Ny Stieg Larsson-krimi får førsteoplag på 2,7 mio. eksemplarer

David Lagercrantz’ fortsættelse af afdøde Stieg Larssons Millennium-serie udkommer på torsdag i 26 lande. Alene herhjemme er førsteoplaget på 125.000 eksemplarer.

David Lagercrantz, der har skrevet fjerde bind til Stieg Larssons Millenium-triologi. Foto: Linda Kastrup Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Norstedts forlagschef og Stieg Larssons forlægger, Eva Gedin, vil mødes med mig i al hemmelighed på forlaget.« Sådan indleder David Lagercrantz sin dagbog fra 7. august 2013.

På det tidspunkt har den svenske forfatter netop fået til opgave at fortsætte den afdøde svenske journalist og forfatter Stieg Larssons Millennium-krimiserie. Eller at være Lisbeth Salanders ghostwriter som han selv udtrykker det med henvisning til seriens kvindelige hovedperson.

»Jeg bliver smuglet ind ad en bagdør, og vi mødes i et kælderrum og diskuterer projektet. For første gang føler jeg, at det her er alvor,« fortsætter David Lagercrantz i notaterne om tilblivelsen af »Det der ikke slår os ihjel«, som det fjerde bind kommer til at hedde på dansk.

Siden er hypen og hemmelighedskræmmeriet omkring fortsættelsen af Stieg Larssons trilogi blot taget til. På torsdag kulminerer det så med udgivelsen i 26 lande over hele verden. Og med et førsteoplag på i alt 2,7 mio. eksemplarer. Alene i Frankrig er førsteoplaget på en halv million eksemplarer. Herhjemme hedder det 125.000 eksemplarer.

»Det er det største førsteoplag, vi nogensinde har haft. På »Luftkastellet der blev sprængt (tredje bog i Stieg Larssons Millenium-trilogi, red.) var første oplag på 110.000 eksemplarer, men da måtte vi også hurtigt ud og trykke et ekstra oplag. Det, håber vi, selvfølgelig også sker denne gang,« fortæller Ilse Nørr, forlægger og medejer af det aarhusianske forlag Modtryk, der har rettighederne i Danmark.

Samme melding kommer fra Sverige, hvor Norstedts forlag dog ikke vil ud med de konkrete tal for det svenske førsteoplag.

»Det her er knap nok til at forstå. Der er ikke nogle tidligere eksempler at sammenligne med. Det er aldrig tidligere sket, at en bog udkommer samtidig i så mange lande og i så stort oplag. Presset har været enormt fra pressen, forlag, boghandlere og offentligheden, så nu glæder vi os bare til at bogen kommer ud, og læserne kan holde den i hånden,« siger Cathrine Mörk, der er agent på Norstedts.

Til sammenligning kom »Grey«, E.L. James’ nye bind i den erotiske Fifty Shades-serie, for nylig i et førsteoplag på 1,25 mio. eksemplarer.

Og selv om der er forskel på sex og spænding, er Fifty Shades-serien og Millennium udtryk for samme tendens, mener litterær agent Lars Ringhof.

»Forlagene satser på visheden om succes. Man satser, hyper og taler meget om det, man tror er sikkert – en ny bog fra en forfatter, der solgte en frygtelig masse med sin seneste bog. Det giver et stort element af forudsigelighed i en bogverden, som ellers er ekstremt uforudsigelig,« siger han og kalder det en forarmelse, man også har set inden for filmens verden, hvor en større og større del af filmselskabernes produktioner ikke er originale indspilninger, men fortsættelser, genindspilninger og så videre.

Millennium-trilogien anslås at have indtjent mere end 300 mio. svenske kroner. Hvor meget Modtryk har tjent på den danske udgave, vil Ilse Nørr ikke ud med.

»Men jeg kan da sige, at det ikke er så ringe endda.«

Forlæggerne er glade. Og det burde David Lagercrantz vel også være. Men det kniber til tider, hvis man skal tro hans dagbognotater, der bl.a. kan læses på Modtryks hjemmeside. I juli i år skrev han:

»Jeg skal rejse rundt stort set hele efteråret og stille op til en stadig strøm af interview og halløj, og jeg forsøger selvfølgelig at spille cool, eller i det mindste undgå at være overdrevent meget mere neurotisk end sædvanlig.«