Overset men ikke glemt. Nu kommer udstillingen om den kvindelige kunstpioner

Ingen skaber alene, mente billedhuggeren Sonja Ferlov. Men hun gjorde det selv i dybeste fattigdom i Paris. Mere end 30 år efter hendes død vises den store udstilling på Statens Museum for Kunst.

»A l'écoute du silence,« hedder denne skulptur fra 1969 af Sonda Ferlov Mancoba, der også er tilegnet Steimgrim Lauersen; gennem mange år en særdeles kompetent inspektør på Louisiana.

Der er på flere måder noget eksklusivt over Sonja Ferlov Mancobas værk, som Statens Museum for Kunst nu viser til glæde, ikke mindst, for nye generationer, og de mange der har hende til gode.

Det eksklusive består blandt andet i den fordybelse i form og den koncentration i udtryk, Sonja Ferlovs skulpturer repræsenterer. At hun – som andre af det 20. århundredes store billedhuggere som for eksempel Constantin Brancusi, Jean Arp og Alberto Giacometti – arbejdede med en forenkling af skulpturen. Hvor meget man kan reducere dens volumen og stadig give skulpturen en form, der rummer en fortælling og refererer til virkeligheden. Hos Sonja Ferlov ofte til naturen.