Oceaner af talent på festival

Filmstjernerne strømmer til festivalbyen, hvor Keira Knightley i går åbnede den 64. filmfestival ved gallapremieren på»Atonement«. Den britiske film ligner næste års store melodrama og satte standarden højt for et ellers stærkt konkurrencefelt.

Her ankommer filmens hovedpersoner (i forgrunden) til gallapremieren på denne festivalens åbningsfilm. Foto: Alex Bailey og AFP/Alberto Pizzoli Fold sammen
Læs mere

VENEDIG: Keira Knightley, Jude Law og Michael Caine er tjekket ind på det fashionable Hotel Cipriani, hvor personalet i øvrigt er ved at klargøre fem suiter til George Clooney. Woody Allen og Scarlett Johansson har booket det elegante Gritti Palace, mens Charlize Theron og Susan Sarandon har valgt Hotel Bauer med udsigt til vuggende gondoler i kanalen.

I går åbnede den 64. »Mostra Internazionale di Cinema« i Venedig, og i år er antallet af besøgende berømtheder rekordhøjt. Filmfestivalen der gennem årene har holdt nogle pauser fylder 75 år, men det er ikke den primære forklaring på de mange glamourøse gæster.

I år satser man hårdt på engelske og amerikanske film der lokker med de eftertragtede megastjerner og valget af ni engelske og amerikanske film ud af 22 i hovedkonkurrencen har givet kontroverser i hjemlandet og rynkede bryn hos den europæiske presse.

Festivalerne på disse kanter er traditionelt åndehuller for de mere smalle, mere kunstneriske film, så Hollywood modtages ikke med kyshånd. Derfor venter verdenspressen nu spændt på kvaliteten. Og det begyndte godt.

Ved en stor gallapremiere i aftes markerede den britiske »Atonement«åbningen af konkurrencen om årets Guldløve med et felt, der tæller tunge instruktørnavne som Ang Lee, Ken Loach og Brian de Palma. Foruden interessante nye talenter som australske Andrew Dominik, der har instrueret Brad Pitt i sin western »The Assasination of Jesse James by the Coward Robert Ford« og amerikanske Tony Gilroy, hvis thriller »Michael Clayton« har George Clooney i hovedrollen for blot at nævne to.

»Atonement« er filmatiseringen af Ian McEwans bestseller på dansk »Soning« og har den 22-årige britiske stjerne fra »Pirates of the Caribbean«-filmene Keira Knightley i hovedrollen. Her spiller hun sin første rigtige kvinderolle med en hidtil uset erotisk udstråling over for James McAvoy. Få kan spille lidenskabeligt forelsket med så stor overbevisning som denne skotte som også derfor i dette års Jane Austen-film »Becoming Jane« stjal billedet fra flere kendte kolleger.

I »Atonement« giver kombinationen af ham og Knightley forholdet mellem hovedpersonerne Cecilia og Robbie et stærkt element af farlighed. Deres spæde romance knuses, da Cecilias yngre søster misforstår de usikre, flirtende spil, der er frugten af deres første forelskelse. Og retter en fatal anklage mod Robbie.

Det er kun instruktøren Joe Wrights anden film, men den første var 2005s kritikerroste »Stolthed og fordom«, og her overgår han sig selv. »Atonement«, der får dansk premiere i januar, bliver næste års store melodrama og ligner en Oscar-favorit.

Det sidste skal man nu ikke gå for meget op i, sagde Keira Knightley i går ved pressekonferencen, da hun blev spurgt, om hun troede, at filmen ville indbringe hende en Oscar. Det næste spørgsmål faldt i bedre jord, da hun blev bedt om at svare på, hvem der er den bedste kysser Johnny Depp, Orlando Bloom eller James McAvoy: »Det kan der vist ikke være meget tvivl om det er James«, sagde hun med et skævt grin.

Svaret var forudsigeligt, for James McAvoy sad synligt tilfreds i panelet sammen filmens øvrige skuespillere, samt forfatteren og instruktøren. Men kemien i filmen er ikke til at tage fejl af. »Atonement« har sat en høj standard i kampen om Guldløven.

www.labiennale.orgit/cinema

Se hele festivalprogrammet