Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
En toptrænet manuskriptforfatter kunne ikke have orkestreret et bedre drama end det som skal finde sted søndag aften i Hollywood, når den årlige Oscar-uddeling løber af stablen.
Sidst på aftenen afgøres nemlig den meget omtalte duel mellem James Camerons kæmpefilm "Avatar" og Camerons ekskone Kathryn Bigelows roste Irak-krigsfilm "The Hurt Locker".
Filmbladet Cinematical kalder det Davids kamp mod Goliat, idet "Avatar" både er den dyreste og mest indtjenende film nogensinde, mens "The Hurt Locker" har den omvendte rekord som den oscarkandidat, der har haft den hidtil laveste billetindtægt.
Mens Cameron og Bigelow selv har holdt mund med deres følelser, og sidste sommer fik Cameron tilmed rost sin ekskones film for dens "mod", stiger graden af bitre udfald fra de øvrige i holdene bag de to rivaliserende film, som i øjeblikket suger al opmærksomhed fra de øvrige otte film i kategorien "Bedste Film".
Seneste udvikling i kapløbet er, at "The Hurt Locker", der handler om en gruppe mineryddende Irak-soldater, vil blive sagsøgt af en veteran fra Irak-krigen, der mener at manuskriptforfatterne har stjålet og misbrugt hans virkelige historie fra Irak, sådan som den blev fortalt til Playboy-journalisten Mark Boal.
Advokaterne der repræsenterer sergent Jeffrey S. Sarver, har erklæret, at søgsmålet vil blive på flere millioner dollars. Distributørerne af "The Hurt Locker" har svaret, at filmen ikke postulerer andet end at være en "fiktionaliseret fremstilling" af Irak-soldaternes virkelighed.
Søgsmålet kan ikke direkte skade Kathryn Bigelows chancer for at modtage en Oscar for bedste film, da det er fremsat efter, at den hemmelige afstemning der foretages af omkring 6000 medlemmer af det såkaldte Oscar Academy.
Producent ikke inviteret
Til gengæld har "The Hurt Locker" den tvivlsomme ære at have en filmproducent, der som den første i Oscar-historien, er blevet udelukket fra at deltage i Oscar-ceremonien på grund af sine udtalelser om en konkurrents film.
Umiddelbart inden afstemningen om Bedste Film blev lukket, sendte "The Hurt Lockers" producent Nicolas Chartier en email ud til akademiets medlemmer, hvori han opfordrede medlemmerne til at stemme på sin film, og ikke en på vis, ikke navngiven "500 millioner dollars film".
Da afstemningsreglerne forbyder filmfolk at tale nedsættende om konkurrenter, var denne udtalelse tilstrækkelig til at få Nicolas Chartier udelukket fra at deltage i ceremonien.
Traditionelt har der i Hollywood været en tendens til at belønne årets største og mest indbringende film med mindst en, men typisk flere Oscars, og derfor har Camerons "Avatar" også modtaget nomineringer i ni kategorier, men "The Hurt Locker" ligger lige i hælene på favoritten. Måske har den enorme hype omkring "Avatar" trættet de stemmeafgivende medlemmer af akademiet, og i stedet lede dem i retningen af "The Hurt Locker".
Et varsel om at "The Hurt Locker" kan blive årets overraskende Oscar-vinder kom i forrige uge, da filmen blev kåret som årets bedste film af den amerikanske forening for filminstruktører, Directors Guild of America.
Dansk underdog
Midt i denne virak, er det fra et dansk perspektiv mere interessant at holde øje med en helt anden film, nemlig den fine "An Education", der er instrueret af Lone Scherfig.
I og med at Oscar-akademiet skelner mellem engelsksprogede "Bedste film" og "Bedste udenlandsk-sprogede film", kan Scherfig med sin engelsksprogede film teoretisk set blive den første dansker, der vinder ceremoniens fornemste pris. Men det ville alt andet lige, blive Oscar-historiens mest uventede vinder.