»Overvældende at se så mange mennesker, der er mødt op for min skyld«

Solodanser Gudrun Bojesen, som i februar fyldte 40 år, havde sidste lørdag afskedsforestilling på Gamle Scene. Her er hendes dagbog fra dagen.

Gudrun Bojesen som Sylfiden ved fremkaldelserne på Gamle Scene i lørdags. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Stenberg
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

06.37

Min søn Gabriel på ti måneder vågner, og jeg ser på uret. Giver ham en flaske og skifter hans ble.

07.00

Gabriel, min kæreste, Daniel, og jeg spiser morgenmad. Vi sidder og hygger lidt længere ved morgenbordet, end vi plejer. Ellers en helt almindelig morgen.

08.40

Jeg kører i bil ind til Gamle Scene for at spare på benene og er fremme ved nitiden. Går ned og tjekker salen, hvor jeg skal holde fest om aftenen, og hvor vi i går aftes var inde at rigge til med sofaer, køleskab, drinks osv.

09.30

Bliver meget rørt, da jeg kommer op til min garderobe, hvor min veninde Diana Cuni Mancini har pyntet op med en kæmpe rosenkrans rundt om døren. Allerede i elevatoren er der små overraskelser med fotos hængt op fra min tid som danser og også nogle private billeder. Og på vej op til morgentræning kommer Thomas Lund og giver mig en laurbærkrans med et banner fra Det Kongelige Teater.

10.00

Jeg går til morgentræning med kompagniet frem til 11.30. Det er amerikanske Lynn Charles, der træner os. Under træningen ankommer min balletveninde Claire fra Oslo. Diana henter hende i vagten og følger hende op i salen. Lige da træningen er færdig, overrasker vores russiske pianist, Svetlana, mig med at spille et smukt jazzet nummer, som hun ved, jeg holder specielt meget af og gerne vil spille for mig en sidste gang. Jeg bliver utrolig rørt.

12.00

Klæder om og tjekker musikanlægget i festsalen, inden jeg spiser frokost i kantinen sammen med Diana og min norske veninde. Vi sidder og spiser sammen med bl.a. Ulrik Birkkjær og Tobias Praetorius.

13.00

Kører i bil hjem sammen med min norske veninde. Vi hviler os, mens Daniel går tur med Gabriel.

15.00

Jeg vågner, da Daniel og Gabriel er tilbage fra turen og får lige set den lille. Så kører jeg sammen med Claire i bil ind til teatret, hvor jeg skal tage imod noget øl fra Møn, som skal serveres om aftenen.

17.00

Spiser aftensmad i kantinen på Gamle Scene. Sidder helt alene, og det er egentlig ret befriende lige at kunne samle tankerne. En ven fra kapellet kommer forbi og siger hej, fordi han ikke kan komme om aftenen, og der er jo ikke orkester på til forestillingen.

17.55

Jeg går op og sminker mig, inden jeg har tid hos frisøren, Cilla, kl. 18.15. Hun har kendt mig og sat mit hår helt tilbage fra 1999, da jeg dansede Hilda i »Et Folkesagn«. Så hun har været en medspiller på topplan gennem alle årene. Fin afrunding, at det er hende, der skal sætte mit hår i aften til de forskellige roller.

18.30

Går op i malersalen, hvor jeg varmer op i ca. tre kvarter. Først er jeg alene, og så kommer Ulrik Birkkjær, som jeg skal danse sammen med i hvid pas de deux fra »Kameliadamen«.

19.30

Jeg går ned i min garderobe og tager aftenens første kostume på, til Bournonvilles »Jockeydans«. Går bagefter op i malersalen igen og møder Gitte Lindstrøm, som jeg skal danse med i »Jockeydans«. Vi tænker hurtigt trinene igennem. Siger også lige hej til Thomas Lund, som jeg skal danse sammen med i pas de deux fra »Sylfiden« og Galeottis »Kvækerdans«.

19.45

Mødes med Nikolaj Hübbe. Vi går sammen over i salonen bag dronningens loge på balkonen og hilser på dronning Margrethe, som har ønsket, at jeg kommer til audiens før forestillingen. Hun er så sød, varm og indlevende, og jeg takker hende for, at hun har fulgt mig alle årene og fortæller, hvor meget det har betydet for mig, hver gang hun har været i teatret.

19.55

Jeg går ned på scenen og hopper lidt rundt sammen med Gitte, inden tæppet går, og forestillingen starter med os to kl. 20 i »Jockeydans«. Bagefter bliver der vist filmklip fra min karriere, og Erik Aschengreen laver »Her er dit liv« på scenen. Nikolaj Hübbe er konferencier. Mens jeg klæder om til »Kameliadamen«, som slutter første del, danser Ida Praetorius og ­Andreas Kaas »Blomsterfesten i Genzano«.

21.10

Der er pause. Bliver lidt nervøs for »Kvækerdans«, som Thomas og jeg skal danse lige efter pausen. For den skal jo være sjov. Men så hjælper min frisør mig ved at vise mig nogle sjove gangarter. I forestillingens anden del bliver jeg meget overrasket og rørt over en række skønne videohilsner fra både ind- og udland. Mens jeg gør klar til »Sylfiden«, danser mine yngre kollegaer uddrag fra »Giselle« og min egen iscenesættelse af »La Ventana«.

22.20

Forestillingen er slut, efter at Thomas og jeg har danset slutscenen fra »Sylfiden«. Der er mange og varme fremkaldelser. Thomas tager mig frem foran scenetæppet. Har på fornemmelsen, at noget er i gære. Og så kommer endnu en overraskelse. For da tæppet går op igen bag mig, er Anders og Benjamin Koppel kommet på scenen med flygel og saxofon og spiller helt vildt smukt »Farewell my heart, my house«.

Selv om jeg ved, at det er en tradition, at de mandlige dansere kommer med en rød rose, bliver jeg utrolig rørt, da Poul Erik Hesselkilde under musikken som den første kommer ind og giver mig en rød rose.

22.45

Efter sidste tæppefald får alle danserne og alle mine gæster et glas på scenen. Overvældende at se så mange mennesker, der er mødt op for min skyld. Nikolaj Hübbe holder en meget smuk tale for mig.

01.00

Klæder om og går ned i festsalen, hvor både Mie (Anne Marie Vessel Schlüter), Thomas, Gitte, og Diana holder fine taler. Og så er der fest.

04.00

Kommer hjem og går i seng efter en fantastisk og overvældende dag.