På giganternes skuldre

En ny generation af danske møbeldesignere og designvirksomheder gør sig bemærket internationalt. De er prægede af arven fra de store danske møbelarkitekter som Hans J. Wegner, Børge Mogensen, Poul Kjærholm og Arne Jacobsen, men de går også deres egne veje.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der var engang, hvor man talte om, at arven fra dansk designs guldalder var en hæmsko for nye generationer af unge danske designere: Nyt talent havde svært ved at få fodfæste i skyggen af koryfæer som Hans J. Wegner, Arne Jacobsen, Børge Mogensen, Finn Juhl og Poul Kjærholm.

De store producenter af kvalitetsmøbler blev beskyldt for at forsømme at udvikle dansk kvalitetsdesign ved at satse på Ægget, Svanen, Y-stolen, PK22, Børge Mogensen-sofaer og alle de andre ikoniske møbler fra 1950erne og 1960erne i årti efter årti. I internationale sammenhænge løb klassikerne da også med det meste af opmærksomheden – og nye generationer af designere blev kørt ud på et sidespor, hvorfra kun ganske få formåede at gøre sig bemærkede.

Sådan er det ikke længere:

»Der er virkelig sket noget – især i løbet af de seneste tre til fire år,« forklarer Betina Simonsen, direktør for Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning under Uddannelses- og Forskningsministeriet og medlem af Tænketanken om Møbler og Interiør (TMI).»Generelt ser vi en masse nye unge designere, der gør sig bemærket – også i internationale sammenhænge. Der er meget mere fokus på dem, end det har været tilfældet tidligere,« mener trendredaktør Pernille Kirstine Møller fra Pej gruppen.

»Den unge, danske design­front rykker. Der sker virkelig noget for tiden. Man er meget stolt som dansker, når man be-søger de store møbelmesser,« siger sektionschef Bo Overgaard, der er ansvarlig for indkøb af møbler til Illums Bolighus.

Kommerciel succes

Det er såvel vækstlaget som nyere danske design­virksomheder og de mere etablerede møbeldesignere, der gør sig positivt bemærkede internationalt.

Da Bo Overgaard i april gæstede verdens største møbelmesse i Milano, var den danske tilstedeværelse ikke til at overse.»Muuto og Normann Copenhagen var stærkt repræsenteret. Og når man tog ind til selve Milano by, kunne man besøge HAYs 600 kvadratmeter store showroom. Det er ikke længere de danske klassikere, der dominerer. Der er virkelig kommet nyt til, hvor en håndfuld nyere danske designvirksomheder rykker helt vildt,« siger Bo Overgaard. Han fremhæver blandt andre navne som Normann Copenhagens husdesigner Simon Legald og Hee Welling, der samarbejder med HAY som betydningsfulde nye kreative kræfter i den sammen-hæng.

I Pej gruppen hæfter Pernille Kirstine Møller sig ved, at den nye generation af designere forstår at skabe kommercielt succesful-de produkter.»Vi står over for et reelt boom. Der er så mange spændende nye navne som Mette Schelde, der bag andet står bag EtKøkken, og Christina Liljenberg Halstrøm, der blandt andet har samarbejdet med Trip Trap og netop har været på verdensturné. Vi ser også mange spændende nye designkollektiver og brands som eksempelvis det helt nystartede Friends & Founders, der er stormet frem og virkelig har gjort sig bemærket internationalt,« siger Pernille Kirstine Møller.

Andre af tidens markante møbeldesignere og virksomheder, der er med til at udvikle dansk design, er også Space Copenhagen, Stellar Works, Frama og dansk-italienske Gam-Fratesi,

De studerende kan også være med. I anledning af at Børge Mogensen og Hans Wegner begge ville være fyldt 100 år i år, udstillede afgangselever fra de danske designskoler for første gang sammen på møbelmessen i Milano. Udstillingen hed »Danish Made – On Your Shoulders«, og de studerende var blevet bedt om at tage udgangspunkt i de to koryfæers værdier og vise, hvordan man kan bruge dem i dag.

»Det er den bedste og mest kommercielle udstilling af afgangselever, som jeg har set,« fortæller Betina Simonsen, som efterfølgende blev kontaktet af repræsentanter fra Londons største møbelmesse 100% Design, der roste udstillingen til skyerne, og »Danish Made – On Your Shoulders« er efterfølgende blevet inviteret til både London Design Week og Shanghai Design Week.

Designarvens spor

Den danske designarvs fokus på funktionalitet, æstetik, kvalitetshåndværk og enkelt design har sat sine markante spor på den nye generation af designere og møbelarkitekter. Mange af dem skaber møbler, som er mere prisvenlige, end det er tilfældet, når Wegner eller Kjærholm står bag, og de appellerer generelt til en yngre kundegruppe.

»Man ser en stor respekt for arven efter de store historiske møbeldesignere i de unges arbejde. De holder fast i mange af værdierne, men er også interesserede i at finde deres egen retning og revolutionere dansk møbelkultur med nye løsninger. Generelt er der en tendens til, at de nye møbler er multifunktionelle og elastiske. Den danske møbelkulturarv består af ret bastante møbler, og i dagens verden vil vi hellere have nogle produkter, som vi hurtigt kan flytte rundt på og bruge på forskellige måder,« siger Pernille Kirstine Møller, mens Betina Simonsen også ser en rød tråd, som fører direkte tilbage til dansk møbeldesigns guldalder:

»Men det nye design kan være mere vovede i farverne og mere kompakt i størrelsen, så det passer ind i den globale forbrugers hjem. Håndværket er i højsædet. Det er ikke møbler, som er fræset ud på to minutter. Funktionaliteten er i højsædet, og der er kælet for detaljerne, men dansk design er striks i sin grundform og ikke overdænget med detaljer og overdrevne luksus-signaler.«

Bygger videre på dansk arv

Den nye generation af designere står også på skuldrene af giganterne, når de skal have opmærksomhed ude i verden. International presse og internationale messer er simpelthen hurtige til at få øjnene på nyt dansk talent på grund af den danske designhistorie.

»Tidligere har unge danske designere nok haft svært ved at gøre sig rigtig bemærket på grund af de gamle kendte møbelarkitekters enorme popularitet, men på den anden side er de gamle møbeldesignere måske også grunden til, at det går så godt nu på den danske designfront. Vi har jo en unik designhistorie, der er kendt i hele verden, som de kan bygge videre på. En ny norsk designvirksomhed har slet ikke samme historie at trække på,« konstaterer Bo Overgaard.At det lykkedes den nye generation at træde ud af møbelkoryfæernes skygge, skyldes formentlig flere ting – blandt andet et øget internationalt fokus fra både designernes og de nye populære møbel- og interiørvirksomheders side.

»Alle de nye brands – som HAY, Muuto, Normann Copenhagen og Gubi – der stormer frem internationalt og rider med på hele new nordic-bølgen – er kendetegnet ved, at designet er skandinavisk, men med et globalt twist, så det også passer ind i et hjem i Shanghai. Det er også brands, som formår at opstøve rigtig meget både dansk og udenlandsk talent. Det giver dynamik i virksomhederne, men også nye muligheder for danske talenter,« siger Betina Simonsen, som hæfter sig ved, at mens de danske møbelproducenter har været ude på eksportmarkederne i mange år, så har det samme ikke været tilfældet for de danske designere, som ikke har været særligt internationalt orienterede tidligere.

»Men i løbet af de sidste ti år, er danske designere begyndt at arbejde mere med udenlandske brands. Louise Campbell, Kasper Salto og Hans Sandgren har for eksempel været med til at vise vejen og arbejder lige så meget med udenlandske som med danske brands, og i løbet af de sidste par år er der virkelig sket noget på den front. Men generelt har det taget de danske designere ret lang tid at finde ud af, at de ikke bare skulle sende deres oplæg til de danske møbelhuse, men at der også er en verden derude, som kunne hjælpe med at realisere deres drømme. Og den udveksling er med til at udvikle dansk design,« siger Betina Simonsen.