Ny HBO-krimi med Lærke Winther kommer godt fra start

Mens vi her i Skandinavien er nået til de allersidste efterdønninger af den massive nordic noir-bølge, der det seneste årti er skyllet ind over os med en kraft, så få andre genrer har kunne få plads og luft, er den nordiske sort stadig det nye sort i Storbritannien. Lærke Winther har en gennemgående rolle i »Rellik«, som kan ses på HBO.

Danske Lærke Winther har en gennemgående rolle som hovedefterforsker D C Markhams kone i den britiske krimiserie »Rellik«, der har premiere i dag. Foto: PR-foto New Pictures og HBO Nordic Fold sammen
Læs mere

De hyggelige engelske landsby-krimier hvor en hvidhåret efterforsker opklarer ugens mord lige så sindigt som stokroserne gror omkring gadekærret, er efterhånden gledet temmelig meget i baggrunden til fordel for brutalitet, mørke og storbystank.

Senest i den helt nye BBC1-serie »Rellik«, skabt af forfatterne bag den populære serie »The Missing«.

I »Rellik« skyller regnen ned over nattemørke gader, mens en politimand med arret hud, der matcher hans plagede indre, jager den flygtigste forbryder af dem alle – sandheden. Tænk David Fincher møder »Broen« tilsat et skvæt Dashiell Hammett, og vi er ved at være der.

Det særlige ved »Rellik« er det, ganske effektive, twist, at hele fortællingen er fortalt bagfra. »Rellik« = »Killer« – hvis nogen ikke allerede havde fanget den!

Heldigvis er det langtfra alt, der bliver så overtydeligt forklaret som titlen. Faktisk er »Rellik« både mørk og gådefuld, og lægger allerede i første afsnit op til at blive en veritabel rutchetur ned i det menneskelige sinds ækleste bundslam, uden redningsvest og retningssans. For hvad foregår der egentlig? Hvad skal det hele ende – eller rettere starte – med?

Metoden med at fortælle baglæns har den klare fordel, at vi som tilskuere bliver holdt på pinebænken i forhold til informationsflowet. Vi har ikke, som det ellers ofte er tilfældet, mulighed for at være klogere end efterforskerne, fordi vi har flere informationer end dem. Vi er i fortællerens nåde og vold, stadig mere sultne efter information, der kan forklare mystiske optrin, udsagn og handlinger. Hvad var det for en nøgle DC Markham fik af sin kollega? Hvorfor var hans to underordnede oppe at toppes? Og hvad er betydningen af den røde ballon, som kameraet hvilede på et par sekunder for længe? Vi bliver detektiver i egen ret, men uden adgang til sagsmappen, og hver gang der spoles 2, 5 eller 10 timer tilbage i tidsforløbet, labber vi al ny information i os.

Det er ganske effektivt. Også selvom der bruges alt for meget energi på at understrege teknikken. Det havde ikke været nødvendigt at spole baglæns gennem SÅ mange scener før hvert hop bagiud. Et enkelt skilt: »5 timer tidligere«, have været tilstrækkeligt.

Danske Lærke Winther har i øvrigt en større birolle som hovedefterforskerens kone. Vi ser hende kun kortvarigt i første afsnit, men der er lagt op til en dybere konflikt mellem ægteparret, som ser ud til også at blive ganske spændende at følge. Men nu må vi se hvordan det hele ender. Eller rettere: begynder.

»Rellik« Sæson 1, afsnit 1.

Episode-instruktør: Sam Miller Medvirkende: Richard Dormer, Jodi Balfour, Lærke Winther

Første afsnit af »Rellik« bliver lagt på HBO-Nordic i aften kl 23, en time efter premieren på britiske BBC1. Det næste af i alt 6 afsnit kommer på næste mandag. Anmeldelsen er udelukkende baseret på første afsnit.