På vej mod toppen: Mød morgendagens stjerner indenfor kunst

Menneskelignende hudskulpturer, abstrakt maleri, filmkabareter og installationer. De arbejder med vidt forskellige kunstformer, men har alle det til fælles, at de er nomineret til Remmen Fondens Kunstpris 2019. AOK har talt med de fire nominerede kunstnere og kunstnerduoer, der er en del af vækstlaget på den danske kunstscene.

Marie Munk & Stine Deja
Marie Munk & Stine Deja Fold sammen
Læs mere
Foto: Stine Deja

 

Kirsten Astrup er 35 år og har studeret på Det Kgl. Danske Kunstakademi, Statens Kunstakademi i Oslo samt Film- og medievidenskab og Retorik på Københavns Universitet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kenneth Varpe.

Kirsten Astrup

Kan du beskrive din praksis, og hvordan du arbejder?

Jeg arbejder med filmkabareter, der portrætterer det danske velfærdssamfund i forandring. Blandt andet har jeg lavet værker om jernbanen og postvæsenet. Det lyder måske lidt tørt, men det hele er pakket ind i make-up, papmaché og musik, jeg selv komponerer. For mig er det vigtigt at arbejde med “det folkelige” som virkemiddel, og derfor medvirker både Rosalinde Mynster, dragperformere fra Vesterbro og min gamle dansklærer fra Kolding i min seneste filmkabaret. Til efteråret kan nogle af mine værker ses på ARKEN og Holstebro Kunstmuseum, men lige nu arbejder jeg mest på en soloudstilling til Munchmuseet i Oslo sammen med Maria Bordorff, som jeg netop har dannet en kunstnerduo med.

Hvad skal kunst kunne i 2019?

Jeg går meget op i at lave værker, der er underholdende men samtidig kritiske og politisk satiriske. Jeg kan ikke se mig selv i øjnene, hvis ikke jeg forsøger at påvirke nogle af de tendenser, jeg synes, er ødelæggende for samfundet.

Bliver kunsten – i dine øjne – prioriteret nok politisk i dag?

Nej. Kunsten har stort potentiale, men underprioriteres i høj grad i dag – selv i forhold til børns skolegang, hvor meget viser, at kunstneriske fag har omfattende betydning for resultaterne i andre fag. Det virker jo underligt, at man – i et præstationsorienteret samfund som det danske – alligevel ikke vælger at gøre mere brug af det.

Hvad vil det betyde for dig og dit arbejde, hvis du vinder prisen?

Det vil betyde utrolig meget for mig - af mange årsager. I dag består meget billedkunst af en oplevelse eller en omfattende installation, der ikke nødvendigvis egner sig til at hænge over
sofaen eller eksistere på markedets præmisser. Alligevel viser en undersøgelse foretaget af Billedkunstnernes Forbund, at 2/3 af kunstnerne ikke får honorar af statslige og statsstøttede
kunstinstitutioner i fbm. deres udstillinger. Legater fra fonde er derfor fuldkommen afgørende for de fleste kunstneres hverdag, værker og fremtid - og selvfølgelig også for min.

 

Mathias & Mathias. Mathias Dyhr (th) (1991) Mathias Toubro (1986) begge uddannede ved Det Kongelige Danske Kunstakademi. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mette Kierstein.

Mathias & Mathias

Kan I beskrive jeres praksis, og hvordan I arbejder?

Man kan sige, vi skaber rumlige fortællinger med skulpturer, tidsbaserede medier og skrift. Vi arbejder typisk ud fra det forlæg, at vi har en eller flere karakterer, som vi filtrerer kunsten igennem. Vi finder disse karakterer i litteraturen eller i den offentlige debat. Ofte vil vores værker tage udgangspunkt i kunsthistorien eller steder, hvor kunst og den øvrige virkelighed krydser klinger.

Hvad skal kunst kunne i 2019?

Ingen af os har et ønske om, at kunsten skal instrumentaliseres og eller være propaganderende, men den skal gerne kunne tale ind i sin egen samtid. Den skal – lidt forsimplet – balancere tre elementer: diskussion, underholdning og oplysning. Til sidst mangler der bare lidt mystik. Hvordan man gør det, er lidt som at spørge, hvordan man skriver et pophit.

Bliver kunsten – i jeres øjne – prioriteret nok politisk i dag?

Der er ikke noget, der fortæller en mere hjerteskærende historie om politisk stedmoderlighed overfor kunst end den verserende valgkamp. Ingen partier eller kandidater har en kulturpolitik, som de går til valg på. Det er ikke muligt at nævne én, på hvilken som helst fløj, der ville være en værdig kulturminister. Kunsten er hårdt marginaliseret og udskammet som en af den såkaldte elites interesser. Der er ikke meget plads eller interesse for kunst generelt i offentligheden.

Hvad vil det betyde for jer og jeres arbejde, hvis I vinder prisen?

Vi arbejder begge praktisk talt fuldtidsjob til tider ved siden af en professionel kunstpraksis. Ethvert legat giver mulighed for at skrue ned for arbejdet og kunne arbejde koncentreret på det, vi er bedst til.

 

Marie Munk 30 år (tv) & Stine Deja 32 år. Marie Munk er tværfaglig kunstner, der arbejder med skulptur, installation, video og performance. Marie Munk er uddannet fra Royal College of Art i London. Fold sammen
Læs mere
Foto: Stine Deja.

Marie Munk & Stine Deja

Kan I beskrive jeres praksis, og hvordan I arbejder?

I vores fælles praksis er vi meget optagede af samfundets udvikling, teknologiske tendenser og absurditeter. Vi laver totalinstallationer, skulpturer og videoer, ud fra researchbaserede koncepter med henblik på at drage publikum ind i en alternativ virkelighed, der provokerer, overrasker og udfordrer folks opfattelse af normalen. Vores hensigt er at skabe æstetiske, anderledes og meningsfyldte oplevelser, der undrer og giver stof til eftertanke.

Hvad skal kunst kunne i 2019?

Kunstens betydning i vores samfund er enorm – især i en tid hvor vi lever i ekstremerne rent politisk, og hvor vi gennem internettet konstant bliver udfordret på, hvad der er op og ned. Kunsten skaber en ny dimension, den skal kunne leve i det øjeblik, beskueren står overfor den, men også blive ved med at folde sig ud efterfølgende. Kunsten skal på inkluderende og nytænkende vis opmuntre til refleksion og stillingtagen til samfundets aktuelle tendenser. Kunsten skal ikke stå på sidelinjen, den skal tage direkte del i samfundet og dets udvikling.

Bliver kunsten – i jeres øjne – prioriteret nok politisk i dag?

Nej. I en verden der i stigende grad er influeret af statistikker og algoritmer, er det virkelig nødvendigt, at kunsten bliver prioriteret. Det sagt, er der faktisk rigtig god støtte at hente flere steder som kunstner eller kunstformidler. Statens Kunstfond har for os personligt betydet meget for, at vi står, hvor vi gør i dag, og kan forsætte med at lave kunst med dybde fremfor at fokusere på salg. Men også priser som denne gør meget for at promovere unge kunstnere til at kunne nå ud til et bredere publikum, og det brede publikum er især interessant, når man snakker om kunstens politiske rolle.

Hvad vil det betyde for jer og jeres arbejde, hvis I vinder prisen?

Synthetic Seduction er vores første fælles projekt, derfor er nomineringen utrolig motiverende for os og vores samarbejde. At vinde prisen vil blot være et endnu større skulderklap og motivation for os. Derudover vil pengene selvfølgelig også være en stor støtte i forhold til fortsat at kunne prioritere vores kunstneriske praksis højt og tillade os at gå i dybden med vores arbejde.

Asger Harbou Gjerdevik født 1986. Uddannet i 2015 fra Central Saint Martins College of Art and Design i London. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anders Birger.

Asger Harbou Gjerdevik

Kan du beskrive din praksis, og hvordan du arbejder?

Jeg arbejder med forskellige klassiske medier, heriblandt maleri, skulptur, tegning og tryk. Nogle af mine værker kan godt være meget konkrete, men jeg interesserer mig meget for processen, og den udvikling, der sker, mens jeg arbejder. Jeg arbejder typisk fra værk til værk og fra udstilling til udstilling.

Hvad skal kunst kunne i 2019?

Det er svært at svare på, og det er netop noget, som man ikke rigtig skal kunne svare på. Det skal kunne overraske. Kunst er et sanseligt medie. Det er noget, man skal opleve fysisk, og man skal tænke over det og forholde sig til det. Kunsten skal gøre noget, man ikke forventer, den gør.

Bliver kunsten – i dine øjne – prioriteret nok politisk i dag?

Jeg har boet i England i snart otte år. I England er der mange spillesteder og mindre gallerier, der får frataget deres støtte og bliver nødt til at lukke. Det er ærgerligt. Kunsten skal nok klare sig uanset. Der sker også nogle spændende ting med kunsten, når tingene brænder på. Jeg laver ikke andet. Det er det, jeg lever af, og jeg skal nok lave det, uanset hvad der sker politisk.

Hvad vil det betyde for dig og dit arbejde, hvis du vinder prisen?

Jeg er beæret over at være nomineret sammen med andre dygtige kunstnere. At vinde sådan en pris er en anerkendelse. Det ville samtidig være skønt at have flere midler til at realisere nogle større projekter i fremtiden.