Pilen peger opad

Den danske poprock-gruppe Entakt har længe været et populært navn på internettet. Fra og med i dag skal deres ambitiøse sange på et velskrevet modersmål forsøge at begå sig i den virkelige verden.

Foto: Martin Stampe Fold sammen
Læs mere

48 minutter og ti sekunder. Præcis så længe er det nye danske pop- og rocknavn Entakt om at levere 12 dugfriske sange på modersmålet. Ambitiøse og ørehængende sange med ganske effen poesi, som bandet tror og håber på vil spille sig så markant ind under huden på det danske musikpublikum, at de vil storme ned i musikbutikken og investere i debutalbummet »Træerne vokser ind i himlen«.

Med sig har de meritter, som hver især peger i retning af, at scenariet meget vel kan blive til virkelighed. For Entakt, hvis grundkerne består af sanger, tekstforfatter og sangskriver Jonas Villumsen og guitarist og programmør Kristian H. Martinsen, er allerede inden dagens albumdebut et særdeles populært navn blandt det unge, kyndige musikpublikum, som i de senere år har båret så glimrende navne som Mew, Mikael Simpson og Moi Caprice helt frem på den danske stjernehimmel. Topplaceringer på radioens »Det Elektriske Barometer« og TV-programmet »Liga.dk« er således ført til den endnu tynde Entakt-scrapbog.

Læg dertil at Entakt rangerer i øverste seedningslag på den populære internetportal www.mymusic.dk (en dansk næsten-pendant til fænomenportalen www.myspace.com red.), hvor titusinder af håbefulde navne har lagt deres musik ud til fri afbenyttelse blandt brugerne, som til gengæld kvitterer med ros og ris. Og det er netop Entakts popularitet på internettet, der gør dem til noget helt specielt i dansk målestok. Entakt har ikke bombarderet de danske pladeselskaber med demodrøn og drømme. De er reelt set selfmade via internettet, som har været indgangen for såvel en voksende fanbase som for det pladeselskab, der i marts sidste år skrev kontrakt med københavnerbandet. Det er præcis samme opskrift, som i gigantisk meget større målestok har gjort samtidige navne som de britiske kometer The Arctic Monkeys og Lily Allen til et par af sidste års mest interessante opkomlinge på den internationale musikscene.

Spørger man Jonas Villumsen om betydningen af internettet og mymusic.dk i særdeleshed for Entakt, falder svaret promte:

»Det betyder utrolig meget, at man kan lægge musik ud på nettet og få kritik ad den vej. Vi har tit snakket om, at vi ikke har nogen anelse om, hvad folk gjorde før i tiden,« begynder han og fortæller videre: »Folk har hørt os på mymusic.dk, og vi har oplevet, at folk kunne vores sange, når vi kom rundt og spillede på små festivaler i alle afkroge af landet. Så vi har virkelig nydt godt af det community.«

SU-rock

Deres unge alder til trods, Jonas er 23 og Kristian et år yngre, har de to stort set beskæftiget sig professionelt med musik siden deres første møde på et værksted for akustisk musik på produktionshøjskolen i Fløng i år 2000. De var begge havnet dér, fordi de ville musikken mere end gymnasiebøgerne. Jonas Villumsen opsummerer: »Jeg lærte at spille guitar omkring 10-12-års alderen, og interessen for sangskrivningen kom, da jeg var 13 år. Det kom meget naturligt, fordi det gik op for mig, at musik var det eneste, jeg kunne lide.«

Det var dog ikke samklang ved første taktslag. Tværtimod var teenagerne hinandens diametrale, musikalske modsætninger. Jonas elskede den storladne, følende rockmusik fra engelske Radiohead, og Kristian spændte sine musikalske muskler i heavy-metal. Oceaner af ophedede musikalske diskussioner førte dog i sidste ende til, at de unge herrer kunne enes om, at navne som svenske Kent, engelske Muse og danske Love Shop havde noget af den storladenhed, den personlighed, som de begge elskede.

»Efter Fløng kom vi ind under den fri ungdomsuddannelse. Det var en fantastisk mulighed, fordi den kunne stykkes sammen af alle mulige musikkurser. Og rent faktisk fik vi også lov til at lave et projekt, som helt konkret var at indspille en demo-CD. Det var i det arbejde, vi fik pejlet os ind på, hvad vi egentlig ville med Entakt,« husker Jonas Villumsen og nipper til den kaffekop, han på dette tidspunkt har varmet i mere end en halv time med sine hænder.

»Ja, vi fik SU for at rende rundt i Kristians studie. Der er sikkert nogen, der har misbrugt den uddannelse, men vi fik virkelig meget ud af det. Vi lurede lidt på de planer, vi havde lagt med vores studievejleder, og sørgede for, at vi lavede noget nogenlunde parallelt. Det var tre år med undervisning i sang, samspil, hørelære, alle tænkelige teorier, og Kristian var også på et tidspunkt i praktik i et studie og lærte en masse om lydteknik,« fortæller han videre.

Den SU-finansierede demo-CD »Forsidestof til eftertanke« var rent faktisk hovedpersonernes anden fuldlængde demo. Men det var dén, der lagde kimen til fremtiden til Entakts store produktioner og tekster på et poetisk dansk-inspireret af bl.a. den norske forfatter Lars Saabye Christensen!

»I alt har vi lavet tre hele demo-CDer inden albummet, og det er med forskellige numre. Så vi har brugt hjemmestudiet som en legestue, men vi har også knoklet for det og har hele tiden måtte sno os for at kunne holde fokus på musikken,« forklarer Jonas Villumsen, som indtil videre vurderer, at anstrengelserne har båret frugt.

»Vi har vundet terræn undervejs. Pilen har hele tiden peget opad, så det har da bare forstørret drømmene. Og det har bekræftet mig i min tro på, at det har været det hele værd at satse på musikken.«

»Men,« vedgår han, »der er da en stor forskel på at være et stort navn på mymusic.dk og på den virkelige verden, vi skal gøre os i med albummet. Det skræmmer mig ikke, men jeg er spændt.«