Pigen med den følsomme cello vandt talentpræmien

Den 16-årige cellist Signe Ebstrup Bitsch vandt årets talentpræmie på 10.000 kroner ved Berlingskes Klassiske Musikkonkurrence. Vinderen blev fundet ved finalekoncerten i tivoli tirsdag aften.

16-årige Signe Ebstrup Bitsch vandt både guldmedalje og Talentpræmien på 10.000 kroner i Berlingskes Klassiske Musikkonkurrence. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det blev 16-årige Signe Ebstrup Bitsch, der vandt den eftertragtede talentpræmie på 10.000 kroner i Berlingskes Klassiske Musikkonkurrence. Hun vandt den for sin meget sikre, men også følsomme præsentation af 1. sats af Edouard Lalos cellokoncert.

»Når du spiller, bliver salen stille,« sagde Berlingskes klassiske musikredaktør, Søren Schauser, da han overrakte prisen ved konkurrencens finalekoncert tirsdag aften i Tivolis Koncertsal. Og han fortsatte:

»Du har en historie at fortælle, som står i dine øjne. Og den står lysende klart, så snart du sætter dig med dit instrument. Også når du spiller et stykke, der er så virtuost og ikke fortæller så meget i sig selv – for det er jo et rigtigt pralestykke, du har valgt. Alligevel er der en masse følelser, melankoli og glæde, der bølger gennem salen.«

Både teknik og musikalitet

Som en nyskabelse i konkurrencen var det i år først ved selve finalekoncerten, at modtageren af årets talentpræmie blev fundet blandt konkurrecens seks guldmedaljevindere. Og det var Søren Schausers opgave at spotte det største talent blandt de dygtige unge musikere.

»Jeg kigger efter to ting, nemlig både teknik og musikalitet,« forklarede han inden koncerten. »Begge dele er nødvendige, når man spiller musik. De er hinandens forudsætning.«

Signe Ebstrup Bitsch har spillet cello, siden hun var seks år og gik i børnehaveklasse og blev præsenteret for både violin og cello. Hun faldt for celloens mørke, næsten menneskelige klang.

Ambitionen er at komme på konservatoriet og skabe sig en levevej som musiker, gerne i et orkester. Præmien på de 10.000 vil hun bruge på et musiksommerkursus.

»Det vil give mig chancen for at møde nogle andre lærere og prøve nogle andre arbejdsmetoder,« sagde hun. Og de planer faldt i god jord hos musikredaktøren.

»Jeg plejer at sige, at for musikere er uddannelse med tryk på UD. Fordi det er utroligt vigtigt at komme rundt og se, hvordan andre griber ting an, møde lærere også fra udlandet og erfare, hvordan de går til et værk. For selv om det er de samme noder, er der utroligt mange måder at gå til et stykke musik,« sagde han. »Man kan spille det vredt, melankosk – eller sågar glad. Der er også en måde til dig, og det håber jeg, du kan bruge denne erkendtlighed til,« lød det fra Søren Schauser.

Musikalsk festaften

Finalekoncerten med præmieoverrækelser er den festlige afslutning på Berlingskes traditionsrige musikkonkurrence, som i år er afholdt for 42. gang.

»Det er én af årets festaftener,« lød det fra min sidemand på tilskuerrækkerne, 83-årige Christian Mørup, der selv gennem det meste af sit voksenliv har været en glad amatørcellist.

»Nu er mine fingre blevet så krogede, at jeg ikke kan spille mere. Men så er det dejligt at høre de unge mennesker, og jeg kommer her hvert år,« fortalte han. »Det er helt fantastisk. Man svømmer fuldstændigt hen.«

Knap 100 unge musikere har dystet mod hinanden og ikke mindst mod sig selv i konkurrencen og et blevet bedømt af et dommerpanel bestående af seks kyndige, professionelle musikere med kongelig kapelmusicus Michael Malmgreen i spidsen.

Ved afslutningskoncerten blev der givet smagsprøver på vinderne af hhv. 3., 2. og 1. præmierne, inden de respektive hold fik overrakt deres præmier. 11-årige Esther Fog-Nielsen og 10-årige Sigrid Ingeborg Dinitzen-Kjærulff repræsenterede 3. præmierne med en sats af Vivaldis koncert i a-mol for to violiner. 10-årige Niklas Sørensen spillede for 2. præmierne bl.a. Mozarts klaversonate i c-dur. Og 16-årige Emmett Hartung repræsenterede 1. præmierne med Mozarts Hornkoncert nr. 3.

Musik til guldmedalje

Derefter spillede alle de seks guldmedaljevindere og fik hver et ord med på vejen af én af dommerne. 16-årige Katrin Raasthøj Mathiesen på klarinet spillede en sonate af Poulenc. 15-årige Igor Egholm på cello spillede Tjajkovskijs Pezzo Capriccioso. 16-årige Benedikte Hartvigsen på tværfløjte spillede 4. sats af Widors suite for fløjte og klaver. 16-årige Signe Ebstrup Bitsch spillede Lalos cellokoncert. 15-årige Katrine Pihl på saxofon spillede 1. og 2. sats af Erwin Schulhoffs Hot Sonate. Og endelig spillede 14-årige Adam Koch Christensen Henryk Wieniawskis Scherzo-tarantelle op. 16.

»De unge er utroligt ambitiøse,« vurderer musikredaktør Søren Schauser.

»De spiller ting, som er meget svære selv for en professionel musiker. Jeg tror det skyldes, at vi lever i en tid, hvor folk hele tiden vil have nye udfordringer. Så snart man kan noget på ét niveau, klikker man et niveau op. I den bedste af alle verdener bliver de en uge eller to mere på det samme værk, så de, når de først har lært teknikken, også får udviklet musikken i det. Men det er nok ikke realistisk i praksis. Det må de så gøre, hvis de fortsætter på konservatoriet.«