Pop og penge

Kun 136 danske sangskrivere og komponister tjenter over 150.000 kr. på deres sangrettigheder sidste år, mens andre 5.455 tjente under 1.000 kr. Dugfrisk årsberetning fra KODA viser desuden, at Infernal havde det mest spillede danske nummer i udlandet i 2006. Samt at John Mogensens »Så Længe Jeg Lever« er det mest spillede nummer på de danske livescener.

Pop og penge - 1
Jamelia (øverst tv.) har sunget »Superstar« ind i rettighedspengene, Infernal, John Mogensen og Aqua er også populære på jukebokse og andre offentlige steder. Collage: Scanpix/Dorte Ørsig Fold sammen
Læs mere

»Der findes tre slags løgne,« sagde min gamle statistiklærer på universitetet, »sort løgn, hvid løgn og statistik«, og dermed lånte han ordene fra bl.a. Mark Twain. Det er nemlig sådan med statistik, forklarede han videre, at man kan tolke og forme den alt efter hvilket budskab, man ønsker at sende.

Musikkens verden er fyldt med statistikker. Enhver radiostation, TV-kanal og pladeforretning med respekt for sig selv udsender på uge-, måneds- og årsbasis statistikker over de mest spillede, de mest viste og mest solgte sange og album.

For de udøvende kunstnere, sangskrivere og musikforlag er der naturligvis prestige, ære og berømmelse forbundet med de utallige statistikker. Men bag glamouren gemmer der sig dog et langt vigtigere aspekt, nemlig økonomi. Jo mere en sang bliver spillet i radioen, i shoppingcentre og i idrætshaller, des flere gange den bliver spillet live til koncerter og videoen dertil bliver vist på TV, jo flere penge er der til sangens ejermand/kvinde eller det forlag, den er videresolgt til.

I Danmark varetager KODA (Komponistrettigheder i Danmark) rettighedsejernes interesser og sikrer således sine mere end 31.000 medlemmers betaling, når rettighedsbeskyttet musik spilles offentligt i Danmark, Grønland og på Færøerne. I internationalt perspektiv samarbejder KODA med 70 ligesindede selskaber i 125 lande.

KODA har netop offentliggjort årsberetning for 2006, og den er fuld af interessante statistikker, som knytter sig direkte til medlemmernes økonomi. Helt overordnet betalte ca. 60.000 kunder sidste år godt 473 millioner kr. til KODAs medlemmer. Det er bl.a. indtægter fra værker anvendt i radio og TV (144,3 mill. kr), satellit og kabel (130,4 mill. kr.), fra anden offentlig fremførelse på f.eks. restauranter, i biografer, i butikker og til koncerter (150,2 mill. kr.), gudstjenester (1,4 mill. kr.) og indtægter fra udlandet (30,94 mill. kr.).

Tallet fra udlandet er i sig selv værd at stoppe op ved. Ikke mindst når det kædes sammen med KODAs liste over de mest spillede danske sange i udlandet. I de senere år har den ene historie om danske rockbands som Kashmir, Junior Senior, Saybia, The Raveonettes og Mew og deres respektive gennembrud i alt fra Norge til Australien og Japan trukket kilometer af spalteplads og ætertid i de danske medier. Men kigger man på KODAs sammentællinger, har ingen af de bemeldte navne et eneste nummer med på top 10 listen over de mest spillede danske sange i udlandet.

Førstepladsen går derimod til danceduoen Infernal og deres diskotekshit »From Paris To Berlin«, herefter følger Remee, Cutfather og Joe's »Superstar«, som både Christina Milton og engelske Jamelia har sunget til hitlisteberømmelse. Og på tredjepladsen finder vi en gammel kæmpe, nemlig Aqua's »Barbie Girl«. Til listen knytter sig dog den væsentlige bemærkning, at den er opgjort efter betalingsafregninger i 2006, hvilket reelt betyder, at listen er udtryk for musik spillet året forinden, altså i 2005.

Indtægterne fra dansk musik spillet i udlandet blegner dog væsentligt i forhold til de 210 millioner kr., som KODA sidste år sendte ud af landet til rettighedshavere af udenlandsk musik spillet i Danmark. Også her følger der en »hitliste« med. Den toppes sjovt nok ikke af en kendt gruppe eller solist men af en professionel sangskriver. Hun hedder Diane Warren, og det er hendes pennestrøg til navne som Elton John, Aerosmith, Celine Dion, Gloria Estefan m.fl., som har ført Diane Warren til tops foran navnkundigheder som George Michael på andenpladsen og eks-beatlen Paul McCartney på tredjepladsen.

Af KODAs årsberetning fremgår det desuden, at antallet af koncerter i Danmark siden år 2000 har været støt stigende i antal og indtjening. Til det faktum knytter sig dog den note, at mens de rytmiske koncerter spreder sig i det ganske land, har den klassiske scene det svært. Og i 2006 udgjorde de klassiske koncerter således kun 5,8 procent af det samlede antal koncerter i Danmark. Indtægterne fra koncerterne i Danmark i 2006 lå på 38.692.378 mill. kr. Til det danske koncertmarked knytter KODA endnu en interessant statistik, som viser, at John Mogensens udødelige klassiker »Så længe jeg lever« er det mest spillede nummer på de danske scener foran Lars Lilholts »Kald Det Kærlighed« og Hasse Anderssons »Himmelhunden«. Først efter de tre dansk top-favoritter kommer Danmarkshistoriens største og mest berømte rockband Gasolin' og deres evergreen »Kvinde Min«. Slutteligt er det værd at notere sig, at blot 136 danske komponister og sangskrivere tjente 150.000 kr. eller mere i 2006 på deres rettigheder. Andre 5.455 tjente mellem 1 og 1.000 kr.