Østkyst Hustler

»Catch Me If You Can« er begavet underholdning på højt plan - og Hollywood-håndværk, når det er bedst - i sin udsøgte rekonstruktion af 60ernes jetset-Amerika.

Det er sjældent, at scenografi og kostumer er det første, man skriver om i en filmanmeldelse, men det er virkelig på sin plads i forbindelse med Steven Spielbergs autentiske drama »Catch Me If You Can« om den virkelige svindler Frank Abagnale Jr. - en af det 20. århundredes mest berømte og berygtede bedragere.

Det visuelle design er nemlig - sammen med John Williams' lounge-jazzede, Henry Mancini-agtige score - den mest udsøgte nydelse ved filmen; et elegant, perfektionistisk, visuelt sublimt eksempel på Hollywood-håndværk, når det er allerbedst og aldrig vil kunne nåes noget andet sted i verden. En hyldest til en optimistisk opgangsperiode (med tilhørende skyggesider) i 60ernes swingende USA, der ikke er blevet flottere skildret siden Scorseses »Casino«!

Filmen foregår ikke i hippiernes undergrund, men i det easy listening-fingerknipsende, charterrejsende, James Bond-dyrkende, cocktaildrikkende, parbyttende og Playboy-læsende Overgrundsamerika, hvor den seksuelle revolution gik op i en højere enhed med middelklassens frigørelse fra snærende religiøse bånd.

Denne tidsmæssige kulisse af klare pastelfarver, store flydere, spraglede hawaii-skjorter, små mininederdele, veltrimmede bakkenbarter og moderne arkitektur er eminent rekonstrueret lige fra titelsekvensens dansende tegnefilms-tændstikmænd (á la »Helgenen«) til produktionsdesigner Jeannine Oppewalls over 100 forskellige separate sætstykker på snesevis af skiftende locations, stofligt og sensuelt fotograferet af den altid teknisk opfindsomme Janusz Kaminski. Nok til at få enhver med hang til 60er-nostalgi til at flyde hen i levende Hugh Hefner-fantasier i cool technicolor!

Den fødte svindler

Spielbergs nye film, der fortsætter den »voksne og seriøse« linie fra »Saving Private Ryan« og »Minority Report« hos Hollywoods familieunderholder nr. 1, bygger på Abagnales selvbiografi af samme navn. Abagnale stak som 16-årig af hjemmefra i desillusion over den beundrede fars sociale nedtur og den elskede mors åbenlyse affærer med andre mænd. Uden andet end en checkbog og 50 dollars i lommen måtte han overleve fra dag til dag, men fandt hurtigt ud af, at han havde et naturtalent for at charme og svindle sig frem i tilværelsen. Således lykkedes det ham - uden skyggen af udddannelse eller tilladelse - at optræde som pilot, offentlig anklager, læge og revisor, samtidig med, at han levede det vilde jetset-liv og cashede falske checks for millioner af dollars over hele verden.

I hælene på denne flabede bon vivant fulgte FBI's bedrageriekspert, den ligeledes virkelige Carl Hanratty, en bundreel panser, der blev besat af at knalde Abagnale, men samtidig beundrede den unge con man for hans utrolige kriminelle dygtighed. Forbrydelse betaler sig aldrig (på film), men den ellers normalt så moralske Spielberg er hér i stil og tonefald tydeligt inspireret af klassiske svindlerkomedier som »Sidste stik«, hvor sympatien altid ligger på »skurkens« side.

Dette er begavet Hollywood-underholdning på højt plan, godt hjulpet på vej af fremragende skuespilpræstationer fra Leonardo Di Caprio (som den på alle måder uimodståelige Abagnale), Tom Hanks (som den bureaukratiske nørd Hanratty) og Christopher Walken (som Abagnales tragisk smukke og moralsk dubiøse far). Og så er scenografien og kostumerne en ekstra stjerne og en biografbillet værd i sig selv!

142 min. Tilladt for alle. Imperial, CinemaxX, Empire, BioCity, Gentofte Kino, Gladsaxe Bio og Kinopalæet samt en lang række biografer i provinsen.