR har for tiden 166 forskellige Facebook-sider med i alt næsten fire millioner følgere. 700.000 følger DR på Twitter og 400.000 på Instagram. Det fremgår af en ny rapport fra organisationen Danske Medier, der har talt alle DRs aktiviteter på nettet op fra april til juni, og på den baggrund vurderer, at DR er Danmarks største aktør på Facebook.

Rapporten har også talt alle DRs artikler i april måned på hjemmesiderne – det blev til 3.702 skrevne redaktionelle artikler på dr.dk, svarende til over 120 daglige indlæg i en nyhedsformidling, der ifølge Danske Medier fuldstændig lignede de landsdækkende dagblades og byggede på en ligelig kombination af længere og kortere artikler.

DRs aktiviteter kan også ses på markedsandelene, konkluderer rapporten.

Hvor de landsdækkende morgenaviser i 2010 sad på 15 procent af de samlede sidevisninger, var de i 2015 nede på 12 procent. I samme periode er DR gået frem fra 12 til 14 procent.

Dagens mediebillede

Folketingspartiernes medieordførere har fået tilsendt rapporten, og Danske Medier lægger ikke skjul på, at formålet er at få begrænset DRs råderum. Foreningen er fælles talerør for de private medier, og har længe arbejdet for at stække DRs aktiviteter på nettet såvel som på de områder, der menes at konkurrere med de private TV-stationer – altså underholdningsprogrammerne.

»Hvis gratistilbuddet fra DR og de regionale TV2-stationer er så omfattende, at det er et fuldgyldigt alternativ til de private medier, er valget ikke svært for borgere, der ofrer evt. mærkeloyalitet for at få nyhederne gratis,« skriver Danske Medier, der helt konkret stiller seks forslag til politikerne – blandt andet at statsmediernes avislignende digitale nyhedstjenester skal lukkes og erstattes af en mere teksttv-agtig service suppleret med program-information.

Det holder ikke i dagens mediebillede, mener DRs Medie-direktør, Gitte Rabøl.

»Vi må bare sige, at brugerne og licensbetalerne er rykket over på de digitale medier, og vi kan ikke løse vores opgave, hvis vi ikke også er tilstede dér. Vi skal være relevante og levere vores uafhængige public service-indhold til alle licensbetalere – også dem, som vælger kun at være på de digitale platforme,« siger Gitte Rabøl til Mediawatch.

Danske Medier går også til angreb på DRs økonomi og skriver, at mens de store dagblades omsætning er faldet med 27 procent fra 2008 til 2014, er DRs licens-indtægter steget med otte procent i samme tidsrum. Derfor vil det være passende med en licensnedsættelse på fem procent – hvert år over de næste fem år, foreslår foreningen.

Nogenlunde samme licensnedsættelse, som DF foreslog i august, hvor partiet også slog til lyd for nogle af de samme ting som Danske Medier efterlyser – blandt andet udlicitering af radioens P3 og lukning af DR3.

Dengang kaldte DRs bestyrelsesformand Michael Christiansen forslaget for et angreb på den demokratiske danske model. DRs holdning er den ofte udtalte, at der ingen sammenhæng er mellem dagbladenes problemer og DRs aktiviteter – hovedkonkurrenterne er internationale aktører som Google og Facebook.