Ny direktør for DR Kultur, Børn og Unge: »DR skal stadig være stedet, der muliggør kultur og kunst til os allesammen«

Henrik Bo Nielsen er især kendt fra sine 10 år som direktør for Det Danske filminstitut. Nu skal han tage vare på DRs kultur-, børne- og ungestof efter efterårets store sparerunde.

Henrik Bo Nielsen er ny direktør for DR Kultur, Børn og Unge. Han har bl..a i 10 ¨år været direktør for Det Danske Filminstitut og senest for Museumskoncernen ROMU. Søren Bidstrup

»Det, der gjorde, at jeg sagde ja til jobbet, er, at alle er enige om, at kulturinstitutionen DR stadig skal være stedet, der muliggør kultur og kunst til os allesammen. Og at vi skal have en super stærk position på børne- og ungestoffet.«

Sådan siger Henrik Bo Nielsen, nyudnævnt direktør for Kultur, Børn og Unge i DR.

Han kommer fra en stilling som direktør for Museumskoncernen ROMU, men er nok af flere kendt fra sine 10 år som direktør for Det Danske Filminstitut, frem til 2017 - og før det som direktør på Dagbladet Information.

I DR får han ansvaret for børne- og ungeområdet, videnskab, livsstil, drama, kultur samt ensembler og Koncerthuset.

»Det er et kæmpe ansvar, for antallet af kulturelle institutioner i Danmark, der har til opgave at favne os alle, er ikke særligt stort,« siger han.

»DR har en helt særlig samlende position, som vi alle skal kunne spejle os i og finde ting, der optager os. Og det skal vi også være i en ny virkelighed med færre kanaler og færre ressourcer

Af de i alt 382 stillinger, der blev nedlagt i forbindelse med efterårets store sparerunde, er de 109 fundet i Kultur, Børn og Unge. Men det lader ikke til at bekymre den nye direktør.

»Det er ikke sjovt, mens det står på, men min fornemmelse er, at der er masser af kampgejst i denne institution,« siger han.

Det er et kæmpe ansvar, for antallet af kulturelle institutioner i Danmark, der har til opgave at favne os alle, er ikke særligt stort

Henrik Bo Nielsen tiltræder først til april og vil ikke på nuværende tidspunkt komme med en detaljeret programerklæring.

»Men med færre kanaler bliver noget af det, vi skal forholde os til, hvad der skal være til hvilken kanal, og hvad der er til flow og digital,« siger han.

»Brugernes adfærd ændrer sig hele tiden. Et godt eksempel er ungestoffet, som jeg også havde ansvaret for på filminstituttet, og hvor vi nok lidt for længe troede, at den klassiske ungdomsfilm stadig kunne virke. Men hvor vi måtte konstatere, at det liv, unge lever i dag, med en skærm i hånden, er markant anderledes og gør, at det er nogle andre fortællinger, der er brug for.«

DR høstede tidligere i år skarp kritik, bl.a. da P3-programmet »LOL DK« opfordrede lytterne til at indsende grove og racistiske vittigheder, og da P3 på de sociale medier delte en sexistisk, satirisk hyldest-video til svømmeren Pernille Bluhme.

Henrik Bo Nielsen kender ikke de to sager, men siger om sin generelle holdning:

»Satireprogrammer skal have temmelig vide grænser, og det vil også være min tilgang, at der skal være højt til loftet. Men selvfølgelig vil der være ting, hvor man bare må sige, at det her duer ikke.«

Også TV-serien »Historien om Danmark« fik hug, bl.a. for politisk skævvridning i omtalen af frihedskæmperne under Anden Verdenskrig.

»Det, der var med til at gøre situationen svær, var, at man i de to sidste episoder havde besluttet sig for nogle fiktionsgreb,« siger Henrik Bo Nielsen. »Jeg er ikke sikker på, at jeg synes, det var verdens bedste måde at gøre det på. Når vi nærmer os nutid, har vi alle sammen nogle stærke synspunkter. Det går nemmere at lave fiktion om jernalderen, for der er heldigvis ikke andre end arkæologer, der har forstand på, hvad de snakker om.«