Prisregn over kendt vejrmand

TV-meteorologen Jesper Theilgaard fik i går Gyldendals faglitterære pris på 100.000 kr. for sine populære vejrbøger. »Det giver mig et kick at formidle,« siger prismodtageren.

TV-vejrmand Jesper Theilgaard fik i går Gyldendals faglitterære pris på 100.000 kr. Arkivfoto: Bardur Eklund Fold sammen
Læs mere

Gyldendal var i går i en højst usædvanlig situation.
Da forlaget ved en reception skulle uddele sin faglitterære pris på 100.000 kr. til den kendte meteorolog Jesper Theilgaard, fandtes der kun et eneste eksemplar af hans bog »Det danske vejr« i forlagshuset i Klareboderne i København.
»Det er et rigtigt godt tegn for en bog, når man rundt omkring i krogene på et forlag ikke kan finde et eneste eksemplar af en bog, som man selv har udgivet,« siger Lars Boesgaard, direktør for Gyldendal fagbøger.
Bogen, der udkom i midten af november, blev trykt i et oplag på 8.000 eksemplarer, men allerede inden julehandelen toppede, kunne boghandlerne melde udsolgt, og nu er andet oplag på vej.
Jesper Theilgaard får prisen med den begrundelse, at han er en fremragende formidler af et vanskeligt videnskabeligt emne med mange fagtekniske udtryk.
»Han kan formidle sit fag, så almindelige mennesker kan forstå det. Han gør det på en levende og iderig måde. Han får bl.a. historiske aspekter og kunsten med ind i sin formidling, bl.a. ved at bruge billeder af kendte malere, som var optaget af at male skyformationer, f.eks. Købke, ligesom han inddrager danske sange som »I Østen stiger solen op«, der handler om vejret. Samtidig bevarer han fagligheden i sin tekst,« siger Lars Boesgaard, som mener, at Theilgaard er så god en formidler, at »han kan gøre folk i godt i humør ved at vise dem billedet af en sky«.
Prismodtageren selv siger, at der er et stort behov for at formidle naturvidenskab, og at han godt kan lide det.
»Det er sjovt at formidle. Man skal holde sig til et ordentligt lix-tal, så alle kan være med, og gør man det, så kan folk følge med uden de store problemer. Jeg synes, det er afsindigt sjovt at formidle. Man får så meget respons fra læsere, TV-seere og tilhørere ved foredrag. Det giver mig et kick, når jeg kan se, at folk kan forstå det, jeg forklarer. Det er fuldstændig som at være på adrenalin,« siger Jesper Theilgaard.