Nye festivaler presser Roskilde

På trods af godt vejr og et publikumsvenligt program kan Roskilde Festival endnu ikke melde udsolgt. Internationale storaktører og lokale niche-festivaler presser festivalernes grand old lady.

Danske Vinnie Who åbner ballet på festivalpladsen, når de går på Orange Scene i dag klokken 18. Foto: Torkil Adsersen Fold sammen
Læs mere
Foto: Torkil Adsersen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når danske Vinnie Who i aften indtager Orange Scene, bliver det foran mange tusinde glade festivalgæster. Men festen kan ikke overdøve, at Roskilde Festival har et problem: Fremtidens festivalgæster søger væk fra de mudrede campingområder og ind mod byernes nichefester.

I 2009, 2010 og 2011 gik Roskilde Festivals billetter som varmt brød. Sidste år blev festivalen først udsolgt i sidste øjeblik, og når hegnet til festivalpladsen åbnes i dag, forventer festivalen, at der stadig er billetter til salg

»Der er ikke nogen tvivl om, at konkurrencen er stigende,« siger Fabian Holt, forsker ved Roskilde Universitet med speciale i musik og koncerter.

En af grundene til det relativt svage billetsalg er, at antallet af festivaler er steget kraftigt de seneste ti år. Op mod 160 festivaler rammer Danmark denne sommer, og flere af dem tiltrækker stadigt flere gæster. Distortion i København er på få år gået fra at være en smal festival med en lille, dedikeret fanskare til at være en byfest med 120.000 besøgende. Aarhusianske Northside er gået fra 5.000 til 25.000 gæster på fire år, og Copenhell på Amager havde i år 10.000 besøgende.

Samtidig har flere af de nye festivaler store internationale aktører i ryggen. Copenhell har det engelske firma Live Nation som samarbejdspartner. Northside er delvist arrangeret af tyske Scorpio, der også afholder tre festivaler i Sverige, blandt andet Hultsfred, og adskillige andre i Tyskland, Schweiz og Holland. Og det er ikke mindst de internationale festivaler, der presser Roskilde Festival.

»Vi oplever et faldende antal udenlandske gæster. Vi kan se flere festivaler tættere på, hvor folk bor, og kombineret med finanskrise gør det turen til Roskilde mindre attraktiv,« siger Christina Bilde, talskvinde for Roskilde Festival.

Et nyt festival-landskab

»Den væsentligste udfordring er de festivaler, som fokuserer på blot en enkelt af de populære genrer, for det tilfredsstiller umiddelbart en mere afgrænset målgruppe. Sådan som Northside gør det med indierock og Copenhell med metal,« siger Fabian Holt.

Ud over de danske eksempler kan nævnes en hel række udenlandske festivaler. Ikke mindst tiltrækker europæiske festivaler med elektronisk dansemusik, de såkaldte EDM-festivaler, et stadigt større publikum.

Christina Bilde anerkender problemstillingen.

»Det er selvfølgelig noget, vi holder øje med. Markedet udvikler sig, og konkurrencen ligger overalt « siger hun.

Roskilde Festival har i år rockbandet Metallica, popprinsessen Rihanna, indierock-heltene The National og de mere eksperimenterende Sigur Rós blandt hovednavnene. Derudover kommer en lang række mere ukendte bands og solister, der genremæssigt strækker sig ud i de yderste kroge af den rytmiske musik.

»Det er festivalens adelsmærke og styrke, at den ikke bare appellerer til én smag, men præsenterer nye trends i et bredere felt end de andre festivaler. Men det er lettere at skabe en skarp profil på en festival, der stort set koncentrerer sig om én genre,« fortæller Fabian Holt.

Det får dog ikke Roskilde Festivals musikchef, Rikke Øxner, til at ryste på de hænder, der siden 1995 har været med til at udpege musikoplevelser for festivalens gæster.

»Vi vil gerne have folk rykket ud af deres comfort zone. Det er smukt, når metalhoveder triller en tåre til en popkoncert,« siger hun.

For Rikke Øxner handler festivaloplevelsen om fællesskab og nye oplevelser. Det vil hun ikke gå på kompromis med.

»En af de centrale fortællinger om Roskilde Festival er den, hvor man oplever noget musik, man ellers aldrig ville have gået til – og får en kæmpeoplevelse. Lad de andre gøre det, de gør. Vi vil den diversitet. Det ligger i vores DNA,« siger musikchefen.

Filantropi i et kommercielt marked

Når Scorpio forhandler med kunstnere, kan de, i modsætning til Roskilde Festival, lægge et helt program for en turné, fordi de har aktiviteter i flere lande og regioner. De kalder det tourpartner-aftaler. Det vanskeliggør yderligere Roskilde Festivals arbejde og kan betyde, at eftertragtede kunstnere ikke kommer til at fylde Orange Scene, selv om de ville være gode valg.

»Det er oplagt, at de har nogle logistiske fordele, som vi ikke har, fordi de kan koordinere en hel tour. Og nogle gange får vi da at vide »nej, vi har lavet andre aftaler,« når vi kontakter bands,« siger Rikke Øxner.

I år har Scorpio aftaler andet Foo Fighters, Mumford & Sons, Feist og Vampire Weekend. Ingen af de 17 bands, Scorpio på deres hjemmeside nævner som tourpartners, spiller på årets Roskilde Festival.

Men det er ikke kun Roskilde Festival, der presses i disse år. De mange festivaler udvikler nicher for at finde et eksistensgrundlag mellem andre festivaler, byfester der satser stadigt mere på livemusik, og stadionkoncerter i København, Herning, Horsens, Aalborg, Sønderborg m.fl.

»Det er helt sikkert, at hele markedet er presset. Kun meget få aktører kan føle sig sikre på deres bundlinje. Ganske få kan melde udsolgt tidligt,« siger Jakob Brixvold, sekretariatschef for Dansk Live, der både repræsenterer spillesteder og festivaler.

Festivalerne og spillestederne har traditionelt haft en organisk tilgang til koncerter, hvor de har sammensat programmer, der også giver sceneplads til mere ukendte bands og solister, som senere vil kunne fylde de store scener. De internationale festivalarrangører og stadionkoncert-arrangører nøjes ofte med at sætte de kunstnere på plakaten, som de ved kan tiltrække publikum.

»Nu kommer der aktører med en rent kommerciel tilgang. Det er selvfølgelig helt legitimt, men det presser et marked, der har været båret af fødekædetænkning,« siger Jakob Brixvold.

Alligevel er Roskilde Festivalens talskvinde fortrøstningsfuld.

»Livearrangører som Scorpio står bag festivaler, som er meget genrebetonede, og som har meget musik at byde på. Men til gengæld har de kun musikken. Ikke en oplevelse der kommer hele vejen rundt om,« siger Christina Bilde.

Satsning på alt det ved siden af musikken

Dette års Roskilde Festival vil netop satse endnu mere på alt det ved siden af musikken.

Mad spiller eksempelvis en stadig større rolle i festivalens tilbud, og i år kulminerer det med en ny Food Court, hvor 19 madboder skal skabe et eksperimenterende spiserum.

Gæsterne kan blandt andet dyste i grødtilberedning, smage på Lollands egnsretter og lære at lave juice af baghavens frugt og grønt.

I stedet for at lade sig inspirere af byfestivalerne og nedprioritere campingområdet satser Roskilde Festival på det modsatte. De tilbyder nye campingmuligheder, hvor man kan købe sig til lidt ekstra komfort, og i år har udvalgte gæster haft mulighed for at bygge deres camp op siden midten af marts.

»Vi har en hel unik måde at have camping på. Andre steder er det der, du sover, og der er ikke samme type af publikumsaktivitet. Vi tilbyder noget unikt. Det skal vi bevare,« siger Christina Bilde.

Midt i den øgede konkurrence er der da også lyspunkter for Roskilde Festival.

Efterspørgslen på livemusik er generelt stigende, og i takt med det faldende pladesalg ønsker flere bands også at komme ud at spille mere. Samtidig kan konkurrencen også have positive effekter.

»De store festivaler tager ved lære af de små og prøver at bygge nicher op inde i deres egen festival. Det synes jeg faktisk er en rigtig interessant udvikling,« siger Jakob Brixvold.

Også Fabian Holt kan se positive muligheder i det nye festivallandskab:

»Forbrug af livemusik er en sjov størrelse. Hvis priserne ikke er for høje, kan en del mennesker faktisk få lyst til at gå til flere festivaler, hvis de har noget forskelligt at byde på.«

De næste fire dag vil vise, om Roskilde Festival igen finder opskriften på en succesrig festival.

Sådan følger du Berlingske på Roskilde Festival:

Spotify: Følg anmeldernes playlister her
Twitter:
Berlingskes Roskilde-hold er samlet her
Instagram
: Følg musikredaktør Lars Rix, fotograf Kasper Palsnov og de andre på Berlingske
Web
: Gå ikke glip af noget - gør b.dk/roskilde til en genvej på din smartphone