Pinupkalender skrotter modellerne

Næste års Pirelli-kalender har droppet de æggende modeller og viser kvinder der kan noget - og mest med tøj på.

Dækfirmaet Pirellis populære kalender er blevet mere stueren. I sin 2016-version er komikeren Amy Schumer eksempelvis den ene af blot kvinder, som optræder afklædt. Resten har tøj på. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: Annie Leibovitz for Pirelli

Der er dømt mere stuerene billeder hos automekanikeren, hvis trenden for næste års Pirelli-kalender griber om sig. Her er mange års tradition for særdeles letpåklædte kvindelige modeller med hver deres måned, nemlig afløst af en helt anden seriøs foto-udgave - nemlig 12 kvinder i forskellige aldre, der hver er kendt for noget andet end deres udseende fotograferet af stjernefotografen Annie Leibovitz - og de fleste med tøj på.

Her finder man rock-sanger og forfatter Patti Smith i sit sædvanlige jeans-outfit, Yoko Ono, kunstner, musiker og Lennon-enke, i smoking-jakke og tophat og en række andre kvindelige kulturpersonligheder udvalgt for deres »professionelle, sociale, kulturelle, sportslige og kunstneriske kvaliteter,« lyder det fra folkene bag kalenderen.

I den afklædte afdeling finder man kun tennisspilleren Serena Williams som står nærmest skulpturelt med den muskuløse ryg vendt mod fotografen. Samt komikeren Amy Schumer, der sidder i trusser og høje hæle som december måneds kvinde.

Ifølge fotograf Annie Leibovitz er disse to fotos, dog heller ikke taget ud fra ideen om, at mænd skulle have noget at glo på. Serena Williams var »ikke et nøgen, men et kropsstudie«, og Amy Schumer skulle være lidt sjov: »Ideen var, at hun var den eneste, der ikke havde fået besked om at have tøj på,« sagde Leibovitz ved præsentationen af kalenderen.

Nu er det italienske dækfirmas kalender faktisk noget mere eksklusiv end den gængse værksteds-version. Den produceres kun i 20.000 eksemplarer, der ikke sælges, men ifølge Pirelli selv foræres til »V.I.P.’s, musikere, politikere og kongelige«. Ikke mange mekanikere der.

I de 50 år, kalenderen er blevet produceret, har den givet plads til nogle af tidens fremmeste fotografer og modeller som  Kate Moss i 2012, Gisele Bündchen i 2001 og Christy Turlington og Naoimi Campbell i 1995, hvor det var Richard Avedon, der var fotografen - og modellerne var topløse.

Annie Leibovitz har selv været fotograf på kalenderen tidligere i år 2000, men fremhævede ved præsentationen, at hun denne gang var gået efter et meget naturligt udtryk med meget lidt fotoshopping af de sorthvide billeder. Hun og Pirellis direktør var enige om, at kalenderen er et udtryk for et nyt syn på, hvordan kvinder bliver set.

I hvert fald har det givet fornyet og kraftig opmærksomhed på Pirelli-kalenderen, der blandt andet har fået en lang omtale i New York Times. Her kalder reklamedirektør Jennifer Zimmerman, fra firmaet McGarryBowen, kalenderen for udtryk for en ny global makro-trend.

»Vi kalder det rise of the shero (She-hero) - altså fremkomsten af den kvindelige helt. Vi har den første kvindelige favorit som præsident-kandidat, øget pres for ligeløn og masser af stærke kvinderoller i TV-serierne, så det er helt umuligt at overse den voksende kraft hos kvinder,« mener Jenny Zimmerman, der også bemærker, at kvinder i dag også selv afleverer bilen til dækskift.

»Kvinder finder sig ikke i så meget mere. Og det er bare ikke socialt acceptabelt for de kvinder, at træde ind i et værksted i den dyre klasse at se en kalender med nøgne kvinder på væggen. Man kører direkte ud igen i den Mercedes, man kom ind i.«

Se tilblivelsen af kalenderen her: