Operafestival med gys i Atomkælderen

Copenhagen Opera Festival byder for første gang på en helt nyskrevet opera, der skal opføres i en atomsikret kælder under Kommunehospitalet.

Ved sidste års festival havde Det Kongelige Teater premiere på projekt »Opera på en ladvogn« med en sammenklappelig udgave af Rossinis »Barberen i Sevilla« ved Torvehallerne. Foto: David Leth Williams Fold sammen
Læs mere

En spritny gyseropera med musik af komponisten Karsten Fundal og indie-rockgruppen Efterklang, tekst af Ursula Andkjær Olsen og instrueret af den kontroversielle instruktør og teaterdirektør, Christian Lollike. Det er ét af de kort, festivaldirektør Michael Bojesen har i ærmet, når han i eftermiddag præsenterer programmet for den syvende Copenhagen Opera Festival, der finder sted fra 26. juli til 2. august.

»Det er første gang i festivalens historie, at vi laver en egenproduktion helt fra grunden,« siger Michael Bojesen, der som noget af det første, efter at han for to år siden satte sig i chefstolen, bestilte den nye opera, der bl.a. er blevet mulig takket være en donation på 600.000 kroner fra Bikubenfonden.

»Leaves« er titlen på operaen, som Efterklang sammen med klassiske musikere opfører 14 gange i ét af Københavns mest hemmelige rum, nemlig Atomkælderen under Kommunehospitalet. Bunkeren i 2. sals dybde blev bygget i 1950erne og under Den kolde Krig indrettet, så den kunne fungere som nødhospital, hvis den atomkrig, mange frygtede, skulle nå Danmark. Atomkælderen er til daglig aflåst, men bliver i forbindelse med uropførelsen af »Leaves« åbnet for offentligheden.

»At spille netop dér er helt i tråd med festivalens grundtanke, som jo også er at sætte fokus på uopdagede rum i København og give folk lejlighed til at opleve deres by på en ny måde. Det bliver virkelig scary,« siger Michael Bojesen, der også har booket sig ind på andre lokaliteter, hvor der sjældent spilles opera, bl.a. i Arbejdermuseets Festsal og Vega.

Ligesom de tidligere år vil en stor del af festivalens arrangementer dog blive afholdt under åben himmel, og igen i år kommer pladsen foran Torvehallerne ved Nørreport til at danne centrum for festlighederne. Det var bl.a. her, Det Kongelige Teater sidste år havde premiere på projekt »Opera på en ladvogn« med en sammenklappelig udgave af Rossinis »Barberen i Sevilla«, og hvor de heldige, der kom først, kunne opleve den franske stjernesopran Patricia Petitbon i Jules Massenets opera »Manon«.

»Takket være et samarbejde med Wilhelm Hansen Fonden får vi i år en fast scene på pladsen hele ugen, hvor vi hidtil kun har haft det i den sidste weekend,« fortæller Michael Bojesen.

Derudover bliver der i år, i erkendelse af, at pladsen ved Torvehallerne har været for trang til de helt store satsninger – bl.a. gik mange sidste år forgæves til »Manon« med Patricia Petitbon – etableret en større scene på Israels Plads de sidste tre dage af festivalen.

»Den nye Israels Plads er et vidunderligt sted, ads, og at placere en scene her styrker også festivalens grundtanke om at bringe operaen ud i byrummet, hvor folk er i forvejen,« siger Michael Bojesen om den nye scene, der skal lægge gulv til festivalens store internationale arrangementer. bl.a. en Wagner Galla lørdag den 1. august, mens scenen ved Torvehallerne primært vil være forbeholdt danske elementer som nye sangere på vej, fremtidens stemmer – og naturligvis den daglige morgensang.