Hvad er mest skræmmende: Et tonstungt monster med hundredvis af stirrende øjne, tusindvis af sylespidse tænder og lårtykke tentakler, der ville kunne kværke en elefant ... eller et monster på 80 kilogram med et politiskilt, en ladt riffel og et morderisk had til alle, der ikke er født hvide? Hvis du ikke kan svare på spørgsmålet, så er du i den lykkelige situation, at du i HBOs nye store, TV-satsning ikke tvinges til at vælge mellem pest og kolera – her får du det hele.
Med andre ord er »Lovecraft Country« amerikansk pulp så tykflydende, at underholdsningsmassen glider ned ad fladskærmen, hen ad stuegulvet og direkte ned i svælget på beskueren. En af og til hysterisk og absurd blanding af hekse, spøgelseshuse, hemmelige loger og racisme-horror blandes med bidende samfundssatire, levende og mundrette dialoger og overraskende effektiv og (periodevis) subtil instruktion.
Som et pendul svinger serien altså fra at være et tankevækkende, historisk karakterdrama i et USA, hvor sorte stadig ikke er velkomne på visse barer og i hele bydele, til at lyde og ligne noget, der kunne være en musikvideo fra chokrockerne Rob Zombie eller Marilyn Manson.
De helt tunge drenge står bag
Miskmasket fungerer først og fremmest, fordi der er talentfulde folk overalt i produktionen.

Blandt producerne og manuskriptforfatterne er Jordan Peele, der i den grad har cementeret racisme-horroren som en vægtig genre i biograferne de seneste år. Han vandt en Oscar for sin drejebog til »Get Out« i 2017, om en sort mand, der for første gang skal møde sin hvide svigerfamilie, men nok hellere ville have været på roadtrip gennem helvedes ni ringe. Peele, der har skrevet første afsnit af serien, flankeres af en af Hollywoods allertungeste børnevoksne inden for nørdkultur: Star Wars- og Star Trek-genopliveren J.J. Abrams.
Men de største positive overraskelser er faktisk ensemblet af skuespillere, der angriber begge seriens vidt forskellige udtryk med intensitet og seriøsitet. Helt kort fortalt følger vi en ung, sort og litteraturelskende Korea-veteran, der med sin fandenivoldske barndomsveninde og kløgtige onkel forlader Chicago for at finde sin far, der er forsvundet dybt inde i det racistiske, monsterbefængte og ubeskrevne Ardham.
Et interessant element ved »Lovecraft Country« er, at de enkelte handlingsforløb aldrig trækker i langdrag. Selv om der er en gennemgående hovedhistorie, så er serien delt op i mindre dele – noveller, om man vil.
Handlingen er baseret på en roman af Matt Ruff, der, som titlen antyder, placerer store dele af gyserikonet H.P. Lovecrafts mytologi midt i et USA, der ikke kan vride sig fri af hverken fortidens (eller nutidens) fangarme, der består af fornedrelse af kvinder, slavehandel og et uhyre klasseopdelt samfund.
Resultatet er en TV-serie, som særligt fans af de seneste hundrede års litterære gyserklassikere vil sluge råt. For ud over Lovecrafts ældgamle monstre og okkulte ritualer er der også klemt masser af velplacerede referencer til forfattere som Bram Stoker, Stephen King men såmænd også Alexandre Dumas ind.
En TV-serie i novelleform
Et interessant element ved »Lovecraft Country« er, at de enkelte handlingsforløb aldrig trækker i langdrag. Selv om der er en gennemgående hovedhistorie, så er serien delt op i mindre dele – noveller, om man vil. Første afsnit er et racisme-roadtrip, anden episode foregår i en mørk loges palæ, tredje del er en klassisk og alligevel original spøgelseshusfortælling. Og sådan fortsætter uhyrlighederne – Berligske har haft adgang til de første fem af i alt ti afsnit.
Det stærke ved denne model er, at man ikke keder sig et sekund og aldrig ved, hvad der gemmer sig bag den næste, knirkende dør. Det negative er, at selve grundhistorien bliver hæmmet en anelse på grund af »Scooby Doo«-opbygningen, da de store skift i såvel hovedpersonernes humør som det filmiske tempo og stil går ud over sammenhængskraften og dermed seerens følelsesmæssige tilknytning til de ellers kraftfulde og veldefinerede hovedpersoner.
Uagtet de få svage sider placerer »Lovecraft Country« sig tæt på toppen blandt gyserserier på det enorme streamingmarked netop nu. Men kongen af grusomheder er stadig »The Haunting of Hill House«, som man kan forsøge at finde styrken til at nyde hos konkurrenten Netflix.
Lovecraft Country
Amerikansk TV-serie på ti afsnit på HBO Nordic. Skaber: Misha Green. Baseret på roman af Matt Ruff. Kan streames på HBO Nordic. Første afsnit får premiere mandag 17. august.