»Otto Leisner tog sig af de ældre, Jørgen Mylius tog sig af de yngre og anmelderen tog sig til hovedet«

Otto Leisner var med helt fra de elektroniske mediers fødsel og satte et sjældent aftryk på dansk radio og TV. Den afdøde TV-vært er aktuel i en ny biografi, men hvad var det, der gjorde ham så speciel? Hans mangeårige ven og kollega, Jørgen de Mylius, skriver her om Otto Leisners særlige evne til at være lige så elsket af seerne, som han var hadet af anmelderne.

Otto Leisner blev kendt som »lethedens mester« på TV – her i quiz-programmet »Fup eller Fakta«. Erik Holmberg

Da jeg lærte Otto Leisner at kende i TV-byen i Gyngemosen, lignede han faktisk sig selv fra de mange reklamer, han lavede som ung. Samme flotte tilbageredte frisure, der startede i en spids i panden. Altid nobelt klædt på – pressefolder i bukserne, nystrøget skjorte og meget ofte en flot jakke. Ordensmenneske var han i den grad. Jeg har oplevet mange kontorer, inklusive mit eget, som regel med dynger af papir og opslagsbøger (før computeren), men hos Otto lignede kontoret et hotelværelse, der var totalt ryddet, bortset fra et familiebillede, et askebæger og måske en kuglepen. Reolen var tom, undtagen nogle eksemplarer af »Lystige Viser«, som han selv var med til at redigere.

Otto var et ordenmenneske uden lige. Og så var han danskernes mand. Især kvindernes.