Uanset om man voksede op i 1970erne, 80erne, 90erne eller i det nye årtusind, har Knud Grabow Christensen – bedre kendt som Sebastian – næsten uundgåeligt været en del af ens musikalske bagtæppe. Tænk blot på ikoniske sange som »Du er ikke alene«, »Hvis du tror du er noget«, »Stille før storm« og »80ernes Boheme«. Eller ørehængere som »Ostesangen«, »Hodja fra Pjort« og »Ronja Røverdatter« fra de musicals, som udgør en stor del af Sebastians imponerende værk.
Gennem det seneste halve århundrede har Sebastian været leveringsdygtig i næsten alt – fra følsomme kærlighedssange og politiske ballader til musicals og musik til film og TV-serier. 19. december fylder han 70 år.
En genert kostskoleelev
»Efter Kim Larsen er Sebastian nok den, der har sat størst præg på dansk musikhistorie. Han har noget på hjerte og har skrevet sange, tekster og melodier, som også den dag i dag er skønne. Hans musik har ingen udløbsdato,« siger Andreas Vetö, direktør for Danmarks Underholdningsorkester, som tidligere i år var på turné med en hyldestkoncert i anledning af 70 års fødselsdagen.
Karrieren blev så småt skudt i gang, da den 17-årige Knud, dengang genert kostskoleelev, fik sin første guitar i julegave. Forbillederne var sangere som Donovan og Bob Dylan, og debutalbummet i 1971, »The Goddess«, var på engelsk.
Modtagelsen var ikke just overvældende. Men allerede det andet album, det dansksprogede »Den store flugt«, hittede med sange som »Når lyset bryder frem«, »Hvis du tror, du er noget« og »Rose«. Siden har Sebastian udelukkende skrevet og sunget på dansk.

Samarbejdet med Lis Sørensen
Lis Sørensen er en af de kunstnere, der har været tæt på Sebastian i mange år og ikke tøver med at tillægge ham afgørende betydning for sin karriere. De indledte samarbejdet i 1979 under indspilningen af albummet »Tiderne skifter« med Brecht-fortolkninger. Senere skrev Sebastian bl.a. monsterhittet »Stille før storm« til Lis Sørensen.
»Da vi mødtes, var han allerede et ikon for mig, en blanding af troubadur og popstjerne. Han havde skrevet mange fantastiske sange, som kunne være ret vilde og politiske, men også meget følsomme kvindeportrætter som »Rose« og »Lola«. Uanset hvad har han en helt særlig evne til at få det sanselige ind i sine sange, og det var vildt at stå med sådan et materiale,« siger hun.
Samarbejdet varede i flere år, inden Lis Sørensen i 1983 gik solo. Men i 2000 vendte hun tilbage til Sebastians sangskat på albummet »Rose«, og den dag i dag har hun flere af hans sange på programmet, når hun giver koncert.
»De er fantastiske at synge, og mit band er vilde med at spille dem, fordi de er så sindssygt godt komponeret,« siger hun.

Skatteøen og de andre musicals
I 1980 debuterede Sebastian som musicalskaber med »Nattergalen« og indledte dermed et nyt, særdeles frugtbart kapitel i karrieren. Ikke færre end 13 musicals er det indtil videre blevet til, bl.a. »Skatteøen«, »Ronja Røverdatter« og »Cyrano«, der udover de professionelle opførelser har gået deres sejrsgang som amatørteater og skoleforestillinger over hele landet.
Musicalvirksomheden lagde i nogle år en dæmper på Sebastians koncertaktivitet, men de seneste ti år har han igen været på landevejen og spillet for udsolgte huse fra Gedser til Skagen.
Næste generation synger også med
At Sebastians musik holder i dag, kan den næsten 30 år yngre sanger og sangskriver, Isam B, skrive under på. Han har selv fortolket »Vårvise« og »Måske ku’ vi«, senest i 2015 i TV-programmet »Toppen af poppen«.
»Som barn var jeg vild med »Hodja fra Pjort«, men det var først flere år inde i min egen professionelle karriere, at jeg lærte Sebastians musik at kende og fandt ud af, at det var ham, der havde lavet den,« siger han.
»For mig har der været en stor inspiration i hans måde at skrive på. Den er både alsidig og rummelig samtidig med, at han er i stand til at fange de små poetiske momenter i livet. Jeg oplever, at det at skrive er noget meget intimt for ham – det kommer fra et sted dybt inde i ham selv. Og derfor kommer hans sange også så tæt på os. Det er nok sådan, jeg bedst kan beskrive Sebastian. Han kommer altid tæt på. Det er hans gave til os.«
