Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Nu er det slut med, at journalister får fripas til Legoland, Fårup Sommerland og Djurs Sommerland. Det skriver Journalisten.dk.
Jyllands tre største forlystelsesparker har truffet beslutningen, da de oplever, at flere journalister bruger pressekortet sammen med familien i stedet for at lave journalistisk arbejde.
- Efter sæsonen kan jeg se, at der er forsvindende få besøg, der udmønter sig i journalistisk arbejde, siger Jonas Søndergård, som er PR & Press Manager i Legoland, til Journalisten.dk.
Jonas Søndergård understreger, at det ikke betyder, at der bliver lukket for pressefolk i parken. Journalister på arbejde skal blot lave en aftale på forhånd og oplyse, hvilket medier de kommer fra.
- Pressekortet er ikke en rabatkupon, det er et arbejdsredskab, siger han.
Legoland, Fårup Sommerland og Djurs Sommerland er ikke de eneste, der har lukket indgangen for nassende journalister. For år tilbage meldte Tivoli i København også ud, at pressekortet ikke længere var en entré-billet til Tivoli.
I 2003 blev pressekortet brugt som entrébillet til Tivoli omkring 30.000 gange. Det svarede til en tabt entréindtægt på 1,8 millioner kr. for Tivoli.
I dag har journalister og fotografer, der jævnligt arbejder i haven, et årskort - alle andre må selv betale for at komme ind.
Tidligere brugte mange journalister også deres pressekort til at se gratis superliga- og landskampe, men det er der også blevet lukket for. I dag skal journalister akkrediteres på forhånd, hvis de skal se fodboldkampe.