Nyhedsdirektør sadler om - »Sandheden er, at der bliver passet virkelig godt på pengene i DR«

DRs nyhedsdirektør Ulrik Haagerup siger farvel til DR for at få journalistikken ind på en bedre vej, mens folkene bag Peoples Press viser, at der stadig er penge i bøger.

Ulrik Haagerup - her med generaldirektør Maria Rørbye Rønn - forlader DR for at intensivere kampen for den konstruktive journalistik. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Læssøe

Velkommen til en ny omgang kulturnyheder, som i denne uge har lidt ekstra fokus på folkene bag kultur-institutionerne. For eksempel i DR, som jo ud over at bringe nyheder også er god til at skabe dem selv.

En af dem der har været fokus på de senere måneder er nyhedsdirektør Ulrik Haagerup, der torsdag igen kom i fokus, da han valgte at sige farvel til DR for at hellige sig sin mærkesag gennem en årrække, de konstruktive nyheder. Haagerup får endda sit helt eget institut på Aarhus Universitet til sagen, og det er der brug for i moderne journalistik - og i samfundet som helhed, fremhævede han i et interview i Mediawatch:

»De næste 10 år af mit liv vil jeg bruge på at være med til at højne troværdigheden for vores fælles fag, som er plaget af ændrede medievaner, falske nyheder, eroderede finansieringsmodeller, opfattelsen af manglende meningsskabelse hos mange mennesker. Det er ikke bare til fare for journalistik og medier, det er til fare for demokratiet,« siger Ulrik Haagerup her - til blandet modtagelse.

Sager om heste der er fløjet med korrespondenter over Atlanten og Haagerups egen fly-pendling fra hjemmet i Østjylland har fyldt meget i omtalen af DR på det seneste, og selv om Ulrik Haagerup afviser, at han er pivet, synes han alligevel, at billedet af DR langt fra er retvisende:

»Det, jeg måske har oplevet de senere år, er, at retorikken fra vores kolleger i branchen er vokset – også ud over, hvad rimeligheden kan bære. Man forsøger at fremstille, at DR er ekstravagante, sviner med pengene, og det bruger man meget krudt på at forsøge at dokumentere, men sandheden er, at der bliver passet virkelig godt på pengene i DR., lyder det i Mediawatch.«

Alt for godt, mener værten i DRs populære radioprogram Cafe Hack, Søren Dahl, der hævder, at man slet ikke kan lave programmets sommerturne, uden at de lokale også lægger en slat. Op til 125.000 pr. program har værtsstederne betalt, og det har været nødvendige produktionsomkostninger hævder Dahl, mens DR angiveligt er rystet over, at produktionsselskabet bag Cafe Hack har opkrævet penge af værtsstederne. Så DR sagde farvel og utak til Cafe Hack, der svarede igen med at bebude en retssag.

Men er der tale om ulovlige sponsorater, som DR siger, så har både Søren Dahl og værtsstederne faktisk forbrudt sig mod markedsføringsloven om skjulte sponsorater. Værterne skal derfor ikke regne med at få penge tilbage, men skal nærmere være glade, hvis de slipper uden straf, siger mediejurist og partner i mediebureauet Bird & Bird Peter Lind Lind Nielsen til Radio24syv.  Du kan læse historien her:

Ifølge professor Søren Sandfeld Jakobsen i Jyllands-Posten er det derimod DR, som står med problemet: »Lovgivningen siger, at DR som udgangspunkt ikke må modtage sponsorater. Og når det er DR, der sender Café Hack, så er det DR’s ansvar, at loven bliver overholdt. Ikke SK Productions’ ansvar,« siger professoren, med forbehold for, at han ikke kender kontrakten.

Men selv om der er nok, der klager over pengemangel, så er der dog også nogen, der indkasserer i kulturbranchen. For eksempel folkene bag forlaget People's Press, der med den udadvendte forlægger Jakob Kvist i spidsen på 15 år har banket virksomheden op til et af Danmarks største - og især mest markante - forlag. Det betalte sig i denne uge, hvor forlaget blev solgt til det internationale »Storytel«, der fremover vil bruge forlagets titler til at styrke sine streamingtjenester.

Prisen endte på 75 millioner og med lidt egenkapital og det løse blev der  ifølge direktør Jan Degner i Jyllands-Posten  26 millioner kroner til hver af de tre bagmænd - i runde tal  Det er jo ikke så skidt for en branche, man ellers mest hører bekymrede toner fra, og forlagsredaktør Jakob Kvist så da også frem til en lille fejring. »Nu skal jeg bare have en god middag. Det har været nogle hektiske dage, og jeg trænger bare til at komme hjem,« sagde han til Berlingske. Læs historien her:

Det hele skal jo heller ikke være bag om kulturen. En af de sidste dages mest omtalte kultur-begivenheder har været Charlotte Sielings nye film »Mesteren«, der med Søren Malling i hoved- og titelrollen netop drejer sig om en elitær kunstner, og lige som avantgardekunst kan blive noget forskelligt modtaget ,var der godt nok meget skiftende holdninger til, hvor mesterlig filmen var. I Politiken fik filmen fem hjerter for den »velformede fortælling, der er universel, ja, tidløs, men heldigvis også føles personlig og tidssvarende.« Mens Søren Malling roses for »sin helt egen timing og frasering. At se Mallings mesterskab er at se den virkelige kunstner på arbejde,« skriver Kim Skotte i Politiken.

I Jyllands-Posten derimod finder man filmen langt fra mesterlig: »Det ender derfor som et fesent og parfumeret portræt af eliten. Det hele virker himmelråbende latterligt og uinteressant,« konkluderer anmeldelsen, der flotter sig med to stjerner. Det samme får filmen i Ekstra Bladet - ledsaget af ordene »en inderligt ligegyldig beskrivelse af den kreative overklasses åndelige armod.« Her i  Berlingske ligger vurderingen sådan lidt midtimellem - dog på den positive side med  fire stjerner.

Men lad os slutte med at se lidt fremad - både hvad angår weekendens begivenheder og fremtidens talenter. Lørdag er det nemlig tid til MGP i Herning - børn- og unge udgaven af Melodi Grand Prix. Og efter sidste uges meget internationale - og ifølge nogens mening rigeligt udanske - udgave af de voksnes Melodi Grand Prix, er der mange der ser frem til en mere umiddelbar udgave af sangkonkurrencen. Faktisk er der udsolgt i Boxen i Herning på lørdag, hvilket der ikke var i sidste uge, skriver DR.dk.

»Den rolle som voksen-Melodi Grand Prix havde for 20, 30 og 40 år siden er lidt forsvundet, og til gengæld er det blevet en børnefest,« siger brandingekspert Nikolaj Stagis, som er direktør i brandbureauet Stagis til hjemmesiden. Og at mange af børnestjernerne er kommet godt videre og har fået karrierer både uden og inden for pop-branchen kan man læse i Berlingskes »Hvor er de nu?«-historie her:

Så der er god grund til at tro, at der bliver flittigt brug af emoji-knapperne lørdag aften - som her hvor den norske drenge-duo Marcus & Martinus melder sin ankomst: