Nyt firma vil vaske dit tøj

Gode nyheder til dem, der ikke synes, tøjvask er det sjoveste i verden.

Foto: Sisse Stroyer

Alle kender følelsen af at have en travl hverdag. Jobbet skal passes, der skal handles ind, laves mad, børnene skal ses og høres, så vil man også gerne træne, ses med vennerne og ikke mindst tilbringe noget kvalitetstid med familien. Men hvad med husarbejdet; de beskidte tallerkener, nullermændene bag sofaen og vasketøjet, der blot hober sig op – hvem skal tage sig af alt det?

Indtil i dag skulle du selv, men det er nu slut. I hvert fald hvad vasketøjet angår. For nu vil JustCleaners, et nyt og lovende vasketøjs-service med base i København, komme og hente dit beskidte tøj, rense eller vaske det og levere det lige til døren indenfor to døgn.

Det siger idémanden bag virksomheden, 32-årige Arash Rahimi, der har en cand.soc i Globale Studier fra Roskilde Universitet.

Han er sammen med sin gode kammerat, 27-årige Rasmus Mindrup, der har en MSc i Business Administration and Management Science fra Copenhagen Business School, gået sammen for at udvikle forretningen, så de nu har en fast aftale med et stort renseri i København. For det er som udgangspunkt her, de to ambitiøse herrer håber på at kunne gøre en forskel for de mange studerende og trængte børnefamilier.

»Vi vil enormt gerne udvide servicen til byer som Århus, Aalborg, Esbjerg, Odense, hele Nordsjælland og sågar Malmø, men til at begynde med bliver det i København, vi koncentrerer kræfterne. Altså København V, Ø, K, N og Frederiksberg,« siger Arash Rahimi og tilføjer:

»Pointen med servicen er i al sin enkelhed, at vi gerne vil give mere overskud i hverdagen til de personer, som os selv, mener, at vasketøj ikke bare lige er den fedeste tjans.«

På hjemmesiden www.just-cleaners.dk skal man ganske enkelt bare oplyse, hvornår tøjet skal afhentes og leveres. Dernæst kommer der en JustCleaners-chauffør ud og afhenter tøjet til rens og vask. Indenfor 48 timer bringes det rene tøj tilbage, og først da skal man betale.

Allerede én spiller på markedet
9. februar i år gik tre barndomsvenner, 23-årige Jannick Christensen, jævnaldrende Karim Ben M’Barek og 24-årige Max Børglum Stripp, fra Taastrup ellers sammen om den nøjagtig samme vasketøjs-service.

De tre iværksættere, der har givet virksomheden det mundrette navn washa.dk, har siden lanceringen i februar med flere end 500 bestillinger og mere end 4 tons vasket tøj haft ualmindelig travlt.

»Vi arbejder vel omkring 14 timer om dagen,« fortæller Jannick Christensen.

Men det ser Arash Rahimi ikke nødvendigvis som en hæmsko. Tværtimod mener han, at det er godt, at der nu kommer en anden spiller på markedet, så der ikke opstår en monopollignende situation.

»Først og fremmest, så er markedet jo langt fra mættet. Det her er kun starten. Jeg må være ærlig og sige, at jeg virkelig tror på, at det her er fremtiden. Ellers havde jeg ikke kastet mig ud i det med begge arme og ben,« siger Arash Rahimi.

»Se bare på de talrige madservices, der er derude. Jeg nævner i flæng: Just-Eat, Hungry.dk, pizzaplus.dk, mad-kurven.dk, Room Service, e-takeaway.dk. Desuden er vi langt billigere end washa.dk på samtlige parametre.«

Mens et par bukser hos washa.dk koster 80 kroner at rense, så tager JustCleaners kun 55 kroner for samme service. Det samme gør sig eksempelvis også gældende for kjoler og vindjakker, der hos washa.dk henholdsvis koster 175 og 160 kroner, mens JustCleaners har skruet prisen helt i bund, nemlig henholdsvis 79 og 89 kroner.

Og priserne kommer ifølge Arash Rahimi ikke til at stige i fremtiden. Det fik overtegnede et verbalt håndtryk på.

»Vores priser er ikke en form for åbningsrabat, hvor det blot handler om at få kunder ind i biksen. Nej, vi har forhandlet os til en fornuftig pris med vores leverandør, og den vil vi nødig pille ved. Det må du meget gerne skrive eksplicit,« siger Arash Rahimi.

Og som en ekstra garanti tilbyder JustCleaners at vaske beklædningsgenstanden to gange yderligere uden ekstra beregning, såfremt kunden ikke er tilfreds første gang.

Kvalitet til prisen
Ifølge Rasmus Mindrup har man til trods for de nedskruede priser ikke gået på kompromis med kvaliteten. Man har derimod med lys og lygte ledt efter et renseri med respekt for sig selv og kvalitet som sit ædle og fremmeste mål.

»En betingelse for at dette projekt kunne realiseres var, at vi ikke gik i luften, før en samarbejdspartner med alt, hvad han havde kært, sværgede på, at det var en aftale, han kunne holde. For intet må komme i vejen for kvaliteten,« siger Rasmus Mindrup, der derfor understreger, at der naturligvis er tale om svanemærket miljøvenligt rens.

JustCleaners sørger desuden via deres underleverandør for, at minimum 11 procent af deres årlige overskud går til velgørenhed via organisationer som Dansk Røde Kors, Børns Vilkår, Folkekirkens Nødhjælp og Red Barnet.