Nu laver Bob Dylan sin egen whiskey: »Det handler om stjernestøv«

Fra næste måned kan man smage på tre forskellige typer whiskey fra whiskeyelskeren Bob Dylans nye destilleri.

Nu handler det også om whisky: Bob Dylan på scenen i Spanien 2012. Foto: Domenech Castello,/EPA Fold sammen
Læs mere

Bob Dylan er en mand med mange talenter. En sangskriver af Guds nåde. En sanger, som nogle hader, men mange elsker. Modtager af Nobelprisen i litteratur. Og nu også involveret i fremstilling af whiskey, rapporterer flere udenlandske medier. Fra næste måned får alverdens whiskeyelskere mulighed for at smage på hans Heaven’s Door-whiskeyer, der er opkaldt efter Dylan-sangen »Knockin’ on Heaven’s Door« fra 1973. Så fremover vil Bob Dylan også være noget, man smager på. Eller noget derhenad.

Det begyndte ifølge The New York Times sidst i 2015, da det kom frem, at Bob Dylan havde lavet en varemærkeansøgning på navnet »Bootleg whiskey«. En af dem, der fornemmede, at legenden måtte have en særlig interesse for den ædle drik, var Marc Bushala, der både er inkarneret Dylan-fan og whiskeyfremstiller. Han har senere fortalt, at han brugte uger på at spekulere over, hvordan den perfekte Dylan-whiskey skulle se ud og smage.

Senere talte han med Dylan over telefonen, og de blev angiveligt enige om, at »Bootleg« - der referer til Dylans efterhånden mange album med aldrig tidligere publicerede indspilninger - ikke var det oplagte navn til whiskey af høj kvalitet. Derfor blev »Bootleg« til »Heaven's Door«, og ifølge nyhedsmedierne vil kollektionen i første omgang bestå af tre typer whiskey: en straight rye, en straight bourbon og en dobbelt fadlagret.

Med til historien hører, at Bob Dylan ikke bare lægger navn til de nye drikke. Han er også blevet medejer af »Heaven's Doors Spirits«, som ifølge Marc Bushala har rejst 35 millioner dollar fra interesserede investorer, og de forskellige flasker prydes af motiver, der er inspireret af billedkunstneren Bob Dylans egne jernskulpturer.

»Vi har villet skabe en kollektion af amerikanske whiskeyer, der på deres egen måde fortæller en historie,« siger Bob Dylan til The New York Times. »Jeg har rejst i årtier, og jeg har haft mulighed for at prøve noget af det bedste whiskey, der findes. Det her bliver fantastisk whiskey.«

Samme Bob Dylan har i øvrigt også rent musikalsk været rundt om whiskey. I Albert Frank Beddoes »Copper Kettle (The Pale Moonlight)«, som Bob Dylan indspillede til dobbeltalbummet »Self Portrait« (1970), beskrives således i detaljer, hvordan man destillerer: »Get you a copper kettle, get you a copper coil/Fill it with new made corn mash and never more you’ll toil.«

Med sit aktuelle engagement i whisky lægger Bob Dylan sig i kølvandet på andre kendte, der gerne vil have deres navn forbundet med vin og spiritus af høj kvalitet. I 2013 var skuespilleren George Clooney medstifter af Casamigos tequila, der sidste år blev solgt for 700 millioner dollar. I 2014 købte rapperen Jay-Z det eksklusive champagnemærke Armand de Brignac. Succesen er i alle tilfælde hjemme