Pas på, barnestjerne

På lørdag fejrer prisuddelingen Guldtuben de største danske youtubere, der med rasende fart opnår kendisstatus blandt ungdommen. Men der er en bagside af at være barnestjerne, advarer eksperter.

Ekspert i medieudvikling Katrine K. Pedersen mener, at børn og unge ikke altid er klar over konsekvenserne af at eksponere sig selv på platforme som YouTube. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix Denmark
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Når jeg bliver voksen, vil jeg gerne være brandmand.«

Sådan et udsagn var almindeligt at høre et barn ytre for blot 30 år siden. Dengang aspirerede de fleste til at blive en aktiv del af samfundet som eksempelvis bager, sygeplejerske eller politimand. Men ifølge en amerikansk undersøgelse, udført blandt børn og unge i alderen ni til 15 år, ligger det at være kendt i dag på førstepladsen over ønskede erhverv. Og ikke nødvendigvis kendt for noget.

Forskerne bag undersøgelsen har set nærmere på mediernes påvirkning af børn og unges drømme, og for dem står det klart, at TV-programmer som eksempelvis American Idol har haft en afgørende indflydelse på børns og unges fremtidsambitioner. Ekspert i medieudvikling Katrine K. Pedersen har i sin bog »Phono Sapiens« undersøgt begrebet kendthed, og nikker genkendende til undersøgelsens resultater.

»Programmer som eksempelvis American Idol, hvor en amatør løftes ud af flokken og anerkendes for et eller andet talent, påvirker børn og unge betydeligt. Alle vil gerne klappes af og anerkendes. Det tydeliggøres og understøttes på sociale medier, hvor det vigtigste er at blive set, liket og kommenteret på af så mange som muligt.«

Konsekvenser ved berømmelse

YouTube er en platform i børnehøjde, hvor det er sjovt at broadcaste sig selv. Her er det muligt at komme ud til at stort publikum, og det er naturligt, at den unge konstant vil søge mere opmærksomhed og bekræftelse. Men børn og unges færden på platforme som YouTube er meget intuitiv, og de er ikke altid klar over konsekvenserne af at eksponere sig selv i sådan en grad, mener Katrine K. Pedersen.

»Når disse youtubere idoliseres i en tidlig alder, kræver det professionel rådgivning og medietræning, for det er ikke nogen enkelt opgave at være genstand for så meget opmærksomhed. Man står uden for flokken, hvilket kan være opslidende og hårdt. Ingen af de kendte mennesker, jeg har arbejdet med, synes, det er rart at være kendt. De er taknemmelige for, at de kan beskæftige sig med det, de elsker at lave, men ingen mener, det er en kvalitet i sig selv at være kendt.«

Ifølge Katrine K. Pedersen er en betydelig konsekvens af berømmelse, at man kan blive mistroisk og konstant tvivle på sine venners motiver. Det er især usundt, hvis man er ung, hvor det er vigtigt at stifte gode bekendtskaber.

Konsekvenserne af at være kendt mærkes stadig længe efter, man er trådt ud af mediernes søgelys. Det gik verden rundt da den nuttede Macaulay Culkin fra Alene Hjemme-filmene efter en lang pause fra skuespil blev anholdt for besiddelse af hash og piller i midten af 00erne. Historien om barnestjernens forfald er ikke ny, men ifølge Katrine K. Pedersen kan det være svært at komme videre, når spotlyset er væk.

»De sættes ofte i bås for, hvad de lavede engang. Når man er ung, skal man have lov til at fejle og fjumre. De fleste af os gør det i kulissen, når ingen ser det, men for en barnestjerne bliver det hele foldet ud på skærmen eller i spalterne. Særligt i vores digitale alder bliver det ikke glemt, og det kan være svært for en person altid at blive kategoriseret ud fra sin fortid. Det kan begrænse deres fremtid, hvis de ikke får den rette rådgivning og støtte undervejs.«