Ørestaden får ny metrostation

Københavns kommende arena får tog til dørtrinnet, og dermed får metroen en helt ny station i 2015

Foto: Linda Henriksen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Københavnerne får formentlig mulighed for at køre med metro direkte til døren, når den kommende Copenhagen Arena åbner i efteråret 2015.Det betyder, at metroen får en ekstra station i Ørestad Syd om tre år – og dermed flere år før, den store Cityring åbner, og den meget omtalte metrogren til Nordhavn kobles på.

Læs også: København får sin multiarena

»Det vil være en fantastisk infrastruktur, hvis 15.000 tilskuere kan komme direkte med metroen i arenaen. Det vil virke logisk, og jeg vurderer, at der er stor sandsynlighed for, at vi får en ekstra metrostation samtidig med arenaen,« siger overborgmester Frank Jensen (S).

Pokerspil om regning
En ekstra station mellem Ørestad Station og endestationen Vestamager, blev faktisk forberedt, da metroen blev anlagt i slutningen af 1990erne. Ifølge Metroselskabet vil en station formentlig beløbe sig til omkring 100 mio. kr., men der er lidt pokerstemning omkring, hvordan regningen skal fordeles.

Metroselskabet ejer nemlig metroen og har interesse i, at passagertal og investeringer hænger sammen. Udviklingsselskabet By & Havn lever af at sælge grunde i blandt andet Ørestad og kan opnå højere salgspriser og sælge jorden hurtigere, hvis der er god metrodækning fra dag ét. Og endelig har selskabet bag Copenhagen Arena interesse i, at de mange tilskuere kan komme nemt og hurtigt til koncerter og sportsstævner.

Læs også: Amagerkansk lokalarkiv er en rullende lort

Frank Jensen svæver imidlertid over alle tre selskaber, fordi Københavns Kommune er storaktionær i dem alle. »Det vigtige er, at passagergrundlaget er i orden, og at de enkelte bestyrelser varetager selskabernes interesser. Hvis By & Havn og Metroselskabet henvender sig til København, håber jeg, det kan realiseres. Det vil samtidig styrke den øvrige byudvikling, som også omfatter en skøjtehal,« siger Frank Jensen.

Nyt kvarter på vej
Københavns Kommune har i samarbejde med By & Havn netop udsendt et forslag til lokalplan for »Arenakvarteret«, som ligger i Ørestad Syd, bydelen syd for motorvejen til lufthavnen. Kvarteret bliver præget af den kommende multihal, som har været undervejs i årevis – i mellemtiden er hovedstaden blevet overhalet af både Malmø og Herning.

Arenakvarteret får også op imod 1.000 boliger samt 110.000 kvadratmeter butikker og erhverv, ligesom kommunen vil bygge en skøjtehal og en folkeskole med idrætshal samt børneinstitutioner. Samlet skal der formentlig bygges for i størrelsesordenen fem milliarder kroner.

Hele Ørestad Syd-bydelen vil med tiden få 10.000 indbyggere og 15.000 arbejdspladser. Foreløbig er blandt andre ingeniørkoncernen Rambøll rykket ind. Bydelen huser også bebyggelserne 8tallet og Stævnen samt Crowne Plaza-hotellet, der er kendt fra de lange regeringsforhandlinger.

Ifølge Metroselskabet vil det tage ca. halvandet år, fra en beslutning bliver truffet, til en ny metrostation kan stå klar.

På Frederiksberg ligger der stationer nærmest ved dørtrinnet til Forum (metro) og den nedbrændte K.B. Hallen, som skal genopføres (ringbane), og fra 2018 får Parken en metrostation ved den nærliggende Triangel

Læs også: KB Hallen skal genopføres