Per Kirkeby blev hans store held

Selv om det kun er seks år siden, han åbnede sit galleri, repræsenterer Bo Bjerggaard store kunstnere som Per Kirkeby, Sigmar Polke og Georg Baselitz. Det hele startede med et hobbygalleri og en øl i Grøften.

»Kunst er en værdi i mit liv, som jeg ikke vil undvære. Derfor er det, som hænger på min væg derhjemme, ikke til salg. Det er ikke en del af min forretning. Jeg er bare så priviligeret, at jeg kan beskæftige mig med det, jeg elsker, 24 timer i døgnet,« siger Bo Bjerggaard. <br>Foto: Ditte Valente Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Allerede som ung studerende på Handelshøjskolen i København i 80erne var det kunsten, der greb Bo Bjerggaard om hjertet.

Når han ikke sad med næsen nede i bøger om afsætningsøkonomi og finansiering, rendte han sammen med kæresten Britt, som han nu er gift med, rundt og fornøjede sig på udstillinger og gallerier.

»Kunstinteressen var totalt passioneret og havde intet med økonomi at gøre. Sådan er det også i dag. Kunst er en værdi i mit liv, som jeg ikke vil undvære. Derfor er dét, som hænger på min væg derhjemme, ikke til salg. Det er ikke en del af min forretning. Jeg er bare så privilegeret, at jeg kan beskæftige mig med det, jeg elsker, 24 timer i døgnet,« siger Bo Bjerggaard, som privat har samlet på kunst siden 80erne.

For seks år siden åbnede han Galleri Bo Bjerggaard, som han ejer og driver sammen med sin kone Britt og vennen Morten Korsgaard.

Galleriet ligger i en smuk gammel lejlighed på 2. sal i Pilestræde 48 i det indre København. Opgangen har stil med en fornem træport, diskrete messingskilte og tykke tæpper på trappen.

Lige fra bronzestøberiet
Inde i galleriet er der højt til loftet, plankegulve, vægpaneler og mange vinduer mod gaden og gården. Der er kun to rum og en lagersektion, hvor man kan finde malerier af bl.a. Per Kirkeby og professor Erik Steffensen. På en stor skænk med udtræksskuffer fulde af grafiske værker står en stor gruppe bronzeskulpturer af Per Kirkeby, som snart skal udstilles.

»De er lige kommet fra bronzestøberiet. Er de ikke utroligt flotte?« siger Bo Bjerggaard, mens han laver kaffe i galleriets lille køkken.

Siden etableringen i 1999 er det gået i spurttempo, siger han. Fra starten har ambitionen været at vise internationale kunstnere. Galleriet repræsenterer i dag store - og dyre - kunstnere som tyskerne Sigmar Polke, Georg Baselitz og Per Kirkeby.

Den sidste er faktisk skyld i det hele. Inden Bo Bjerggaard blev gallerist, havde han i en årrække chefjob inden for markedsføring og kommunikation i bl.a. Unibank og senere på Louisiana og Tivoli. Samtidig drev han sammen med sin kone forlaget Bjerggaard, der udgiver kunstbøger.

»Jeg stødte første gang på Per Kirkeby, da jeg var informations- og aktivitetschef på Louisiana. Da jeg senere blev marketing- og informationschef i Tivoli, mødte jeg ham igen, da han fejrede sin 59 års fødselsdag i restaurant Grøften. Vi drak en øl sammen, og jeg fortalte ham, at jeg gerne ville lave en bog om ham,« siger Bo Bjerggaard.

Kunne regne med ham
Kirkeby sagde ja til bogen, som blev skrevet af Louisianas direktør Poul Erik Tøjner og solgt i 30.000 eksemplarer.

»En dag sad jeg og talte med Per om bogen, og han spurgte mig, hvad jeg kunne tænke mig at lave i fremtiden. Jeg fortalte, at jeg godt ville have med billedkunst gøre. Hans svar var, at hvis jeg overvejede at åbne et galleri, så kunne jeg regne med ham. Jeg besluttede mig på stedet for at lave et galleri. Det var fantastisk,« siger Bo Bjerggaard.

Kirkeby blev Bjerggaards held, og siden har han knyttet andre kunstnere i sværvægtsklassen til galleriet. Det er navne som tyskerne Sigmar Polke og Georg Baselitz. Hertil kommer en række andre højt anerkendte kunstnere, f.eks. danskere som Erik Steffensen og Per Bak Jensen, og udenlandske kunstnere som Jörg Immendorf, Markus Lüpertz og Jannis Kounellis. Blandt nye yngre kunstnere repræsenterer galleriet bl.a. den finske fotograf Nanna Hänninen og østrigeren Eva Schlegel, som snart får en udstilling i Pilestræde, og som er et stort navn i Tyskland og Østrig.

»Jeg vil gerne præsentere international kunst, og jeg vil kun have forholdsvis få kunstnere knyttet til galleriet. Vores ambition er, at de skal kunne leve af det salg, jeg præsterer,« siger Bo Bjerggaard.

Fra 1.800 kr. til 1,6 mio. kr.
Prismæssigt repræsenterer hans værker et kæmpe spænd - fra 1.800 kr. til 1,6 mio. kr. I foråret havde galleriet udstillinger med Erik Steffensen og Per Kirkeby - på den sidste lå priserne på omkring 320.000 kr. pr. billede, og salget gik strygende.

»Det var det bedste forår i galleriets historie. Vi solgte for lige så meget som i hele 2004,« siger Bo Bjerggaard.

Allerede længe inden han blev etableret gallerist, havde han sammen med sin kone og vennen Morten Korsgaard gjort erfaringer med kunstsalg. I 1988-94 drev de galleriet Art Focus, hvor de på hobbybasis solgte grafik.

Moster og onkel i Holstebro
Spørger man Bo Bjerggaard, der er cand.merc. i afsætning og HD i finansiering, hvor hans kunstinteresse kommer fra, siger han moster og onkel i Holstebro.

»De var kunstsamlere. I deres entre hang et Sven Dalsgaard billede. Et helt sort lærred, hvor der øverst stod »op« og nederst »ned«. Det irriterede mig hele min barndom, men det lagde kimen til min kunstinteresse. Kunst har for mig altid flyttet noget. Mange tror, at kunst bare skal glæde en. Gu' skal det ej. Det skal røre en og flytte noget i en. Det som kunst kan, kan ofte ikke udtrykkes med ord. For mig er kunst noget, jeg kan mærke fungere. Nogle gange kan jeg slet ikke forklare det. Men jeg kan blive ufattelig rørt, glad eller irriteret af et billede,« siger Bo Bjerggaard.

Følelser for kunsten er én ting, men hvad med fornuften - pengene? Hvad mener økonomen om kunst som investering?

»Jeg fraråder mine kunder at opfatte kunst som investeringsobjekt. Man skal købe det, fordi man kan lide det. Det er klart, at man ikke køber et billede til 320.000 kr. af Per Kirkeby uden at skæve til, om det også er 320.000 kr. værd om et år. Det har jeg respekt for. Men derfra og til at tro, at man kan gå ind i det i spekulativt øjemed - det advarer jeg imod. Man kan være heldig. Hvis vi alle på forhånd havde kunnet se, hvilken kunst der er gået op i pris, så havde vi købt den,« siger Bo Bjerggaard.