Nu sker det – B.T. lukker printavisen

Den har længe været en fast del af B.T.s forretning, men nu tager mediet et markant skridt. Til nytår lukker B.T. for printavisen. Samtidig nedlægger B.T. en lang række stillinger, og en chefredaktør forlader posten.

B.T. er udkommet som avis siden 1916 – nu lukker den trykte udgave af avisen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er sikkert mange, som i tidens løb har åbnet en trykt udgave af B.T. Men den vane kan man godt begynde at vænne sig af med.

Til nytår siger B.T. endegyldigt farvel til den trykte avis. Det gælder både løssalg, gratisavis og abonnement. Det oplyser B.T. i en pressemeddelelse.

»De sidste fire år er B.T. vokset eksplosivt digitalt til nu at være det største nyhedsmedie i Danmark. Som forventet er avisoplaget i samme periode faldet, og snart er det ikke længere økonomisk bæredygtigt. Derfor fokuserer vi nu alle vores kræfter på at være bedst der, hvor flest danskere er, nemlig på mobilen,« siger Pernille Holbøll, ansvarshavende chefredaktør på B.T., i en pressemeddelelse.

Pernille Holbøll begyndte som ansvarshavende chefredaktør i maj, efter at Michael Dyrby forlod posten sidste år. Dengang lød det, at hun skulle skabe en »100 procent digitalt fremtid for B.T.«.

Også til Ekstra Bladet lød det, at fremtiden var fuldstændig digital.

»Altså, avispapir er jo ikke digitalt, så 100 procent digitalt betyder at på et eller andet tidspunkt så udkommer B.T. 100 procent digitalt,« sagde Pernille Holbøll til Ekstra Bladet i april.

Chefredaktør forlader posten

Det er imidlertid ikke den eneste nyhed, som B.T. sender ud. B.T. lukker sine såkaldte storbyredaktioner i Aarhus, Odense og Aalborg, som åbnede for at skabe en abonnementsforretning i landets største byer. Storbyredaktionerne blev præsenteret i august, da Michael Dyrby fortsat var B.T.s ansvarshavende chefredaktør.

B.T. har således udgivet fire aviser, men fra midten af juli og indtil den trykte avis lukker til nytår, bliver der kun udgivet én avis.

»Storbyprojektet var en modig satsning, og medarbejderne på redaktionerne har gjort en stor indsats for, at det skulle lykkes, men vi må konstatere, at forretningen ikke er fulgt med og heller ikke har udsigt til at gøre det. Det tager vi konsekvensen af,« siger Pernille Holbøll i pressemeddelelsen om den beslutning.

Jonas Kuld Rathje, der er chefredaktør på B.T., har valgt at forlade sin stilling.

Samtidig bliver en række stillinger nedlagt, og en række medarbejdere bliver fyret.

»Det gælder ti stillinger på B.T.-storbyredaktionerne inklusive redaktører, fire avisredigerende, tre i annoncesalg og tre i backoffice,« lyder det i pressemeddelelsen.

Dermed er det 20 stillinger, der bliver nedlagt.

Anders Krab-Johansen, administrerende direktør i Berlingske Media og udgiver af B.T., kalder det i pressemeddelelsen for et »historisk skift«.

»Heldigvis har B.T. en stærk identitet og en lys fremtid foran sig som Danmarks førende digitale nyhedsmedie,« siger han i pressemeddelelsen.

B.T. blev udgivet for første gang i 1916 og havde 732.000 avislæsere, da tallet nåede sit højeste punkt i 1979.

Ifølge Dansk Online Index er B.T. landets største digitale medie med 555 millioner sidevisninger i maj.

I et Facebook-opslag skriver den afgående chefredaktør, Jonas Kuld Rathje, at det ikke var nogen »let beslutning«. Han kom til B.T., da Metroxpress og B.T. blev lagt sammen.

»Tiden som chefredaktør på først Metroxpress og de seneste fem år på B.T. har været de sjoveste og bedste i mit arbejdsliv,« skriver han.

»For mit eget vedkommende glæder jeg mig til et nyt kapitel – men først en lang sommerferie.«